عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان:

باید از پتانسیل بازار سرمایه بهره برد

عصر بازار- یکی از مدیران سرمایه‌گذاری غدیر می‌گوید طی سال های اخیر بر اثر عدم تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده، کاهش سهم بودجه عمرانی کشور، کاهش قدرت خرید، طولانی شدن انتظار مردم به امید بهبود شرایط اقتصادی تقاضای بخش ساختمانی با افت چشمگیری مواجه شد، اما باید شرایطی به وجود آورد که بتوان از پتانسیل بازار سرمایه و بورس در این صنعت بیشتر بهره برد.

باید از پتانسیل بازار سرمایه بهره برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از ایسنا، رضاکامرانی درباره تحولات اقتصادی کشور اظهار کرد: طی سه سال اخیر بر اثر عدم تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده، کاهش سهم بودجه عمرانی کشور، کاهش قدرت خرید مردم، طولانی شدن انتظار مردم به امید بهبود شرایط اقتصادی، تقاضای بخش ساختمانی را با افت چشمگیری مواجه ساخته است.

    وی ادامه داد: در این مدت میانگین سطح قیمت ها به میزان زیادی کاهش یافت تا به این واسطه سود ناشی از ساخت و ساز کاهش یابد. این موضوعات به نوبه خود روی پرتفوی های بورسی و بازار سرمایه نیز اثر گذار بوده است.

    مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمان، افزود: موضوعاتی مانند کاهش نرخ سود، ‌ حضور سرمایه‌گذار خارجی عواملی هستند که منجر به افزایش عمق بازار سرمایه می‌شوند و نقدینگی در بازار بورس را بیشتر می‌کنند و به رشد بازار کمک می‌کنند ولی طولانی شدن انتظار مردم به امید بهبود شرایط اقتصادی خود سهم چشم گیری در عدم رونق داشته است.

    کامرانی اضافه کرد: در حال حاضر صنعت ساختمان با افزایش تجمعی عرضه با توجه به تعداد پروانه های ساخت صادره نسبت به تقاضا و عدم تطابق ساخت و ساز با نیاز مصرفی در بسیاری از مناطق و بخش های بازار به خصوص در شهرهای بزرگ و بعضی شهرهای حاشیه ای مواجه است. ما باید سرمایه گذاری در پروژه ها، بازپرداخت و برنامه ریزی بابت استفاده از تسهیلات بانکی را به عنوان برنامه های خود قرار دهیم.

    این مقام مسوول درباره پروژه‌های هلدینگ غدیر  گفت: در حال حاضر این مجموعه 39 پروژه با زیر بنای کل یک میلیون و 419 هزار و 444 متر مربع در دست اجرا دارد.  آخرین برآورد ساخت این پروژه ها را 27 هزار و 572 میلیارد ریال برآورد کرد که در مجموع پروژه های در دست اجرای این شرکت از پیشرفت فیزیکی 66 درصدی برخوردارند. همچنین این مجموعه در ادامه فعالیت های خود 9 پروژه در دست مطالعه دارد که  مجموع زیربنای آنها بر اساس طرحهای اولیه 863 هزار و 681 متر مربع است.

    کامرانی با توجه به افزایش سرمایه‌ای که به تازگی انجام شده، گفت: به منظور پوشش این ریسک‌ها سرمایه نماد بورسی توسعه ساختمان از 3 هزار میلیارد ریال به 6 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال  شده سهامداران در حال انجام است.

    کامرانی  تصریح کرد: درواقع به موجب این افزایش سرمایه تلاش شد تا  با اصلاح ساختار مالی، بنیه مالی شرکت در برابر این ریسک ها تقویت شود.  با توجه به ورود نقدینگی به شرکت در پی این افزایش سرمایه، پروژه های در دست اجرای این مجموعه فعال خواهد شد و فعالیت های خود را در بخ‌ های عمرانی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسعه دهد.

    وی ادامه داد: امیدواریم در کشور و با توجه به گشایش‌های صورت گرفته وضعیت بازار سرمایه با رشد همراه شود و سهامداران بتوانند از سرمایه‌گذاری خود در بورس رضایت داشته باشند.  صنعت ساختمان نیز  یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور است که محرک بسیاری از فعالیت های بالادستی و وابسته به خود است و این صنعت می تواند از بازار سرمایه تامین مالی کند و به توسعه بورس منجر شود.

    برچسب ها