عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری باهنر بیان کرد:

واقعی شدن قیمت ها و رضایتمندی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

عصر بازار- طرح قیمت تضمینی گندم در حالی به صورت آزمایشی در بستر بورس کالای ایران به اجرا درآمده است که کشاورزان سال هاست از دیرکرد پرداخت مطالباتشان از سوی دولت به دلیل اجرای سیاست خرید تضمینی گله‌مند هستند.

واقعی شدن قیمت ها و رضایتمندی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  این در حالی است که با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، دو سوم پول کشاورزان در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب آن‌ها واریز می‌شود و دولت تنها موظف به واریز مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی اعلامی است. با این راهکار ضمن اینکه مشکل نقدینگی کشاورز سریع‌تر مرتفع می‌شود، بار مالی دولت از بابت پرداخت مبالغ مربوط به خرید گندم نیز کاهش می‌یابد.

    محمود حسینی پور در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا و مزایای آن برای بخش کشاورزی گفت: اجرای این سیاست مزایای زیادی دارد؛ اول اینکه نیاز بخش‌های مختلف مشخص می‌شود به چه میزان است، زیرا در بورس کالا آمارهای کاملی از عرضه کننده و متقاضی خرید به صورت شفاف در سامانه معاملات درج می‌شود.

    وی ادامه داد: دسترسی به این آمارهای دقیق در حوزه تولید محصولات کشاورزی برای سال‌های آینده اثر گذار بوده و می‌تواند برای برنامه ریزی و مدیریت بازار و نیز کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل و ترابری محصولات مورد استفاده قرار گیرد.

    حسینی پور از مزایای دیگر اجرای این طرح گفت: از سوی دیگر عرضه در بورس کالا مانع از دپوی محصولات کشاورزی در انبارها شده و از فساد آن‌ها جلوگیری می‌کند، زیرا با عرضه در بورس کالا محصولات سریع‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد و می‌توان نسبت به میزان تقاضا و نحوه نگهداری و رعایت استانداردها و بهداشت آن اطلاعات دقیق تری داشت.

    این تحلیلگر بازار بورس کالا تاکید کرد: در سیاست خرید تضمینی دولت متعهد به پرداخت 100 درصد پول کشاورزان بود که تسویه آن گاهی ماه‌ها و حتی چندین سال به طول می‌انجامید؛ حال آنکه یکی دیگر از ویژگی‌های طرح قیمت تضمینی این است که دولت تنها پرداخت حدود 30 تا 40 درصد پول کشاورزان را متعهد است و عمده آن از طریق بورس کالا به دست کشاورز می‌رسد و به نظر می‌رسد دریافت حدود 60 تا 70 درصد پول کشاورز در مدت کمتر از چهار روز، بهتر از دریافت کامل آن، ولی بعد از یک بازه طولانی است، زیرا موضوع مدیریت زمان و ارزش زمانی پول نیز حائز اهمیت بوده و وصول سریع آن رضایتمندی بیشتری را برای کشاورزان در پی دارد.

    وی با تاکید بر اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی ضمن ایجاد منفعت برای دولت و کشاورز، نفع ملی را برای اقتصاد کشور نیز به همراه می‌آورد و قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن حرکت می‌کند، گفت: در زمان برداشت محصول، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و در زمان افزایش میزان تقاضا خریداران مجبور به خرید با قیمت‌های بالاتر هستند.

    حسینی پور عرضه کلیه کالاهای کشاورزی در بورس کالا را در فرآوری بهتر و سریع‌تر کالاها و رسیدن آن‌ها به مصرف کننده واقعی موثر دانست و  گفت: حذف هزینه‌های حمل و ترابری مضاعف در سیستم گندم به عرضه در بورس کالا کمک می کند.

    حسینی پور برقراری ارتباط با بورس‌های نواحی دیگر و کشورهای منطقه را در افزایش منافع فعالیت بورس کالا در بخش کشاورزی موثر دانست و عنوان کرد: کشورهای شمالی همچون قزاقستان که در همسایگی ایران قرار گرفته و تولیدکننده بزرگ گندم هستند و محصول خود را از جنوب ایران به دیگر نقاط صادر می‌کنند می‌توانند با همکاری بورس کالا نیاز بخش‌های شمالی کشور را تامین کرده و در مقابل گندم برداشت شده از مناطق جنوبی ایران را به صادرات خود اختصاص دهند؛ بطوریکه در این روش هزینه حمل به میزان دو برابر قبل حذف می‌شود.

    وی با بیان اینکه تجربه راه اندازی و توسعه بورس‌های کالایی در حوزه کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا موفق بوده است، تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته بورس کالاهای کشاورزی زودتر از سایر بورس‌ها ایجاد شده و معاملات آتی در آن‌ها به اجرا در آمده است؛ در حال حاضر این فرآیند می‌تواند با سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران از طریق معاملات آتی و سلف نوسانات قیمتی را به حداقل ممکن برساند.

    حسینی پور وجود ابزارهای نوین مالی در بورس کالا را موجب فعال شدن تجار ایرانی و شکوفا شدن اقتصاد کشور دانست و در خصوص مزایای این بازار برای بخش کشاورزی گفت: ابزارهای مالی نوین همچون گندم مصرف کننده می‌تواند برای ماه‌های بعدی گندم مورد نیاز خود را خریداری کرده و ریسک احتمالی ناشی از نوسان قیمت‌ها را کاهش دهد.

    حسینی پور در پایان تاکید کرد: کاهش نوسانات شدید، انبارداران و سرمایه گذاران نیز وارد بورس می‌شوند به طوری که به جریان افتادن سرمایه‌ها در بورس و بخش مولد اقتصادی، نرخ بهره بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و به مدیریت نرخ بهره و تورم در کشور کمک بسزایی خواهد کرد، زیرا معاملات آتی در تعیین نرخ بهره بازار نیز اثر دارد و این ابزارها به عنوان ابزارهایی ضد تورم و همچنین ضد رکود می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها