عصر خودرو

پورقاضی:

لابی قدرت اجازه تک نرخی شدن ارز را نمی‌دهد

عصر بازار- رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک مرکزی مصوبه برنامه چهارم مبنی بر لزوم همخوانی داشتن نرخ ارز و نرخ تورم را نقض کرده است، گفت: کالای داخلی ما نیز به همین دلیل توان رقابت خود را با کالای خارجی از دست داده است.

لابی قدرت اجازه تک نرخی شدن ارز را نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین،  مهدی پور قاضی درباره  تک نرخی نشدن ارز طی سال های گذشته به رغم وعده های داده شده، اظهار کرد: از حدود ده سال پیش تاکنون مسوولان کشور بارها عنوان کرده اند که ارز باید تک نرخی شود؛ اما همواره در زمان اجرای آن عواملی از قبیل: تحریم, روابط بانکی, کمبود منابع ارزی و... را بهانه می کنند تا این این امر محقق نشود.
    وی ادامه داد:  به نظر بنده این ها دلایل قابل قبولی برای عدم اجرای این طرح نیست و معتقد هستم حتی در شرایط تحریم می توانیم با  ارز تک نرخی کار کنیم.
    رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: هر چه جلو تر می‌رویم اراده برای تک نرخی شدن ارز بیشتر می‌شود؛ البته مشکل اینجاست که در این مساله یک منفعت بزرگ وجود دارد  که باعث می شود عده‌ای که لابی قدرت را نیز در دست دارند بیشترین منفعت را از آن ببرند از این رو آن ها به شدت در مقابل تک نرخی شدن ارز مقاومت می کنند و اجازه تک نرخی شدن آن را نمی دهند.
    پورقاضی با اشاره به اینکه وعده‌هایی از سوی دولت ، وزیر اقتصاد و بانک ها مبنی برای فائق آمدن بر این مشکل مطرح شده است؛ تصریح کرد: البته این قول ها ضمانت اجرایی ندارد و تا زمانی که این طرح اجرا نشود نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.
    پور قاضی در ادامه با اشاره به فراهم بودن فضا برای تک نرخی شدن قیمت ارز تاکید کرد: اگر آن لابی قدرتی که سود فراوانی از دو نرخی بودن نرخ ارز می برد اجازه بدهد می توانیم به سمت ارز تک نرخی برویم.
    این کارشناس اقتصادی کشورمان همچنین با اشاره به اینکه بانک مرکزی در قیمت نرخ ارز دخالت فراوانی می کند، افزود: در مصوبه برنامه چهارم به این موضوع اشاره شده است که قیمت ارز همواره باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد این درحالی است که قیمت ارز از زمان دولت دهم تاکنون یکسان بوده است.
    وی در پایان با اشاره به اینکه  صادر کنندگان با مشکلات فراوانی به دلیل تک نرخی نشدن ارز روبه رو می شوند، تشریح کرد:  قیمت ارز متناسب با تورم افزایش نیافته است، از طرفی کالای داخلی ما نیز به همین دلیل توان رقابت خود را با کالای خارجی از دست داده است.

    برچسب ها