عصر خودرو

تاثیر خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی بر شاخص های بازار سهام

عصر بازار- باورهای عامیانه در فرهنگ های مختلف تا حدی نفوذ کرده است که قسمتی از رویه عادی زندگی ما شده است. اما آیا این باورها پیشینه ای واقعی دارند یا تنها نفس به نفس از گذشته به ما نقل شده اند؟

تاثیر خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی بر شاخص های بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، فرهنگ های مختلف دارای باورهای متعدد هستند و از همین رو مجله فورچون با بررسی داده های بازارهای سرمایه آمریکا و تطابق آن با وضعیت جوی به یک نتیجه جالب رسیده است! بازارها با کسوف و خسوف روند نوسانی خواهند داشت.

    سرمایه گذارانی که در تمامی مدت روز پای سیستم معاملاتی نشسته اند و داد و ستد سهام به نوعی فعالیت روزانه آنها قلمداد می شود به یک ایده واحد رسیده اند: یکی از دلیل سقوط بازار، گرفتگی خورشید است.

    فارغ از وقایع روزمره و اخبار سیاسی که می تواند هر لحظه بازارهای سهام را زیر و رو کند، تئوری خسوف و کسوف، که ابداع کننده آن استیو پوتز است، نیز می تواند محملی جدید را در نظریه نوسان بازارهای سهام بگشاید.

    شاید بتوان گفت، این فرضیه که هر گاه بازار روند نوسانی را در پیش می گیرد در محدوده زمانی ماه گرفتگی قرار میگیریم و با شروع خورشیدگرفتگی بازار به ثبات نسبی خواهد رسید می تواند فقط یک نظریه باشد .

    طی ایمیل هایی که با دوستان و همکاران رد و بدل کردم لینک های جالبی برایم ارسال شد. باورهای خرافی که بعضی وقت ها در حد فکاهی اما تامل برانگیز بود به این معنی که خورشیدگرفتگی روز دوشنبه و ریزش بازار شاید با هم نسبتی داشته باشند.

    اما برخی وبلاگ های ارسالی به این نکته توجه داشت که طبق نظریه های پنجره شکسته استیو پوتز، خسوف و کسوف با روند حرکتی شاخص ها ارتباط مستقیم دارد .

    این نظریه پرداز آمریکایی که ریاضی دان، تحلیل گر و کارشناس بازارهای سهام است با بررسی دوشنبه سیاه در سال 1987 میلادی به این نتیجه رسید .

    پوتز در این خصوص گفت: همه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی ها منجر به نوسان نمی شود. برای ایجاد یک روند سقوطی نیاز به حباب در بازار داریم اما وقتی حباب شکل بگیرد سقوط بازار در حوالی زمان ماه گرفتگی اتفاق می افتد .

    وی با تایید این ادعا به مسیر حرکت شاخص داوجونز اشاره کرد که در تاریخ 7 آگوست با رشد چشمگیری همراه بوده است که در همان روز نیز ماه گرفتگی رخ داده است .

    در یک تماس تلفنی با پوتز وی در این خصوص اشاره داشت: تاثیر اخبار مثبت و منفی در یک یا دو روز معاملاتی برطرف شده و بازار به حالت عادی بر می گردد.

    برخی اوقات، پوتز ایمیل هایی از سرمایه گذارانی دریافت می کند که دوست دارند در این خصوص مطالعات بیشتری داشته باشند، به خصوص زمانی که ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی در پیش است .

    یکی از مشتریان کتاب پوتز می گوید بسیار مشتاق بودم تا ببینم نظریه های پوتز و اهتمام آن به بازار چه نتایجی را در بر خواهد داشت اما باید بگم که حاصل به دست آمده بسیار جالب بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو