عصر خودرو

افزایش قیمت طلا به مرز ۱۳۰۰ دلار

عصر بازار- روز گذشته، اونس طلا دو بار به مرز روانی حمله کرد. فلز زرد در سه ماه اخیر نیز دو بار به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک شده بود؛ اما در روز گذشته این اتفاق در کمتر از ۴ ساعت رخ داد.

افزایش قیمت طلا به مرز ۱۳۰۰ دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مردم‌نیوز ،بهای طلا به شکل لحظه‌ای در بار دوم از مرز 1300 دلار گذر کرد، اما فتح کانال جدید پایدار نماند. طلای جهانی که ابتدای هفته کاری گذشته روند کاهشی را طی کرده بود، به‌دلیل «کاهش ارزش شاخص دلار» و «افزایش انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران جهانی» در مسیر صعودی قدم گذاشت.

    روز گذشته، اونس طلا دو بار به مرز روانی حمله کرد. فلز زرد در سه ماه اخیر نیز دو بار به مرز 1300 دلار نزدیک شده بود؛ اما در روز گذشته این اتفاق در کمتر از 4 ساعت رخ داد. بهای طلا به شکل لحظه‌ای در بار دوم از مرز 1300 دلار گذر کرد، اما فتح کانال جدید پایدار نماند. طلای جهانی که ابتدای هفته کاری گذشته روند کاهشی را طی کرده بود، به‌دلیل «کاهش ارزش شاخص دلار» و «افزایش انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران جهانی» در مسیر صعودی قدم گذاشت.

    طلای جهانی دو روز پایانی هفته را متفاوت تجربه کرد. اگر چه فلز زرد روز‌های ابتدایی هفته گذشته را کاهشی آغاز کرده بود، عوامل مختلفی باعث شد تا طلا دوباره به مرز 1300 دلار در انتهای هفته نزدیک شود. شروع افزایش قیمت طلا را می‌توان به کاهش ارزش شاخص دلار در روز چهارشنبه نسبت داد. انتظار سرمایه‌گذاران از افزایش تورم و عرضه عمده در بازار سهام آمریکا عوامل بعدی افزایش قیمت طلا بودند.

    3 نقطه ماکسیمم طلا
    اونس طلا در سه ماه گذشته چهار بار خود را به مرز 1300 دلار رسانده است. اولین بار در اواسط خرداد ماه بود که بعد از تجربه 1220 دلاری وارد یک ریل کاملا صعودی شد و در روز 15 خرداد خود را به مرز 1300 دلار نزدیک کرد. بلافاصله بعد از این نقطه، اونس وارد یک ریل نزولی با شیب تند شد و 20 تیرماه سال جاری تا مرز 1210 دلار نیز سقوط کرد. این سقوط در همین روز پایان یافت و دوباره وارد یک مسیر صعودی شد. این مسیر صعودی تا 10 مرداد ادامه داشت. در این مقطع تمایل طلا به سکون و کاهش نوسان بیشتر شد، ولی تنش‌های سیاسی میان پیونگ یانگ و واشنگتن به‌عنوان یک اهرم فزاینده طلا را وارد ریل صعودی کرد؛ به‌طوری‌که در جمعه 20 مرداد برای دومین بارخود را به مرز 1300 دلار رساند.

    تنش‌های سیاسی که خود علت اصلی پرش طلا بودند از سوی سرمایه‌گذاران بازار جدی گرفته نشدند و بنابراین اولین روز‌های هفته قبل قیمت طلای جهانی وارد مسیر نزولی شد. به‌طوری‌که در روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت دلار تا مرز 1368 دلار نیز کاهش یافت. با این حال نیرو‌های مختلف در بازار‌های جهانی بار دیگر دست به دست هم دادند تا در دو روز پایانی هفته گذشته طلا برای سومین بار در سه ماه اخیر خود را به مرز 1300 دلار نزدیک کند. اواخر وقت دیروز نیز چهارمین حمله طلا به این مرز انجام شد و گرچه برای دقایقی از آن عبور کرد اما بلافاصله به محدوده پایین‌تر برگشت. بعدازظهر روز گذشته فلز زرد در قیمت 1301 دلار نیز معامله شد. تا ساعت 20 روز جمعه، اونس روی قیمت 1290 دلار قرار گرفت؛ هر چند هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

    سیاست‌های پولی
    در گزارش‌هایی که از سوی بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا منتشر شد، هر دو قطب بزرگ اقتصادی دنیا در راستای نگرانی درباره تورم پایین، سیاست‌های پولی آینده خود را انبساطی اعلام کرده‌اند. البته سیاست پولی انبساطی از سوی بانک مرکزی اروپا در ماه‌های قبل نیز پیش‌بینی می‌شد؛ چراکه در ماه ژوئن شاخص قیمت مصرف‌کننده با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده بود. در روز پنج‌شنبه که انتظارات سرمایه‌گذاران بازار‌های جهانی در بستر افزایش تورم جهانی شکل گرفت، جذابیت بازار طلا دو چندان شد؛ بنابراین مهم‌ترین اهرم شروع افزایشی قیمت فلز زرد را می‌توان به شکل‌گیری افزایشی انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی نسبت داد.

    عرضه سهام
    دومین عامل مهم در افزایش قیمت طلا را می‌توان به عرضه بزرگ سهام در بازار سهام آمریکا که در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد، نسبت داد. بازار سهام و بازار طلا همواره به‌عنوان دو بازار رقیب از همدیگر تاثیر پذیرفته‌اند. بازار طلا به‌عنوان بازار ایمن، مامن سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و بازار سهام به‌عنوان بازار ریسکی‌تر ماوای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بوده است. البته عاملی که می‌تواند علت واحد تغییر در بازار‌های طلا و سهام و همین‌طور ارز باشد، قیمت نفت است.

    نفت که در روز پنج‌شنبه افزایش قیمت را داشته است، باعث افت قیمتی در تعداد زیادی از شرکت‌های بورس آمریکا شده، این عامل در کنار عرضه عمده سهام در روز پنج‌شنبه، باعث شده دومین جنبه جذابیت در بازار فلز زرد جلوه‌گر شود. سومین نیروی موثر بر قیمت طلا را می‌توان به بازار ارز جهانی نسبت داد. دلار جهانی اگرچه روز‌های نخست هفته جاری را افزایشی شروع کرد، با این حال روز چهارشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت. نیویورک تایمز در انتهای هفته در گزارشی اشاره کرد که دونالد ترامپ از رئیس پیشین اف بی آی خواسته بود تحقیقات از مایکل فلین را که مربوط به ارتباط وی با روسیه بود، متوقف کند. به باور برخی تحلیلگران، تحت‌تاثیر این خبر و هراس از ایجاد آشفتگی تحت‌تاثیر آن، شاخص دلار حرکت در فاز نزولی را آغاز کرد.

    برچسب ها