عصر خودرو

از سال ۸۶ تاکنون توسط "شاوان" صورت گرفته است؛

پرداخت ۴۶ میلیارد تومان سود نقدی بابت اقساط سهام عدالت

عصر بازار- در طی سال هایی که شرکت پالایش نفت لاوان به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ ۴۶ میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است.

پرداخت ۴۶ میلیارد تومان سود نقدی بابت اقساط سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون تا کنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکتهای سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.
    همچنین بر اساس طرح توزیع سهام عدالت یک میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده است تا در مدت 10 سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.
    از این رو در پایان مدت 10 ساله پرداخت و تسویه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالی 95 شرکتهای سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.
    بر این اساس تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی 49 شرکت انجام شده که از این تعداد 46 شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکتهای به مجمع رفته نیز 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16 شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.
    همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متلعق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود.
    بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکتها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، پالایش نفت لاوان است.
    از این رو خلاصه وضعیت این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد شرکت پالایش نفت لاوان(سهامی عام)در سال 1377 تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان هرمزگان بوده و این شرکت در بهمن ماه سال 1391 از طریق فرابورس عرضه و به عموم واگذار شد.
    موضوع فعالیت اصلی این شرکت نیز احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدرو کربورها، تولید فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات است.
    همچنین سرمایه شرکت 114 میلیارد تومان منقسم به یک میلیارد و 143 میلیون سهم ١۰۰ تومانی است و تعداد 229 میلیون سهم معادل 20 درصد سهام این شرکت در تاریخ های 13 بهمن 86  و ششم مرداد 88 به ارزش 763 میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا خرداد امسال مبلغ 296 میلیارد تومان است.
    افزون بر این در طی سال هایی که این شرکت به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ 46 میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است.
    همچنین پیش بینی سود(EPS) شرکت پالایش نفت لاوان برای عملکرد سال مالی ١٣٩٥ مبلغ ٣٢٣ ریال به ازای هر سهم است اما با وجود پیش بینی سود توسط شرکت، تقسیم سودی از بابت عملکرد 1395 و واریز آن به حساب مشمولان سهام عدالت پیش بینی نمی شود.

    برچسب ها