عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

تعریف سود هر سهم چیست؟

عصر بازار- میزانی که سود شرکت به هر یک از سهامداران عادی اختصاص می‌یابد، سود هر سهم گفته می‌شود.

تعریف سود هر سهم چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  میزان، سود هر سهم به‌عنوان شاخص سودآوری و کارایی یک شرکت شناخته می‌شود. برای محاسبه آن سود خالص شرکت بر تعداد سهام عادی شرکت تقسیم می‌شود.

    چنانچه یک شرکت سهام ممتاز نیز منتشر کرده باشد، ابتدا باید سود تقسیمی به سهامداران ممتاز را از سود خالص کسر کرد و عدد به‌دست‌آمده را بر تعداد سهام عادی شرکت تقسیم کرد. در دوره‌هایی که شرکت افزایش سرمایه داشته، بهتر است برای محاسبه سود هر سهم از میانگین موزون تعداد سهام عادی استفاده کرد.

    سود هم سهم معمولاً به‌عنوان تنها متغیر بسیار مهم در تعیین قیمت سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک جزء اصلی است که برای محاسبه نسبت ارزیابی قیمت به درآمد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    به‌طور مثال، فرض کنید که شرکتی دارای سود خالص 25 میلیونی باشد. اگر شرکت 1 میلیون بابت سود سهام ممتاز بپردازد و در نیمه اول سال 10 میلیون سهم عادی و در نیمه دوم سال 15 میلیون سهم عادی داشته باشد، سود هر سهم 1٫92(12٫5/24) خواهد بود. به‌این‌ترتیب که ابتدا، آن 1 میلیون از سود خالص کسر می‌شود تا 24 میلیون به دست آید، سپس یک میانگین موزون گرفته می‌شود تا تعداد سهام عادی مشخص شود (12٫5=15*0٫5+10*0٫5)


    یک جنبه مهم سود هر سهم که اغلب از آن چشم‌پوشی می‌شود سرمایه ای است که برای تولید سود (سود خالص) در محاسبات بدان نیاز دارد. دو شرکت می‌توانند سود هر سهم یکسان داشته باشند، اما یکی از آن‌ها ممکن است بتواند این کار را با سرمایه گذاری کمتر انجام دهد؛ بنابراین آن شرکت در استفاده از سرمایه برای تولید درآمد، کارآمدتر بوده است و اگر همه‌چیز مساوی فرض شود، ممکن است شرکت بهتری باشد. سرمایه گذاران همچنین باید از سوءاستفاده از درآمدهایی که بر کیفیت درآمدها تأثیر می‌گذارد، آگاه باشند. مهم است که فقط بر یک معیار مالی تکیه نداشته باشید، بلکه آن را در کنار تجزیه‌وتحلیل صورت سود و زیان و سایر معیارها استفاده کنید.

    برچسب ها