عصر خودرو

با هدف افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی؛

جایگاه بورس ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار ارتقا می یابد

عصر بازار- جانشین امور بین الملل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارتقای جایگاه ایران در آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در صورت تبدیل وضعیت ایران در آیسکو، بورس ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شده و سرمایه گذاران خارجی اطمینان می یابند که بورس ما از استانداردهای لازم برخوردار است.

جایگاه بورس ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار ارتقا می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، عضویت در نهادها و سازمان های بین المللی که پیش شرط گسترش تعاملات جهانی بورس و بازار سرمایه است، نیز از دستاوردهای دیگر این بخش در دولت یازدهم به شمار می رود که البته بخش قابل توجه آن پس از اجرای برجام تحقق یافت.
    به عنوان نمونه، ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها به عضویت سازمان آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) درآمده است که این اقدام فرصت قابل توجهی را برای جذب بیشتر سرمایه گذار و سرمایه گذاری در کشور فراهم می کند.
    عضویت فرابورس ایران و بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) و تفاهمنامه به روز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان بازار سرمایه و سازمان های بین المللی نیز از دستاوردهای دیگر پس از برجام است.
    همکاری با بورس های سایر کشورها نیز از دستاورهای دیگر دولت یازدهم در بخش بازار سرمایه به شمار می رود که امکان توسعه فعالیت ها و تسهیل تامین مالی پروژه ها و طرح های اقتصادی کشور را فراهم خواهد کرد.
    بر این اساس، برای انتشار اوراق بدهی ارزی توسط عمان در ایران و انتشار یک میلیارد یورویی اوراق قرضه از طریق مشارکت با بورس کره نیز تفاهماتی انجام شده است.
    تازه ترین، گام برای ارتقای جایگاه بین المللی بازار سرمایه ایران، برنامه ریزی برای تبدیل عضویت' پیوسته' بورس ایران به عضویت 'عادی' در سازمان بین المللی آیسکو است.
     بهادر بیژنی جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه گذاری خارجی در این باره گفت: حدود 45 روز پیش جلسه ای را در جامائیکا با رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هنگ کنگ برگزار کردیم که البته وی رئیس آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) نیز است؛ لذا بحث تبدیل عضویت ما از عضویت پیوسته به عادی نیز با شدت تمام در حال پی گیری و انجام است.
    به گفته بیژنی، هم اکنون انگلیس، کره جنوبی، افریقای جنوبی، یونان و نهاد ناظر کبک در کانادا پرونده ما را در دست بررسی دارند تا عضویت' پیوسته' بورس ایران به عضویت 'عادی' تبدیل شود.
    جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه گذاری خارجی، با بیان اینکه بیشترین کارکرد این تبدیل عضویت، نزدیک شدن بورس ایران به استانداردهای جهانی است، افزود: در صورت تبدیل وضعیت ایران در آیسکو، همکاری با بورس های دنیا توسعه خواهد یافت.
    بیژنی اظهار داشت: مذاکرات و تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ ها در این مسیر به طور جدی در حال پیش رفتن است و زمانی که نام بورس ایران در فهرست اعضای عادی آیسکو ذکر شود، سرمایه گذاران خارجی اطمینان می یابند که بورس ما از استانداردهای لازم برخوردار است.
    وی با بیان اینکه تاثیر این استانداردها فراتر از بخش بین الملل است و در قوانین و مقررات داخلی هم دیده خواهد شد گفت: به این ترتیب اگر مثلا سهامداران عدالت وارد بازار سرمایه شوند، بحث شفافیت آنها، حاکمیت شرکتی و استانداردها به ما کمک می کند که بتوانیم در این حوزه ها با قدرت بیشتری عمل کنیم.
    بیژنی گفت: بورس تهران تنها به دنبال تعامل با بورس استانبول نیست؛ به نحوی که به تازگی وارد مذاکرات جدی با بورس هنگ کنگ شده ایم و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به عنوان نهاد ناظر کمک می کند که این کار انجام شود.
    روند استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران در دولت یازدهم و به ویژه پس از برجام، همانند سایر بخش های اقتصادی افزایش یافته است.
    تعداد سرمایه گذاران خارجی نیز در بورس ایران در ماه های گذشته بالا رفته است؛ اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بورس کشورمان فعالیت دارند.

    برچسب ها