عصر خودرو

تفاوت میان "کار بین‌المللی کردن" و "بین‌المللی شدن"

عصر بازار- ایجاد معاونت یا مدیریت یا دپارتمان بین الملل، داشتن سایت و کاتالوگ و گزارش عملکرد مالی به زبان‌های خارجی، استخدام افراد زبان دان، انجام سفرهای برون مرزی و مذاکرات با کمک همین نیروهای زبان دان، تلاش برای متقاعد کردن سرمایه گذاران بالقوه برای ورود به بازار کشور و... که درست و لازم هم می‌باشند، همه از مقوله "کار بین‌المللی کردن" است.

تفاوت میان "کار بین‌المللی کردن" و "بین‌المللی شدن"
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در همین حال، برگشتن هزاران جوان تحصیل کرده و متخصص ایرانی از بازارهای توسعه یافته به کشور و نقش آفرینی آنها در راهبری سازمان‌های اقتصادی - تجاری تا سطوح هیات مدیره، ورود سرمایه‌های بین‌المللی و امکان قانونی و مقرراتی کار برای متخصصان آنها در داخل و امکان آسان خروج این سرمایه‌ها و... که لازمه اصلی آن اعتماد و امید می‌باشد، همه از مقوله "بین‌المللی شدن" است.

    ماهاتیر محمد در سال 1983 با روی کار آمدن و نشستن بر مصدر نخست وزیری، با درک این حقیقت که بازارهای جهانی، عرصه داد و ستد است و به تنهایی و در انزوا نمی‌توان رشد کرد، تصمیم داشت بازار مالزی را بین‌المللی کند و قدم اول و اساسی را به درستی، تربیت نیروی انسانی با طرز فکر بین‌المللی می‌دانست. در این راستا با اعزام هزاران دانشجو برای مقاطع عمدتا لیسانس و فوق لیسانس به سوی اروپا، آمریکا و استرالیا و فراهم کردن بستر قانونی و مقرراتی مستعد برای فعالیت آنها در کشور و از همه مهمتر اعتماد سازی، توانست بهترین دانش و تجربیات مدیریتی و مهندسی را برای مردم خود فراهم آورد. اکنون شما در هر شرکت و نهاد اقتصادی- مالی، آموزشی و... دولتی و خصوصی پا می‌گذارید، شاهد حضور این نیروها و در کنار آنها متخصصان خارجی از ده‌ها ملیت هستید که به خوبی فرهنگ و رفتار یکدیگر را می‌فهمند و با هم افزایی در کنار یکدیگر کار می‌کنند. جالب اینجاست که اگر چه یک بقال به خوبی انگلیسی صحبت می‌کند، اما هیچ گاه از ارج و قرب زبان مالایی، هندی و چینی و مذاهب اسلام، مسیحیت، بودیسم و هندوئیسم کاسته نشده است."

    پر واضح است، تا زمانی که ورود متخصصان و شرکت‌های بین‌المللی به کشور، یک تهدید برای امنیت ملی با انواع برچسب‌ها از قبیل جاسوسی، چپاول اموال و یا به خاطر کساد شدن کاسبی برخی متعهدهای غیر متخصص و جمع و جورتر شدن بساط برخی دورهمی‌های خودی‌ها و خودمانی‌ها باشد، امضای صرفا چند قرارداد سرمایه گذاری خارجی و یا عضویت در چند مجمع و انجمن بین‌المللی و یا برگزاری چند همایش بین‌المللی و یا... که درست و لازم هم می‌باشد، از مقوله "کار بین‌المللی کردن" است نه "بین‌المللی شدن".

     

    نویسنده: امیرعباس زینت بخش

    برچسب ها