عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا تشریح کرد:

مزایای معامله انواع محصولات در بازار فرعی بورس کالای ایران

عصر بازار- در سال های گذشته برخی عرضه کنندگان تمایل داشتند تا کالای خود را در بورس کالا عرضه کرده و از مزایای این بازار بهره مند شوند اما شرایط پذیرش در بورس کالا را نداشتند. اما با راه اندازی بازار فرعی بورس کالا این مشکل برطرف شد و عرضه کنندگان به راحتی می توانند کالای خود را در بازار فرعی و در محیطی شفاف به فروش برسانند.

مزایای معامله انواع محصولات در بازار فرعی بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس در خصوص عرضه محصولات متنوع در بازار فرعی بورس کالا گفت: در بررسی تنوع محصولاتی که در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه می شوند، ابتدا باید دلایل ایجاد این بازار در بورس کالا را مورد بازبینی قرار داد. در بازار فرعی بورس کالا محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند، پذیرش و معامله می شوند و از همه مهم تر، مزایایی که بازار فرعی بورس کالا برای تولیدکنندگان و دارندگان کالاها دارد از مهم ترین دلایلی است که شاهد عرضه انواع محصولات در این بازار هستیم.

    محمودرضا الهی فرد افزود: پذیرش کالاهای مختلف در تالار اصلی بورس کالای ایران دارای قوانین و شرایط خاصی است؛ کالاهایی در این تالار قابل عرضه هستند که از استانداردهای لازم برخوردار باشند به همین منظور تالار فرعی راه اندازی شد تا محصولاتی که از شرایط لازم برخوردار نیستند نیز بتوانند از مزیت های معاملاتی بورس کالا بهره مند شوند.

    وی افزود: از شرایط عرضه محصولات در تالار اصلی بورس کالا، علاوه بر دارا بودن استانداردهای لازم، بالا بودن حجم عرضه و تقاضا و همچنین تداوم عرضه است که وجود محصولاتی که از این شرایط برخوردار نیستند اما تمایل دارند وارد بورس شوند، موجب راه اندازی بازار فرعی شد تا محصولات مختلف بتواند وارد این بازار شفاف شود.

    الهی فرد با بیان اینکه تالار فرعی بورس کالا جایگزین مناسبی برای مزایده است، تصریح کرد: در سال های گذشته  برخی عرضه کنندگان تمایل داشتند تا کالای خود را در بورس کالا عرضه کرده و از مزایای این بازار بهره مند شوند اما شرایط پذیرش در بورس کالا را نداشتند. اما با راه اندازی بازار فرعی بورس کالا این مشکل برطرف شد و عرضه کنندگان به راحتی می توانند کالای خود را در بازار فرعی و در محیطی شفاف به فروش برسانند.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس به مزایای معامله محصولات در بازار فرعی اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه و شفاف و از بین رفتن معایب روش های سنتی مزایده و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند، از مزایای بازار فرعی بورس کالای ایران است.

    براساس این گزارش، تالار فرعی بورس کالا دو زیر شاخه اصلی دارد، زیر شاخه اول به معاملات املاک و مستغلات مربوط می شود به طوریکه ارگان های دولتی و بزرگ و بانک ها می توانند اموال مازاد خود را از طریق این تالار به فروش برسانند.  بزرگترین مزیت این تالار، حذف پروسه های طولانی مدت و پرهزینه مزایده ها است به طوریکه با شفاف شدن و قانونمند شدن فروش اموال دولتی و غیر دولتی، دیگر خبری از پاکت های غیر شفاف مزایده ها نخواهد بود.

    زیر شاخه دوم نیز به کالاهای خارج از گونه اختصاص دارد. این کالاها به دلیل آنکه دارای استاندارد لازم و توالی عرضه نیستند، امکان عرضه در تالار های اصلی بورس کالا را ندارند به این ترتیب راهی تالار فرعی می شوند که عرضه های این بخش نیز با براده و قراضه آهن شرکت راه آهن به عنوان یکی از این کالاهای خارج از گونه آغاز شد.

    همچنین محصولات خارج از گونه (آف گرید) در گروه های پلیمری و شیمیایی با راه اندازی تالار فرعی، از تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی راهی این بازار شدند.

    گفتنی است تاکنون علاوه بر انواع محصولات آف گرید پلیمری و شیمیایی، محصولاتی چون بشکه خالی، روغن کارکرده لوکوموتیو، تراورس چوبی فرسوده، محور چرخ لوکوموتیو

    برچسب ها