عصر خودرو

مشاور اقتصادی استاندار کرمان مطرح کرد:

لزوم تامین مالی باغداران پسته از طریق بورس کالا

عصر بازار- ورود پسته به معاملات بورس کالا می تواند حضور دوباره ایران را در عرصه تجارت جهانی پررنگ کرده و گام نخست برای به دست آوردن جایگاه قبلی ایران در تولید پسته در دنیا محسوب شود.در این راستا به نظر می رسد فروش پسته با نرخ واقعی در بازار جهانی، با ارایه این محصول در بورس کالا امکان پذیر است و تداوم صادرات آن به صورت مستمر نکته ای است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لزوم تامین مالی باغداران پسته از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، محصول پسته در حالی در راه عرضه بورس کالا است که یکی از مزیت های ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا فروش آن با درجه کیفیت بالا است؛ بطوریکه با عرضه این محصول می توان شاهد افزایش کیفیت آن در بازارهای داخلی و صادراتی باشیم.

    در همین ارتباط، رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در خصوص مزایای عرضه پسته در بورس کالا و انجام صادرات آن از این دریچه به صورت متمرکز و هدفمند گفت: یکی از مشکلات محصولاتی مثل پسته این است که یکبار در سال برداشت شده و در 12 ماه مصرف می شود و این امر ضمن آنکه مشکل تامین نقدینگی را برای کشاورز به همراه دارد، اعتماد صنایع وابسته را جهت تامین به موقع میزان مصرفی خود از این محصول سلب می کند. در گذشته بنکداران با خرید محصول در زمان برداشت و ذخیره آن در انبارها و در نهایت عرضه تدریجی آن در طول سال، ضمن پاسخ به تقاضای موجود درآمد قابل قبولی را به دست می آوردند.

    محسن جلال پور افزود: طی سال های گذشته و با افزایش نرخ سود بانکی، سرمایه گذاران عمدتا منابع مالی خود را در انواع حساب های سپرده و گواهی سپرده در بانک ها بلوکه کردند تا سود بدون ریسک کسب کنند. این تمایل مردم به کسب سود بدون ریسک بانکی و نبود بنکداران در طول سال، در بخش تولیدی اخلال ایجاد کرد تا در زمان برداشت قیمت خرید محصول از کشاورز به دلیل کمبود نقدینگی و فزونی عرضه و در مقابل نبود تقاضا، افت کند.

    وی ادامه داد: با عرضه محصول در بورس کالا، عرضه کننده می تواند محصول خود را در قالب گواهی سپرده کالایی نیز عرضه کند و خریداران بدون نیاز به انتقال کالا در طول سال ضمن سرمایه گذاری به کشاورزان و باغداران جهت تامین مالی مورد نیاز کمک کنند.

    به گفته وی، عرضه محصول پسته در بورس کالا در توازن بازار و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا نقش موثری خواهد داشت.

    مشاور اقتصادی استاندار کرمان تاکید کرد: با تحقق این برنامه بخشی از مشکلات را با رویه شفاف و استاندارد بورس رفع کرده و شاهد درآمدزایی برای باغداران و ایجاد فضای رقابتی در بین صادرکنندگان پسته خواهیم بود.

    وی مشکل عدم رعایت استانداردهای لازم برای صادرات محصولات در شرایط کنونی را موضوعی اساسی دانست و افزود: عرضه در بورس به دلیل در نظر گرفتن برخی ویژگی ها و استانداردها برای محصولات می تواند در تنظیم و ارتقای کیفیت و همگن شدن محصول برای صادرات کمک بسزایی داشته باشد. ضمن اینکه در راستای عرضه پسته در بورس، صادرات محصولات به شکلی متمرکز و هدفمند خواهد شد. این در حالی است که متوسط برداشت هر باغدار حدود 2 تن است و استفاده از گواهی سپرده می تواند در تجمیع عرضه های خرد نیز نقش داشته باشد.

    جلال پور از پیگیری ها بابت راه اندازی اولین صندوق کالایی پسته در بورس کالا با حمایت بانک کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: در راستای تجمیع منابع مالی خرد نیز درصدد راه اندازی این صندوق هستیم که طی آن معاملات گواهی سپرده پسته نیز به عنوان ضمانتی برای باغداران جهت دریافت تسهیلات بانکی، از طریق این صندوق انجام خواهد شد.

    وی افزود: در رابطه با این موضوع در حال مذاکره هستیم تا مشخص شود این گواهی ها چند درصد به صورت ضمانت لحاظ می شود. ولی چنانچه این برنامه به مرحله اجرا برسد می تواند در بلندمدت ضمن تامین مالی باغداران به کاهش هزینه های حمل محصول نیز کمک کند.

    رییس اتاق بازرگانی استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا به تثبیت قیمت ها در بازار منتهی خواهد شد، درباره تخصیص خط اعتباری برای حمایت از فعالان پسته به کمک بانک کشاورزی گفت: مشکل نقدینگی در حالی موضوعی مهم برای باغداران و تجار بازار پسته است که در حال حاضر حدود 1500 میلیارد ریال خطوط اعتباری با نرخ بهره 18 درصدتخصیص داده شده که صرفه و توجیه اقتصادی ندارد. حال آنکه این نرخ در آمریکا 2 درصد است و با این شرایط امکان رقابت با این کشور را نخواهیم داشت. از این رو بایستی طی پیگیری و مذاکرات بعدی با بانک ها نسبت به نرخ بهره و نحوه تخصیص این اعتبارات به نتیجه نهایی دست یابیم. اما به هر ترتیب چنین اقدامی نیز در تامین نقدینگی و تنظیم بازار پسته موثر خواهد بود.

    برچسب ها