عصر خودرو

چین بزرگ ترین واردکننده نفت جهان شد

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله معرفی چین به عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت در جهان، گزارش یک بانک آمریکایی در باره سرانجام رقابت میان نفت اوپک و شیل، کاهش وابستگی قطر به صادرات گاز طبیعی مایع، خرید نخستین محموله نفت از لیبی توسط شرکت شل و تعطیلی دوباره میدان نفتی شراره لیبی بوده است.

چین بزرگ ترین واردکننده نفت جهان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  واردات نفت چین در نیمه نخست سال 2017 میلادی برای نخستین بار به هشت میلیون و 550 هزار بشکه در روز رسید و جایگاه نخست واردات نفت جهان را به خود اختصاص داد.

    اگرچه تولید داخلی نفت این کشور در این مقطع با 5.1 درصد کاهش به سه میلیون و 890 هزار بشکه در روز رسیده است. پس از آن، آمریکا با واردات هشت میلیون و 120 هزار بشکه در روز مقام دومی جهان را در 6 ماه نخست کسب کرد که بر خلاف چین، تولید داخلی آن، به ویژه شیل، رو به افزایش است.
    علت افزایش واردات نفت چین، گسترش و ارتقای صنعت پالایشی و ایجاد ذخایر استراتژیک نفت در این کشور ذکر شده است.

    **بانک آمریکایی: اوپک در حال باختن به شیل آمریکاست
    به گزارش بلومبرگ، «اد مورس» رئیس بخش تحقیقات بانک سیتی گروپ آمریکا گفت در حالی که نفت شیل آمریکا و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در بازاری که با مازاد عرضه نفت رو به روست در حال رقابت هستند، به نظر می رسد که نفت شیل برنده این رقابت خواهد بود.
    به گفته مورس، اوپک و متحدانش ممکن است توانسته باشند با کاهش تولید، قیمت نفت را تا حدی افزایش دهند، اما آنها در این فرآیند در حال از دست دادن درآمدهای خود هستند و موقعیت آنها در دراز مدت پایدار نخواهد بود؛ از سوی دیگر، تولید کنندگان نفت شیل آمریکا حتی خود را با قیمت 40 دلاری هم تطبیق داده اند.
    وی افزود: در نهایت، بازارها و نفت شیل برنده خواهند بود.

    **قطر وابستگی به صادرات گاز طبیعی مایع را کاهش می دهد
    به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، به دنبال تحریم قطر از سوی 4 کشور عربی، دولت این کشور در هفته های گذشته در حال پیشبرد برنامه ای برای تنوع بخشی به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از صادرات ال ان جی بوده است.
    دوحه در حال تبلیغ قطر به عنوان یک مقصد گردشگری است و می کوشد با معرفی خود به عنوان یک قطب تجارت منطقه ای، مقادیر زیادی سرمایه جذب پروژه های توسعه ای نظیر گسترش فرودگاه بین المللی حمد کند.
    نفت و گاز مایع طبیعی اکنون 85 درصد از درآمدهای این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را شامل می شود، هرچند در آینده نزدیک قرار نیست منابع ال ان جی قطر به اتمام برسد اما این کشور گام های کوچکی را در سال های گذشته برای تنوع بخشی به اقتصاد خود برداشته است.

    **شل نخستین محموله نفت را از لیبی خریداری کرد
    به گزارش رویترز، شرکت انلگلیسی-هلندی شل 600 هزار بشکه نفت خام از بندر «زویتینه» لیبی دریافت کرد که این نخستین خرید محموله نفتی در پنج سال گذشته به شمار می رود.
    سخنگوی شرکت شل گفت: لیبی دارنده منابع غنی نفت است و ما سابقه دیرینه در خرید نفت از این کشور آفریقای شمالی داریم؛ ما از فرصت های جدید تجاری با شرکت ملی نفت لیبی استقبال می کنیم.

    **میدان نفتی شراره دوباره تعطیل شد
    به گزارش رویترز، بزرگ ترین میدان نفت لیبی، «شراره»، دوباره به علت مسدود شدن خط لوله توسط گروه های شورشی تعطیل شد. شرکت ملی نفت لیبی از روز یکشنبه (29 مردادماه) وضعیت فوق العاده برای این میدان نفتی که تولید آن در هفته های اخیر به 280 هزار بشکه در روز رسیده بود، اعلام کرد.

    **روسنفت دومین پالایشگاه بزرگ هند را خرید
    به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، اسار اویل، به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ هند، در یک قرارداد 13 میلیارد دلاری، 98 درصد از سهام خود را به کنسرسیومی متشکل از روسنفت، شرکت غیردولتی سرمایه گذاری یو پی سی روسیه و شرکت تجارت کالای ترافیگورای سوئیس واگذار کرد.
    این قرارداد که در اکتبر سال گذشته نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آن را علنی کردند، به اسار این امکان را می دهد که بدهی های خود را پرداخت و ترازنامه خود را تامین مالی کند.

    **ناپدید شدن 10 سرباز در پی برخورد کشتی نظامی آمریکا با نفت کش
    به گزارش رویترز، نیروی دریایی آمریکا خبر داد که در پی برخورد یک ناوشکن نیروی دریایی ارتش آمریکا با یک نفت کش خارجی در شرق سنگاپور،10 نظامی ناپدید و پنج تن دیگر مجروح شدند.
    این دومین سانحه یک کشتی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در دو ماه اخیر در آبهای آسیاست.

    برچسب ها