عصر خودرو

نفت گران‌تر می‌شود

عصر بازار- نیم‌کره شمالی در ماه پیش رو به فصل سرما نزدیک می‌شود و این مسئله تقاضای انرژی را افزایش می‌دهد که می‌تواند دامنه قیمت نفت را بین ۵۰ تا ۵۵ دلار برای هر بشکه در نوسان نگه دارد.

نفت گران‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جام نیـوز،  افزایش سطح تولید نفت آمریکا به‌طور حتم بر توافق اوپک اثرگذار است اما در کوتاه‌مدت. روند افزایشی تولید نفت آمریکا ناظر بر این است که این کشور  طی یک ماه گذشته برای پاسخگویی به مصارف داخلی خود از ذخایر استراتژیک استفاده کرده است. ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به‌طور متعارف بالای 500 میلیون بشکه نفت خام است درحالی‌که براساس آخرین گزارش موسسه بین المللی انرژی این میزان در هفته گذشته به  478 میلیون بشکه کاهش پیداکرده است. با توجه به این مسئله آمریکا مجبور به تأمین نیازش به انرژی از منابعی خارج از این کشور بود.

     

    منابعی که آمریکا نفت را از آن تأمین می‌کند در وهله اول خاورمیانه است. به‌طور متوسط این کشور از خاورمیانه و بیشتر از عربستان یک‌میلیون و 300 هزار بشکه نفت دریافت می‌کند. منبع دیگر ونزوئلا و مکزیک است که کمترین میزان دریافتی آمریکا از این کشورها را 970 هزارتا یک‌میلیون و 200 هزار بشکه تخمین زده‌اند. با توجه به استفاده از ذخایر استراتژیک میزان تقاضا در بازار کاهش‌یافته و تااندازه‌ای عرضه بر تقاضا فزونی گرفت و این مسئله باعث کاهش قیمت‌ها شد، یعنی روندی که به‌سرعت خاتمه پیدا کرد چراکه آمریکا نتوانست میزان افزایش تولید برای تأمین ذخایر استراتژیک را ادامه دهد. تعداد دکل‌های حفاری که در حوزه بهره‌برداری از ذخایر غیرمتعارف موسوم به شیل فعالیت می‌کردند از 140 دکل به 78 دکل کاهش پیداکرده است و این باعث شده تقاضای جدیدی به بازار وارد شود که در دو روز گذشته روند قیمت را به نفع افزایش تغییر داده است.

    در معاملات الکترونیکی دیروز  نفت سبک آمریکا با 3 درصد افزایش قیمت در 24 ساعت گذشته در بورس کشورهای آسیای شرقی ازجمله شانگهای و سنگاپور به فروش رسید و  با افزایش یک‌دلاری قیمت آن به 48 دلار و 51 سنت رسیده است. نفت سبک دریای شمال در بازارهای شرق آسیا 3.2 درصد افزایش قیمت پیداکرده و با یک دلار و 69 سنت افزایش، 52 دلار و 72 سنت به فروش رسیده است. سبد نفتی اوپک هم با افزایش قیمت یک دلار و 30 سنتی، باقیمت 49 دلار و 78 سنت معامله‌شده است و نفت سبک ایران در بورس‌های خلیج‌فارس برای تحویل در ماه آینده میلادی بالای 50 دلار دادوستد شده است.

    با توجه به شرایط امروز بازار به نظر می‌رسد که آمریکا تأمین ذخایر استراتژیک را تکمیل می‌کند. این مسئله تقاضای جدیدی را به بازار عرضه می‌کند. از سوی دیگر نیم‌کره شمالی در ماه پیش رو به فصل سرما نزدیک می‌شود و این مسئله تقاضای انرژی را افزایش می‌دهد که می‌تواند دامنه قیمت نفت را بین 50 تا 55 دلار برای هر بشکه در نوسان نگه دارد.

    برچسب ها