عصر خودرو

اروپا چطور می‌تواند سیلیکون ولی دیگری ایجاد کند

عصر بازار- کشورهای اروپایی در فهرست جهانی برترین نوآورهای سال ۲۰۱۷ قرار دارند، ۸ کشور از ۱۰ کشور برتر در این قاره قرار دارند.

اروپا چطور می‌تواند سیلیکون ولی دیگری ایجاد کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق تهران، دره سیلیکون کمتر از 0.1 درصد از جمیعت جهان (3 میلیون نفر) را در خود جا داده است، اما در عین حال تقریبا نیمی از ارزشمندترین شرکت های فناوری جهان با ارزش بیش از 100 میلیارد دلار آنجا راه اندازی شده است. دره سیلیکون دیگری می تواند در اروپا ساخته شود، اما این کار واقعا سخت است. برای اینکه این اتفاق افتد شما به استارت آپ ها و یک اکوسیستم کامل از جریان ثابت کارآفرینان و سرمایه و شرکت های مختلف نیاز دارید.

    البته اروپا به این موضوع آگاه است و اولویت های مرتبط زیادی را در دستور کار قرار داده است. آنها در حال ساخت آموزش متناسب با نیازهای حرفه ای کارآفرینی، بهبود دسترسی به امور مالی و افزایش دسترسی و دسترسی به استعدادها هستند.

    محیط هایی که نوآوری را قویا تشویق می کنند، اجزای حیاتی توسعه ملی هستند. نوآوری، به ویژه در فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند اقتصاد و رشد در اقتصادهای مدرن را ایجاد کند. علاوه بر این، اکوسیستم های نوآوری باید برای تسریع توسعه پایدار ایجاد شوند و ایجاد آنها می تواند نقش مهمی در پیشرفت اهداف توسعه پایدار (SDGs) ایفا کند. اما چنین محیط کسب و کار پویایی به سیستم نظارتی منسجم نیاز دارد تا فعالیت های نوآوری را راهنمایی، تسهیل و ترویج کند.

    محیط مناسب می تواند الهام بخش فناوری و همین طور منبع رقابتی باشد. توسعه اکوسیستم نوآوری قوی می تواند یک منطقه مرکزی برای بهره برداری، برتری نسبی و رشد اقتصادی و ارزشگذاری شرکت ها در یک اقتصاد مبتنی بردانش باشد. اما دستیابی به «آمادگی نوآوری» اغلب به سازمان ها، رهبران و شبکه ها برای تغییر نیاز دارد. ظرفیت سازی ذینفعان فردی در اکوسیستم نوآوری به ایجاد این تغییر کمک می کند.

    معرفی فناوری های جدید دیجیتال، در حالی که به دولت ها برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک می کند، به احتمال زیاد مهمترین ابزار برای هدایت، تسهیل و ارتقای نوآوری است. دولت هایی که از نظر دیجیتالی قوی نیستند باید روی نقشه راه تحول دیجیتال خود کار کنند. اصولا میان کشورها سیاست های نوآوری هماهنگی وجود ندارد و بهترین روش ها هم در سراسر یک کشور مشترک نیستند. این رویکرد به نوآوری مانع از افزایش مزایای آن در سراسر جهان می شود.

    کشورهای اروپایی در فهرست جهانی برترین نوآورهای سال 2017 قرار دارند، 8 کشور از 10 کشور برتر در این قاره قرار دارند. اما زمانی که داده های کمیسیون اروپا نگاه می کنیم، تصویر متفاوت تر می شود: اتحادیه اروپا در نورآوری و کارآفرینی عقب مانده تر از امریکا و آسیااست.

    در ژانویه سال 2017، اروپا تنها 16 یونیکرن (unicorns) داشت، در مقایسه با رقم 91 در ایالات متحده و 44 در آسیا. همچنین در حالی که 17 شرکت از 50 شرکت با ارزش دنیا در سال 2006 در اتحادیه اروپا قرار دارند، امروز این تعداد به 6 شرکت رسیده است.

    شرکت های امریکایی تقریبا نیمی از سهام استارت آپ های اروپا را در اختیار دارند. این موضوع ممکن است در جهانی شدن مهم نباشد، اما اینجا مهم است.

    مناطق جدیدی از فناوری های نوظهور در معرض خطر خارج از اروپا و رفتن به امریکا هستند. اما یکسری اقدامات می تواند از این خروج جلوگیری کند. بسیاری از جوانان اروپایی (نیمی از آنها بین 18 تا 24 ساله هستند) امیدوارند تا کسب و کار خود را شروع کنند. اگر اروپا می خواهند آنها را حفظ کند، باید مراکز نوآوری را توسعه دهد، مالیات را هماهنگ و دسترسی به سرمایه را آسان کند.

    شرکت های سرمایه گذاری در ایالات متحده باید ترویج نوآوری در اروپا را شروع کنند. این قاره نقاط قوت زیادی در مقایسه با دره سیلیکون دارد. به عنوان مثال افراد بسیار ماهر، دستمزد کمتری دارند.

    اگر اروپا می خواهند بهترین کارآفرینان را در خودش حفظ کند، باید تعداد زیادی از مکان های هوشمند و اکوسیستم های نوآوری را افزایش دهد. کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، دانمارک می توانند به تشویق فرهنگ کارآفرینی منجر شوند.

    برچسب ها