عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه :

دولت با انتشار اسناد خزانه اسلامی بورس را از رونق انداخت

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اسناد خزانه اسلامی به دلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کند.

دولت با انتشار اسناد خزانه اسلامی بورس را از رونق انداخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، رضا خانلو با اشاره به انتقادهای موجود در زمینه انتشار اسناد خزانه اسلامی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: انتشار این اسناد بدلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کرده و دادوستد "سخاب" در بازاری غیرمتشکل و خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا با سود بیش از 35 درصد انجام شود که این موضوع ریسک‌های خاص خود را دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اسناد خزانه اسلامی بانکی با نماد "سخاب" برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر شده است افزود: با توجه به حجم بالای اوراق بدهی و تاثیرات منفی این اوراق بر بازار سهام، پذیرش این اوراق در بورس انجام نشده است و معاملات این اوراق در بانک انجام می شود.

    وی با تاکید بر این که دولت برنامه‌ای مدون برای انتشار انواع اوراق ندارد، دلیل ممانعت از توسعه اوراق در بورس را وجود نگرانی از تاثیرگذاری اوراق بر نوسانات قیمتی سهام دانست و اظهار داشت: بر این اساس ممانعت‌های بازار سرمایه موجب شده تا این روزها  شاهد رشد انتشار این اوراق در بازار پول باشیم و رفته رفته این بازار خود در حال تبدیل شدن به رقیبی برای بازار سرمایه است.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر این اوراق بدلیل عدم پذیرش توسط سازمان بورس در بازار ثانویه غیررسمی و غیرشفافی که برای آن تشکیل شده است، دادوستد می شود و عده ای نیز با دلالی قصد کسب سودهای قابل توجه از این بازار غیررسمی را دارند.

    وی همچنین پرداخت سودهای غیررقابتی و بالاتر از سودهای متعارف شبکه بانکی و بازار سرمایه را موضوعی دیگر زمینه انتشار این اوراق عنوان کرد و گفت: عدم تعادل در پرداخت سود این اوراق، توازن را در بازارهای مالی کشور بر هم می زند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بخشی از نقدینگی جامعه که می تواند از بستر بورس در خدمت تامین مالی صنایع و بنگاههای تولیدی قرار بگیرد این روزها در فضایی غیرشفاف و غیررسمی در حرکت است تصریح کرد: عرضه اسناد خزانه اسلامی به شیوه فعلی در آینده به تعضیف بازار سرمایه خواهد انجامید و بر این اساس متولیان امر باید اقدامی برای رفع این مشکل کنند.

    برچسب ها