عصر خودرو

توتال شرکت مرسک را خرید

عصر بازار- شرکت دانمارکی ای‌پی مولر-مرسک اعلام کرده که در یک معامله نسبتا پیچیده، بخش نفت و گاز خود را به توتال فرانسه فروخته است.

توتال شرکت مرسک را خرید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، شرکت غول‌پیکر حمل و نقل دریایی مرسک که بخش عظیمی هم در صنعت نفت و گاز دارد، اعلام کرده که کل قسمت نفت و گاز خود را در قبال دریافتی معادل 7/45 میلیارد دلار، به توتال فرانسه فروخته است.

    این قرارداد که شامل انتقال تمام تجهیزات و بخش نفت و گاز این شرکت می‌شود، در قبال دریافت سهام توتال و اقساط، به غول فرانسوی تحویل داده می‌شود. مرسک تأسیسات گسترده‌ای در آب‌های دریای شمال دارد و در صنعت نفت و گاز نامی معتبر است.

    در این معامله قرار است توتال 97/5 میلیون سهم از خود را به مرسک بدهد که بنابر اعلام شرکت دانمارکی، این سهم‌ها به‌صورت بازخرید سودی، به سهامداران مرسک فروخته می‌شود و در صورتی که سهامداران تمایلی نداشته باشند، سهام توتال به قیمت بازار به سهامداران توتال فروخته و پول آن نقد می‌شود.

    همچنین مبلغ 2/5 میلیارد دلار دیگر نیز جدا از سهام از سوی توتال تعهد پرداخت خواهد شد که هنوز روش پرداخت آن مشخص نشده است.

    بنابر اعلام، این قرارداد در سه‌ماهه نخست سال 2018 (زمستان96) امضا و اجرایی خواهد شد. ارزش سهام مرسک از لحظه اعلام این خبر، 3/75 درصد رشد کرده است.

    توتال فرانسه که در نفت و گاز خاورمیانه حضوری گسترده دارد و اخیرا برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، قراردادی 5 میلیارد دلاری با ایران امضا کرده، با استفاده از فرصت ایجاد شده در بازار نفت در حال توسعه خود است و خرید مرسک نیز گامی بزرگ در این مسیر برآورد می‌شود.

    برچسب ها