عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در روزهای پایانی هفته گذشته نهادهای ناظر بازار سرمایه ایران و هند، موافقتنامه خرید و فروش محصولات در بورس های کالایی دو کشور را امضا کردند .

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، با امضای این موافقتنامه که به تایید دولت هند نیز رسید، امکان خرید و فروش مجموعه ای از محصولات از جمله قیر، در بورس های کالایی دو کشور فراهم شد.

    بر اساس این موافقتنامه، قیر ایران از طریق پروتکلی که میان بورس های کالایی دو کشور نهایی خواهد شد، فروخته می شود. علاوه بر این، بورس های کالایی ایران و هند با همکاری دوجانبه، موضوع صادرات قیر را در دستور کار خود قرار خواهند داد .همچنین با امضای این توافقنامه، خریداران هندی می توانند قیر را از تابلوی بورس کالا تهیه کنند.

    مرجعیت رسمی قیمت پسته در دنیا با عرضه مستمر در بورس کالای ایران

    همچنین درهفته گذشته جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان در روز 19 مرداد ماه 96 در محل استانداری کرمان برگزار شد.

    در این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مزایای عرضه پسته در بورس کالا را برشمرد و بر جمع آوری محصولات خرد و عرضه عمده آن در این بازار به منظور حل مشکلات آن تاکید کرد.

    محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه باید خرید و فروش به نوعی صورت گیرد تا معاملات شفاف شده و از حالت معمولی در بازار به معاملات فراتر تبدیل شود، گفت: با تلاش های انجام شده، بورس پسته در این استان راه اندازی شد و امسال اولین سالی است که این محصول در بازار بورس عرضه می شود .

    وی تجمیع منابع مالی را یکی از کارکردهای بورس کالا دانست و بیان کرد: یکی از ضعف های حوزه صادرات این است که محصولات کشاورزی را به صورت خرد عرضه می کنیم که با راه اندازی بازار بورس این مشکل برطرف می شود.

    تبدیل ایران به مرجعیت قیمت گذاری پسته در دنیا به کمک بورس کالا

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان گفت:با ورود پسته به بازار بورس، این محصول می تواند از مزایای متعددی از جمله قیمت عادلانه بهره مند شده و بازار مستمری برای آن ایجاد شود. این بورس همچنین قیمت کالاهای صادراتی را نیز تنظیم کرده و از وارد شدن ضرر به تولیدکنندگان جلوگیری می کند.

    حامد سلطانی نژاد افزود: بورس کالای ایران به دنبال آن است که ضمن تعیین قیمتی عادلانه در حوزه عرضه و تقاضا، بازار بلندمدتی را نیز ایجاد کند.علاوه بر این مدیریت ریسک معاملات دو طرفه نیز از مزایای این بازار بوده و در این زمینه فرایند مدیریت ریسک مناسبی در آن تدوین شده است.

    وی با بیان اینکه در بورس پسته دو نوع عرضه از جمله عرضه فیزیکی و عرضه در قالب گواهی سپرده انجام می گیرد، گفت: مزیت عرضه محصول در قالب گواهی سپرده کالایی آن است که ضمن جلوگیری از گردش بی رویه محصول در بازار و کاهش ریسک، می تواند به عنوان ضمانت برای تامین مالی از بانک ها به تولیدکننده کمک کند.

     

    امکان حضور خریداران حقیقی به معاملات پتروشیمی بورس کالا فراهم شد

    از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته موصبه هیات پذیرش در خصوص ورود حقیقی ها به معاملات پتروشیمی بود به طوری که با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران، امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصولات پتروشیمی که در بورس کالا با مازاد عرضه روبه رو هستند، فراهم شد.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در این خصوص گفت: در راستای بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت هایی که از سال 1389 تاکنون برای خریداران و مصرف کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

    حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: با مصوبه هیات پذیرش، تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین یاب ثبت نشده و سهمیه ای برای آنها لحاظ نمی شود، ولی مصرف کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

    ورود حقیقی ها به تالار پتروشیمی بورس کالا تصمیمی درست و به جا است

    در همین راستا رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:ورود حقیقی ها به تالار پتروشیمی بورس کالای ایران می تواند حجم معاملات محصولات پتروشیمی را افزایش دهد.

    رضا محتشمی پور گفت: در حال حاضر در روزهای شنبه و یکشنبه محصولاتی در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه می شوند که با مازاد عرضه روبه رو هستند و تقاضا برای خرید آنها از سوی خریداران پایین است.بنابراین محدودیت بر روی محصولات پتروشیمی باید در زمان نیاز اعمال شود، اما در حال حاضر که یک سری از محصولات مازاد عرضه دارند، نیاز به اعمال محدودیت نداشته و ورود حقیقی ها با رعایت مقرراتی به تالار پتروشیمی تصمیمی درست است.

    وی در پاسخ به این سوال که امکان لغو بیشتر محدودیت های تالار پتروشیمی وجود دارد، گفت: ما تصمیم داریم که به اندازه نیاز محدودیت در تالار پتروشیمی ایجاد کنیم، اما در عین حال با به تعادل رسیدن بازار در گروه های مختلف کالایی این استراتژی وجود دارد که محدودیت ها نیز کاهش یابد.

     

    4 مزیت عرضه گندم در بورس کالا طبق سیاست قیمت تضمینی

    رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:عرضه گندم در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی امری لازم الاجرا بوده و قانونی است که مزایای فراوانی برای بخش کشاورزی به دنبال دارد.

    مژگان خانلو گفت: اجرای این سیاست شفافیت معاملاتی را در پی داشته و عرضه محصولات براساس استانداردهای تعیین شده در بورس کالا افزایش کیفیت را به ارمغان می آورد.افزون بر این کاهش بار مالی تحمیلی بر دوش دولت به کمک ابزارهای نوین مالی را نیز می توان از دیگر مزایای آن دانست که به تبع آن دولت می تواند با کنارگذاشتن امور تصدی گری، به امور حاکمیتی خود بپردازد.

    رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیش از این بورس کالا به برکت انجام معاملات محصولات پتروشیمی و فلزات رونق گرفته و اکنون وقت آن است که در حوزه کشاورزی نیز نقش خود را در رشد و توسعه این بازار و افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی ایفا کند. لازمه تحقق این هدف نیز اصلاح بازارهای سنتی خارج از بورس است تا معاملات انواع کالا در بستر بورس کالا انجام شود.

    برچیدن بال دامپینگ با ورود گندم به بورس کالا

    عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پرداخت به موقع پول کشاورزان توسط دولت، با عرضه گندم در بورس کالای ایران قابل تامین تر بوده و واقعی و شفاف شدن نرخ کالا با عرضه گندم در بورس کالا امکان پذیر می شود.

    علی ابراهیمی با بیان اینکه برچیدن بال دامپینگ با ورود گندم به بورس کالا امکان پذیر است، تصریح کرد:پرداخت بهای با تاخیر محصولات کشاورزان، سود گندم را تقدیم دلالان می‌کند.

    وی ادامه داد: زمانی که دولت بهای کشاورزان را با دیرکرد پرداخت می‌کند، بدیهی است که کشاورزان برای تبدیل محصولاتشان به پول نقد مجبورهستند به سمت دلالان گرایش پیدا کنند و این در حالی است که نرخ تضمینی و نرخی که از کشاورز خریداری می شود، تنها به نفع واسطه ها تمام می شود.

     

    علاقمندی کشاورزان به اجرای سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا

    مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: با اجرای موفقیت آمیز سیاست قیمت تضمینی و همچنین آگاهی کشاورزان و مسئولین از مزیای بورس کالا، در حال حاضر ذرت و جو استان خوزستان از طریق بورس کالا عرضه می شود و با تصویب هیات وزیران گندم این استان نیز به صورت قیمت تضمینی عرضه خواهد شد.

    مسعود احمدی به مزایای سیاست قیمت تضمینی در مقایسه با خرید تضمینی اشاره کرد و گفت: فرآیند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، نگرانی اکثر کشاورزان را کاهش داده است زیرا در روش خرید تضمینی هزینه های زیادی برای دولت تحمیل شده و پول کشاورزان با تاخیر پرداخت می شد ولی با اجرای قیمت تضمینی به دلیل اینکه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران عرضه می شود، 80 درصد قیمت محصول ظرف مدت کوتاهی به حساب کشاورز واریز شده و مابه التفاوت آن از سوی دولت پرداخت می شود.

    وی با بیان اینکه حال حاضر ذرت و جو استان خوزستان از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود و با تصویب هیات وزیران گندم این استان نیز به صورت قیمت تضمینی عرضه خواهد شد، تصریح کرد:تجربه نشان داده است اجرای سیاست قیمت تضمینی روش بسیار مناسب و موفقی است و باید روی سایر محصولات کشاورزی نیز اجرایی شود زیرا باعث شفافیت در معاملات و حرکت از بازار سنتی به سمت بازار الکترونیک می شود.

    طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، تدبیر دولت برای حمایت از کشاورزان

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:در حال حاضر به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت های لازم و روند سنتی مبادلات محصولات کشاورزی، هزینه های زیادی در روند تولید و فروش محصولات روی دوش دولت و کشاورز است، اما در بلندمدت باید سیاست قیمت تضمینی و عرضه کالاها در بورس کالا، جایگزین خرید تضمینی شود که البته به همراه اجرای این سیاست، مهیا کردن زیرساخت ها، امری ضرروی است.

    سید راضی نوری افزود:در بلندمدت با بهبود روندها در تولیدات و شیوه های تنظیم بازار و خرید محصولات، باید شرایط را برای عرضه گندم و سایر محصولات در بورس کالا فراهم کرد تا شاهد افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و رسیدن سود واقعی به کشاورزان باشیم.

    وی بیان کرد: راهی جز اجرای طرح قیمت تضمینی در بلند مدت وجود ندارد و باید در یک بازه زمانی مشخص و به صورت تدریجی و با برنامه ریزی در این خصوص کار شود تا با اجرای این طرح ملی، مجدد مشکلات گذشته در خرید تضمینی دولت رخ ندهد.

     

    حذف واسطه‌های بازار جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا

    مدیرعامل یک شرکت فعال در صنعت مرغداری گفت: عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا موجب حذف واسطه‌ها شده و دسترسی مستقیم خریداران به این محصول را فراهم می‌کند.

    مهدی سبحانی با تاکید بر اینکه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا ضمن جلوگیری از نوسانات کاذب به تکمیل زنجیره مرغ و تخم مرغ در بازار کمک می‌کند، تاکید کرد: عرضه در بورس کالا برای تولیدکننده بهتر است؛ چرا که عرضه کننده جوجه یک روزه به دلیل وجود ضوابط قانونی مشخص در بورس کالا پول خود را بدون هیچ مشکلی به‌صورت مستقیم و نقد دریافت می‌کند.

    وی در ادامه به لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر پیرامون نحوه عرضه و انجام معامله در بورس کالا و مزایای آن برای شرکت‌های متقاضی عرضه اشاره کرد و گفت: لازم است شبکه کارگزاران بورس کالای ایران برای ایجاد تقاضای لازم و بازاریابی جهت فروش محصولات عرضه شده، فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشند تا نیازی به جذب خریدار به‌صورت مستقیم توسط عرضه کننده نباشد.

    ابزارهای بورس کالا در تنظیم بازار کالاهای مختلف راه گشاست

    رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه کشور گفت: بازار سرمایه در بحث برنامه ریزی برای بخش های مختلف اقتصادی نقش موثری داشته و استفاده از ابزارهای موجود در بورس کالا از جمله قراردادهای آتی و سلف و سایر ابزارهای مالی به فعالان اقتصادی در بخش های مختلف کمک خواهد کرد.

    محمد خدابخشی عملکرد بورس کالای ایران در بحث ایجاد شفافیت معاملاتی و برقراری تعادل قیمتی برای کالاهای مختلف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می رود بورس کالا در اجرای این برنامه های توسعه ای نقش گسترده تری داشته باشد و از شکل فعلی که 6.5 درصد GDP کل کشور را تشکیل می دهد، فراتر رود تا بتواند حجم بیشتری از اقتصاد ملی را پوشش دهد.

    وی در انتها به پتانسیل های موجود در بازار سرمایه برای برقراری تعادل قیمتی در بازار کالاها از طریق توسعه عرضه محصول اشاره و تصریح کرد: در روند کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود، شفافیت معاملاتی حاکم بوده و توسعه این بازار برای رسیدن به قیمت های منصفانه و واقعی نیازی اساسی است.

    کلیه تولید کنندگان ورق گرم فولادی موظف به عرضه در بورس کالا شدند

    در هفته گذشته شورای رقابت مصوب کرد که تمام محصولات گرم فولادی در بورس کالای ایران عرضه شود؛ بنابراین براساس مصوبه شورای رقابت، واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

    تعریف محصولات گرم فولادی، اسامی واحدهای تولیدی تاثیرگذار، الزام به عرضه در بورس کالا، وجود یک استثناء در مصوبه، دستورالعمل نحوه تعیین قیمت، رصد میزان عرضه ها از سوی مرکز ملی رقابت، اطلاع رسانی واحدهای تولیدی از معاملات مچینگ و اعلام برنامه هفتگی عرضه از مواردی است که مصوبه شورای ملی رقابت آمده است.

    برچسب ها