عصر خودرو

تــولیـد پـایـدار و مطمئن از فـاز نخـست پالایشگاه ستاره خلـیج فــارس تـا پایان پاییز

عصر بازار- ستاره خلیج فارس، پالایشگاهی است که عنوان نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور را یدک می کشد و از سال ۸۵ یعنی از ۱۱ سال پیش صنعت پالایش کشور در انتظار وارد مدار شدن آن است.

تــولیـد پـایـدار و مطمئن از فـاز نخـست پالایشگاه ستاره خلـیج فــارس تـا پایان پاییز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، پالایشگاهی که 2 رئیس جمهوری و چند مدیرعامل و دوران تحریم و پسابرجام را تجربه کرده و خودکفایی در تامین بنزین نیاز داخل، به راه اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکهای گره خورده است.
    پالایشگاهی استراتژیک برای کشور که بحث پیرامونش فراوان است و به دلیل حساسیت بالایی که دارد، تمامی ارکان نظام به دنبال راه اندازی آن هستند تا هر چه سریع تر پروژه به بهره برداری نهایی برسد.
    سید مرتضی امامی مدیرعامل پالایشگاه خلیج فارس درباره وضعیت این پالایشگاه گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پروژه بزرگی است که در مرحله رفع نقایص (پانچ) قرار دارد و در هفته های پایانی راه اندازی به سر می برد. در این مرحله، روزانه بیش از 6 میلیون لیتر بنزین یورو 5 از فاز نخست آن تولید می شود که با احتساب اختلاط با بخشی از نفتای سبک، تولید بنزین معمولی و یورو 5 به بیش از هفت میلیون لیتر هم رسیده است.
    وی افزود: کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه با اکتان 95 به دلیل کیفیت خوراک میعانات گازی (Condensate) بسیار خوب است و با راه اندازی واحد «ایزومریزاسیون»، کیفیت تمامی بنزین تولیدی پالایشگاه یوورو 5 خواهد بود.
    مدیرعامل پالایشگاه خلیج فارس بیان داشت: از ابتدای آغاز به کار (10 اردیبهشت سال 96) فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون 281 میلیون لیتر بنزین تحویل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان هرمزگان شده است. بنزین تحویلی پالایشگاه با اکتان 95 به پخش تحویل شده که در این شرکت با سایر افزودنی ها به کیفیت استاندارد می رسد و در کشور توزیع می شود که به همین میزان، از واردات بنزین جلوگیری خواهد شد.
    امامی اضافه کرد: پالایشگاه، ظرفیت تولید پنج محصول بنزین، گازوییل، نفت سفید، سوخت جت و ال.پی.جی را دارد که در شرایط فعلی (بالانس منفی و مصرف بالا) و با توجه به نیاز کشور، تمرکز روی تولید بنزین است.
    وی گفت: همچنین دستور، اولویت و تمرکز وزارت نفت بر تولید بنزین است؛ چرا که کشور واردکننده این فراورده استراتژیک است و این روزها با توجه به مصرف حدود 80 میلیون لیتر بنزین و واردات 12 میلیون لیتر، رفع این نیاز ملی بیش از پیش احساس می شود و با این شرایط 70 درصد از خوراک پالایشگاه (میعانات گازی) به تولید بنزین اختصاص یافته است.
    مدیرعامل پالایشگاه خلیج فارس ادامه داد: پالایشگاه در کنار تولید بنزین، تولیدات دیگری از جمله نفت گاز، نفت سفید و نفتا نیز داشته است، به طوری که در این مدت 281 میلیون لیتر بنزین، 470 میلیون لیتر نفتگاز، 124 میلیون لیتر نفتای شیرین و 340 میلیون لیتر نفتای ترش تولید شده است.
    امامی اضافه کرد: البته با توجه به نفت گاز مازاد موجود در کشور و کیفیت بالای این فراورده در پالایشگاه، به دنبال صادرات به کشورهای همسایه هستیم. در حال حاضر روزانه 2 میلیون لیتر تولید می شود که با فراورده تولیدی پالایشگاه مجاور (بندرعباس) مخلوط و وارد خط می شود.
    مدیرعامل پالایشگاه خلیج فارس خاطر نشان کرد: باید بررسی کنیم که جریان نقدینگی اداره امور در این 11 سال چگونه بوده و پالایشگاهی که قرار بوده روزی با 1.2 میلیارد یورو اجرا شود، با چهار میلیارد یوروی هزینه شده، هنوز تمام نشده است.
    امامی گفت: این پالایشگاه بالاخره پس از 11 سال راه اندازی شده و در مرحله اول بهره برداری از فاز نخست، روزانه بیش از 6 میلیون لیتر بنزین و چند میلیون لیتر فراورده های نفتی تولید می کند. اینکه دیگران ادعا دارند باید این فاز کامل و بدون نقص افتتاح می شد، برای من که بیشتر سال های عمرم را در این صنعت بوده ام و در 9 پالایشگاه حضور داشته ام، جالب است؛ چرا که در هیچ مقطعی پالایشگاهی نبوده که در مرحله افتتاح اولیه در شرایط بهره برداری بی عیب و نقص باشد و پالایشگاه ستاره هم از این امر مستثنا نیست.
    وی افزود: شرکت نفت ستاره خلیج فارس برخلاف سایر پالایشگاه ها دولتی نیست و قرار نیست پالایشگاهی ساخته و به دولت سپرده شود، بلکه این شرکت یک بنگاه اقتصادی است که قرار است تولید کند و تولیداتش را به فروش برساند و اصولا قرار نیست دولت وارد این چرخه شود.
    مدیرعامل پالایشگاه خلیج فارس درباره فروش فراورده های تولیدی پالایشگاه، بیان داشت: به هیچ وجه مشکلی برای فروش فراورده های این پالایشگاه وجود ندارد. به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی، نگرانی از بابت مشتری نداریم، به طوری که از همین الان خریدار تمام بنزین تولیدی پالایشگاه دولت بوده و با توجه به کیفیت بالای نفت گاز، نیاز کشورهای همسایه و بازار مصرف ال پی جی در جهان مشکلی در این زمینه نداریم و هم اکنون برای محصولاتمان مشتری داریم.
    وی گفت: استراتژی ما این است که فازهای پالایشگاه را همزمان پیش نبریم، دلیلش هم نقدینگی و نقایصی است که با آن مواجهیم. چون با بودجه مصوب، پروژه را تمام نکردیم بنابراین ضریب اطمینان بخشی ما این است که هر چقدر می توانیم محصول تولید کنیم، بفروشیم و درآمدزایی داشته باشیم، از این رو اولین اولویت ما تکمیل فاز نخست پالایشگاه برای رسیدن به درآمدزایی مطمئن است و به موازات و بعد از آن، تکمیل فاز 2 و در انتهای این حلقه فاز 3 که با جدیت آن را دنبال می کنیم.

    برچسب ها