عصر خودرو

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران خبر داد:

نخستین عرضه آرد بخش خصوصی در بورس کالا، دوشنبه این هفته

عصر بازار- پس از ورود گندم به بورس کالا در قالب اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، این بار کارخانه‌های آردسازی نیز به مکانیزم عرضه و تقاضا پاسخ مثبت داده‌اند.

نخستین عرضه آرد بخش خصوصی در بورس کالا، دوشنبه این هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، بر این اساس نخستین کارخانه آردسازی یعنی آرد تابان عرضه یک هزار تن از چهار نوع محصولات خود را روز دوشنبه در تالار کشاورزی بورس کالا استارت خواهد زد.

    دکتر حسین یزدجردی، مدیرعامل کارخانه آرد تابان و رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس کالای ایران با اشاره به عرضه آرد در بورس کالا عنوان کرد: تولید آرد به گندم وابسته است و عرضه گندم در بورس کالا می‌تواند زمینه‌ساز حضور آردسازان و شکل‌گیری بازار آزاد برای این دو محصول شود. به اعتقاد من اگر بازار آزاد داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از کاستی‌های موجود را به مرور رفع کنیم و بورس به عنوان مهم‌ترین ابزار شکل‌گیری بازار آزاد نقشی تعیین ‌کننده خواهد داشت.
    وی افزود: بنابراین در این زمینه پیش‌قدم شدیم و تصمیم گرفتیم بورس‌گریز نباشیم. شاید عرضه آرد در بورس کالا در شرایط کنونی و در بازاری که در آن انحصار حکمفرمایی می‌کند و مردم به روش‌های قدیمی عادت کرده‌اند، خریدار چندانی نداشته باشد اما بالاخره باید از یک جایی شروع شود؛ ممکن است در ابتدا چندان موفق نباشد اما مطمئنا طی بلندمدت این روند خود را نشان خواهد داد.
    به گفته یزدجردی در حال حاضر 350 کارخانه آردسازی در کشور فعالیت می‌کنند و تمام آنها عضو کانون آردسازان هستند و مجموعه آرد تابان با عرضه محصولات خود در بورس کالا سعی دارد که توجه بقیه تولیدکنندگان را نیز به این بازار شفاف و قانون‌مند جلب کند.
    این تولیدکننده آرد با اشاره به اینکه کارشناسان و مدیران بورس طی بازدید از کارخانه آردسازی تابان محصولات این کارخانه را بسیار با کیفیت دانستند، اظهار کرد: در حال حاضر آرد تابان دارای مجهزترین کارخانه آردسازی دنیا و تمام ماشین‌آلات آن به‌روزترین و مدرن‌ترین محصولات شرکت بولر سوئیس است. او اضافه کرد: در حال حاضر نیز مراحل پذیرش آرد تابان در بورس کالا انجام شده و روز دوشنبه این محصول روی تابلوی بورس کالا خواهد رفت؛ امیدواریم نخستین عرضه با استقبال مواجه شود اما اگر هم این اتفاق نیفتاد چندان نگرانی نخواهیم داشت چون به اینکه بورس ابزاری کارآمد است و در آینده موجب موفقیت ما خواهد شد اطمینان داریم.
    رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران درباره اینکه سایر آردسازان چه زمانی به بورس کالا می‌آیند گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از اینکه عرضه‌های شرکت تابان با موفقیت انجام شد، کارخانه‌های دیگر نیز اضافه خواهند شد. از آنجایی که تقریبا تمام کارخانه‌های آردسازی به سیستم قدیمی فروش عادت دارند، باید مزیت در بورس کالا را ببینند و زمانی که به بازار آزاد در کشور دست پیدا کنیم، بورس قطعا ابزاری خواهد بود که همه به آن نیاز خواهند داشت. یزدجردی با اشاره به مزیت‌های عرضه آرد در بورس کالا، تصریح کرد: بورس کالا به عنوان ابزاری قانون‌مند و شفاف، کیفیت و مشخصات آرد را در اطلاعیه‌های عرضه به خریدار اعلام می‌کند و  از آنجایی که بورس کالا، تضامین لازم را از عرضه‌کننده اخذ کرده است در صورتی که کیفیت کالا با آنچه که اعلام شده تفاوت داشته باشد دریافت غرامت مشمول خریدار خواهد شد، بنابراین خیال خریدار از بابت کیفیت راحت خواهد بود. از سوی دیگر وقتی 10 کارخانه آردسازی  محصول خود را در بورس عرضه کنند محصولی فروش خواهد رفت که هم کیفیت بهتر و هم قیمت مناسب‌تری دارد، بنابراین با تعدد عرضه‌کنندگان کشف قیمت در بورس کالا نیز عادلانه تر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: شاید اکنون بسیاری از آردسازان مزیت عرضه در بورس را احساس نکنند اما مسلما در آینده شاهد استقبال هر چه بیشتر از بورس کالا خواهیم بود.

    برچسب ها