عصر خودرو

هامونی در نشست خبری عنوان کرد:

پایان یک ضرب الاجل با میزبانی از ۱۱ شرکت در تابلوی جدید

عصر بازار- ضرب الاجل شش ماه شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس ۳۱ مرداد ماه سال جاری به پایان می رسد که بر اساس معیارها و استانداردهای مد نظر فرابورس در تقسیم بندی جدید بازار پایه، ۱۱ شرکت به تابلو ج بازار پایه منتقل می شوند.

پایان یک ضرب الاجل با میزبانی از ۱۱ شرکت در تابلوی جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، صبح امروز در نشست خبری با موضوع بررسی آخرین وضعیت تابلوهای معاملاتی بازار پایه گفت: بازار پایه با هدف اینکه شرکت های سهامی عام که به هر دلیلی امکان پذیرش در بورس و فرابورس را نداشتند یا آنکه از یکی از این بازارها اخراج شده اند از چتر حداقلی نظارت برخوردار باشند.

    وی در ادامه افزود: معامله اوراق این شرکت ها و هرگونه اوراق خارج از بازار سرمایه هزینه سنگینی را برای سهامداران و صاحبان شرکت ها در پی داشته است. به عنوان نمونه هم اکنون شاهد معامله سخاب خارج از بازار سرمایه هستیم که قیمت آن در شهرهای مختلف متفاوت است و از هیچ پلتفرم مشخصی در قیمت گذاری و معاملات پیروی نمی کند .

    این مقام مسئول با بیان این که سال 90 ساز و کار مقرراتی، سیستمی و فنی بازار پایه توسط شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس طراحی شد گفت : از خرداد ماه سال 90 شرکت های سهامی عام که در بازار بورس و فرابورس پذیرش نمی شده اند وارد بازار پایه شدند به طوری که هم اکنون 30درصد کل بازار سرمایه (بورس و فرابورس) در بازار پایه پذیرش شده اند .

    وی در این باره تصریح کرد: هم اکنون 160 شرکت در بازرا پایه وجود دارند که 53 شرکت آن اخراجی بورس تهران هستند و 100شرکت بر اساس ماده 99 برنامه پنجم توسعه که تا کنون در بورس و فرابورس نبودند اما در زمره شرکت های سهامی عام هستند که وارد بازار پایه شدند .

    هامونی گفت: بازار پایه متشکل از شرکت های بسیار شفاف از جمله فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و سپرده گذاری تا شرکت های غیر شفافی است که نه تنها سالهاست مجامع برگزار نکردند بلکه از آنها هیچ صورت مالی نیز وجود ندارد .

    وی با بیان اینکه این طیف وسیع، امکان این را دارند که با افزایش کیفیت و استانداردها در بازار بالاتر پذیرش شوند گفت : به عنوان مثال امسال شاهد بازگشت مجدد شرکت بهپاک به فرابورس بودیم. این شرکت چند سال گذشته از بورس اخراج شده بود که بعد از ریکاوری در افشای اطلاعات، نقدشوندگی و عملکرد مثبت در صورت مالی امسال به فرابورس برگشت.

    به گفته هامونی مس سرچشمه، اعتباری ملل، شهد ناب خراسان، نیز از جمله شرکت هایی هستند که از بازار پایه به بازار بالاتر رسیده اند. اما هم اکنون نکته مورد نظر در خصوص تعیین تکلیف شرکت هایی است که صورت های مالی شفافی نداشته یا قیمت و حجم معاملاتشان مشخص نیست .

    وی در این باره توضیح داد: بازار پایه با قوانین جدید به سه دسته "الف"، "ب"، "ج، تقسیم بندی شده است. در گروه "الف" شرکت های شفاف بورس کالا و فرابورس حاضرند اما مرز بین گروه "ب" و "ج" از دو معیار شفافیت و نقدشوندگی تبعیت می کنند.

    هامونی ادامه داد: به عبارتی چنانچه اظهار نظر حسابرس مقبول و مشهود باشد در گروه "ب" بازار پایه و در صورتی که اظهار نظر حسابرس عدم اظهار نظر یا مردود باشد وارد بازار "ج" می شود . همچنین چنانچه در 10 درصد کل روزهای معاملاتی 0.0001 درصد سهام منتشر شده شرکت معامله صورت نگیرد شرکت مشمول تابلوی "ج" می شود .

    وی با بیان اینکه هم اکنون 14 شرکت شرایط انطباق با استاندارهای لازم در تابلوی "ب" را به دست آورده اند گفت: این تعداد در تابلوی "ب" می ماند . اما 11 شرکت از جمله پتروشیمی اصفهان، پیام، تولی پرس، کف، بانک شهر، صنایع و بسته بندی مشهد و کارتن مشهد و ... از شنبه در تابوی "ج" بازار پایه معامله می شوند .

    مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه از 11 نماد این تابلو هم اکنون 4 نماد باز است گفت: در بازار "ج" با هر میزان افشا  اطلاعات، معاملات صورت می پذیرد اما این موضوع رافع مسئولیت مدیران و اعضای هیات مدیره نیست اما این تابلو این امکان را می دهند که نماد با هر میزان سطح افشا اطلاعات معامله شود.

    وی با بیان اینکه از این پس عملکرد مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت ها در قالب رزومه در سامانه کدال قابل رصد است، گفت: از این پس شرایط مدیریت مدیران از جهت چگونگی افشای اطلاعات، نظم در برگزاری مجامع عمومی در اختیار عموم قرار میگیرد که امکان بسیار مناسبی در جهت شناخت این افراد برای انتصاب و انتخاب در موقعیت های شعلی دیگر خواهد بود .

    در ادامه این نشست بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس درباره نحوه انجام معاملات این بازار گفت: معاملات در تابلوی "ج" در روزهای زوج انجام می پذیرد که از دو مرحله حراج تک قیمتی برخوردار است. در مرحله اول سفارش گیری مانند کل بازار از ساعت 8:30 تا 9 صبح بدون دامنه نوسان سفارش گیری انجام می پذیرد و راس ساعت 9 بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت صورت می پذیرد. اما مرحله متفاوت از سایر بورس ها در بین ساعت 9 تا 12 ظهر برمی گردد که معامله در قیمت فیکس کشف شده صبح تا ساعت 12 انجام می شود.

    وی تاکید کرد: چنانچه قیمت در 9 صبح کشف نشود معاملات با قیمت پایانی روز قبل انجام می گیرد و از ساعت 12 تا ساعت 12:30 مرحله سفارش گیری بدون دامنه نوسان مجدد انحام خواهد گرفت و در این ساعت قیمت ها امکان مچینگ در قیمت های جدید را دارد.

    محسنی خاطرنشان کرد: در اولین روز معاملاتی 0.002 نسبت سرمایه شرکت با کف معاملاتی 100 هزار سهم معاملات باید انجام گیرد در غیر این صورت معاملات در این روز تایید نمی شود.

    برچسب ها