عصر خودرو

بازدید مدیران ارشد بازار سرمایه از شرکت ملی صنایع مس ایران؛

دستاوردهای ارزشمند

عصر بازار- بازدید مدیران ارشد بازار سرمایه از شرکت ملی صنایع مس‌ ایران روز چهارشنبه مورخ ۹۶.۰۵.۱۱ به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های ملی‌ مس ایران و سرمایه گذاری مس سرچشمه، صورت گرفت.

دستاوردهای ارزشمند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این بازدید مدیران ارشد شرکت‌های کارگزاری، مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردانی، سرمایه گذاری، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و کانون نهادهای سرمایه گذاری حضور داشتند.

    بازدیدکنندگان در ابتدا از معدن مس سرچشمه بازدید و فرآیند تولید مس را مشاهده کردند. در دنیا نزدیک به 500 معدن مس وجود دارد که مجتمع مس سرچشمه هجدهمین معدن بزرگ دنیا است. در معدن مس سرچشمه، تولید مس به هر دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می‌گیرد. فرآیند تولید در مس سرچشمه به 4 بخش معدن، تغلیظ، ذوب و پالایشگاه تقسیم می‌شود که از هر چهار مرحله بازدید به عمل آمد.
    سپس جلسه پرسش و پاسخی با حضور آقای رحمتی، مشاور مدیرعامل و مدیر مجامع و سهام شرکت ملی صنایع مس ایران تشکیل شد و اعضای حاضر در جلسه سوالات خود را مطرح نمودند.
    مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس با بیان اینکه "با وجود رکود جهانی و کاهش قیمت مس، پیشبرد طرح ‌های توسعه‌‌ای متوقف نشده است"، اظهار کرد: تکمیل و بهره ‌برداری از 10 پروژه جدید در مناطق مختلف در سال 1395 نشان‌ دهنده این است که شرکت مس در این دوره، پیشبرد طرح‌‌های توسعه‌‌ای را متوقف نکرده است.
    وی ادامه داد: فاز دو تغلیظ سرچشمه و سونگون از مهمترین طرح‌های توسعه‌‌ای هستند که افتتاح شدند؛ البته این دو در سال 94 افتتاح شده بودند ولی در سال 95 به مرحله تثبیت و ظرفیت کامل تولید رسیدند و باعث شدند ارزش‌ افزوده زیادی برای شرکت ایجاد شود.
    مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه سود شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته 1600 میلیارد تومان بوده است که این میزان سود با کمترین میانگین قیمت مس طی 10 سال گذشته به ‌دست‌ آمده است، اظهار کرد: میانگین حاشیه سود شرکت مس بین سال‌های 84 تا 92 معادل 42 درصد بوده است ولی متأسفانه به ‌خاطر تحریم‌‌ها، حاشیه سود شرکت کاهش پیدا کرد؛ با این ‌حال، حاشیه سود شرکت مس در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد 11 درصدی به 23 درصد رسید.
    مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس درباره روند کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات نهایی شرکت طی سه ‌سال اخیر گفت: قیمت تمام ‌شده کاتد مسی پالایشگاه و لیچینگ به ‌ازای هر تن 4657 دلار در سال 93 به 3900 دلار در سال 95 رسیده است.
    وی تصریح کرد: کاهش حدود 800 دلاری قیمت تمام ‌شده سال 95 نسبت به سال 93، به میزان 16٫2 درصد حاصل افزایش بهره ‌وری و کنترل هزینه‌‌ها در شرکت مس است.
    رحمتی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات و بدهی‌‌ها در سال 1395 یکی از عوامل مهم کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات شرکت مس است، گفت: در سال گذشته با حسن تدبیر، میزان بدهی شرکت از 2500 میلیارد تومان به صفر رسید و هم ‌اکنون شرکت مس بدهی به بانک‌‌ها ندارد.
    وی در ادامه، خطاب به سهام ‌داران شرکت مس گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در آخرین رتبه ‌بندی شرکت بورس در پایان سال 1395، در بین 50 شرکت فعال‌‌تر بورس رتبه 5 را کسب کرده است که کسب این توفیق با وجود شرایط اقتصادی کشور دستاورد بسیار ارزشمندی محسوب می‌‌شود.

    برچسب ها