عصر خودرو

رئیس پیشین موسسه حسابداران مالزی:

کمبود مهارت در صنعت مالی اسلامی بر کیفیت انتشار صکوک تاثیر می گذارد

عصر بازار- کمبود صکوک با کیفیت بالا در بازار مالی اسلامی ناشی از کمبود مهارت‌های کافی می‌باشد؛ و برای اینکه مالزی کماکان در این صنعت در سطح جهانی مقتدر باقی بماند می‌بایست این شکاف از بین برود.

کمبود مهارت در صنعت مالی اسلامی بر کیفیت انتشار صکوک تاثیر می گذارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد فیض، کمبود افراد ماهر در حوزه مالی اسلامی را تهدیدی برای رشد این صنعت و همچنین پیشرفت بازار صکوک دانست.
    رئیس پیشین موسسه حسابداران مالزی(MIA) گفت: بانک‌های اسلامی دارایی‌های کافی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند جهت سرمایه‌گذاری ندارند و نمی‌توانند در ابزارهایی که زیر BBB- رتبه‌بندی می‌شوند سرمایه‌گذاری کنند زیرا می‌خواهند ارزش اسمی دارایی‌های خود را حفظ نمایند. 
    محمد فیض افزود: در حال حاضر، در بازار با فقدان دارایی‌های ایمن مواجه هستیم؛ از اینرو، انتشارهایی که توسط دولت یا خزانه ملی مالزی صورت می‌گیرد با پذیره‌نویسی چندین برابری رو به رو می‌شوند.
    وی بر این باور است که در آینده، کشورهایی نظیر اندونزی با توجه به طرح‌های زیرساختی خود برای احداث جاده، بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط راه‌آهن، بازار جهانی صکوک را به دست خواهند گرفت.
    فیض خاطر نشان کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در کشور می‌بایست پروژه‌ها شفاف و قابل فهم باشند، مخصوصا از لحاظ مالیاتی و حسابداری.
    او همچنین از فعالان بازار مالی اسلامی داخلی مالزی خواست تا به منظور رشد اقتصادی، جهت تعلیم و پرورش مهارت‌های افراد در این حوزه با همکاری یکدیگر اقدام نمایند.
    وی اشاره داشت: در حال حاضر افراد زیادی به این صنعت علاقه‌مند هستند، اما دانش آنها در این حوزه بسیار محدود است.
    بانک مرکزی مالزی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که رشد سالیانه صنعت مالی اسلامی از 24.2 درصد در سال 2011 به 8.2 درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده‌است.
    محمد فیض گفت: موسسه حسابداران مالزی(MIA) دوره آموزشی ترتیب داده است که خروجی آن مجموعه‌ای از افراد متخصص دارای مهارت و دانش بالا در حوزه صنعت مالی اسلامی است. این مجموعه شامل نمایندگانی از سرمایه‌گذاران نیز می‌شود.
    وی افزود: ما در MIA نقش مهمی در تضمین پایداری و رقابت در صنعت مالی اسلامی مالزی داریم؛ بخصوص در حوزه تعلیم و پرورش حسابداران.
    فیض توضیح داد: این دوره آموزشی یکساله که در اوایل ماه جاری آغاز شده‌است دارای سه بخش تعلیم، پرورش و مطالعات موردی خواهد بود.

    برچسب ها