عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته به شرح زیر می باشد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

    به دنبال کاهش مالیات معاملات بازار سرمایه هستیم

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تعامل با سازمان امور مالیاتی برای کاهش سهم بازار سرمایه از مالیات خبر داد و عنوان کرد: به دنبال کاهش مالیات معاملات در بازار سرمایه هستیم. سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه این سازمان در تعامل با سازمان امور مالیاتی به دنبال حذف مالیات از سهام زیان ده است، افزود: زمانی که مالیات را از زیان حذف کنیم تنها بخش سود مشمول آن می شود و میزان آن در مجموع کاهش خواهد داشت.

    موافقتنامه خرید و فروش محصولات در بورس های کالایی ایران و هند

    نهادهای ناظر بازار سرمایه ایران و هند، موافقتنامه خرید و فروش محصولات در بورس های کالایی دو کشور را امضا کردند. با امضای این موافقتنامه که به تایید دولت هند هم رسیده است، امکان خرید و فروش مجموعه ای از محصولات از جمله قیر، در بورس های کالایی دو کشور فراهم خواهد شد. بر اساس این موافقتنامه، قیر ایران از طریق پروتکلی که میان بورس های کالایی دو کشور نهایی خواهد شد، فروخته می شود. علاوه بر این، بورس های کالایی ایران و هند با همکاری دوجانبه، موضوع صادرات قیر را در دستور کار خود قرار خواهند داد.


    ابلاغ دستورالعمل بازگشایی نمادها در آینده نزدیک

    دکتر شاپور محمدی در اختتامیه جشنواره بورس و رسانه از افزایش امیدها به رونق بازار سرمایه خبر داد و گفت: کارمزدها نیز کمتر و فعالیت شرکت ها تسهیل خواهد شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عدم برخورد با اخلالگران در بازار سرمایه را تضییع حقوق بیش از 10 میلیون سهامدار دانست و افزود: با چراغ سبز سازمان امور مالیاتی، قرار است مالیات نیز فقط به معاملات سود ده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند، به زودی از مالیات معاف شوند.


    چگونگی تأسیس گروه خدمات بازار و مجازات های تبعی جدید متخلفین بازار سرمایه

    سازمان بورس در راستای نظارت بر سوابق تخلفاتی اشخاص تحت نظارت و فعالان بازارسرمایه و نیز اعمال محرومیت های تبعی، مقرراتی را تصویب کرده که برای مدیران کارگزاری ها و شرکت های فعال بازار حایز اهمیت است. مجازات های تبعی جدید این سازمان برای محکومیت های انضباطی عملی و موثر فعالان، شامل اخطار کتبی تا سلب صلاحیت دائم و لغو مجوز و همچنین دو تا 24 ماه محکومیت با جریمه 15 تا 200 میلیون تومانی است.


    مرجعیت رسمی قیمت پسته در دنیا با عرضه مستمر در بورس کالای ایران

    طی جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان، حامد سلطانی نژاد جایگاه بورس کالا در عرضه محصولات کشاورزی را تشریح کرد و پیرامون مزایای عرضه پسته در این بازار سخن گفت و عنوان کرد: بورس کالا بعد از 10 سال از آغاز فعالیت خود، جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است و در حوزه صادرات محصولات مختلف به خوبی اقدام می کند. ضمن اینکه بورس کالا می خواهد می خواهد فعالان کنونی را با قالب جدیدتری آشنا کند تا از همه از منافع بازارها بهره مند شوند. در این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مزایای عرضه پسته در بورس کالا را برشمرد و بر جمع آوری محصولات خرد و عرضه عمده آن در این بازار به منظور حل مشکلات آن تاکید کرد.


    توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری در دستورکار

    به گفته امیر هامونی، در سال‌های اخیر، علاوه بر برنامه‌ها و اقداماتی که در دولت به‌ منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انجام شده، چندین برنامه توسعه‌ای نیز در فرابورس ایران برای حرکت در این مسیر آغاز شده که یکی از مهمترین آن‌ها رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در دی ماه سال گذشته بوده است. مدیرعامل فرابورس با اشاره به جزئیات حمایت‌های بازار سرمایه از سرمایه‌گذاری‌های جسورانه گفت: توسعه تجاری سازی دارایی‌های فکری در دستور کار قرار گرفت.


    گسترش دسترسی به بورس کالا با توسعه نظام انبارداری

    مدیر عامل بورس کالای ایران از پذیرش بیش از 80 انبار کالایی در سراسر کشور خبر داد و گفت: هم اکنون در استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان، خوزستان و استان‌هایی که تولید کننده ذرت و جو هستند این انبارها در بورس کالا پذیرش شده اند. حامد سلطانی نژاد در مورد نگرانی و انتقاد خریداران و فروشندگان مواد پتروشیمی در بورس کالا مبنی بر عدم وجود مشتری، نارضایتی برخی خریداران از بابت عدم دسترسی آسان به ضمانت‌ها و تخصیص اعتبار مناسب، گفت: در اقتصاد هر کسی باید کار خود را انجام دهد، وظیفه بورس تخصیص اعتبار نیست، وظیفه بورس ایجاد یک بازار و طراحی ابزارهای مالی و در اختیار قرار دادن آن به عموم ذی نفعان بازار است.


    لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور - مصوب 1351» به مجلس رفت

    رییس جمهور روز سه شنبه، 24 امرداد 1396، طی نامه ای خطاب به دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور - مصوب 1351» را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. در این لایحه تصریح شده است: نظارت بانک مرکزی بر موسسه اعتباری بصورت یکپارچه است، به نحوی که علاوه بر ارزیابی ریسک فعالیت موسسه اعتباری، ریسک ناشی از فعالیت گروه موسسه اعتباری نیز مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.


    دریافت مالیات 25 درصدی از سهام شایعه است و تکذیب می شود

    به گفته مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس، در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام، در زمان فروش به میزان 0.5 درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 0.5 درصد در زمان فروش است. محسن خدابخش با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ 25 درصد پرداخت می کنند.


    اثرگذاری بازار سرمایه در ارتقای ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بهره‌گیری از صندوق‌های جسورانه در جهت تجاری‌سازی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان را از مهمترین اهداف این صندوق‌ها به منظور رشد شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: افزایش ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان از محورهای اصلی در برنامه ششم توسعه است و بازار سرمایه در این زمینه بسیار اثرگذار بوده و هست. محمدرضا  پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون اقتصادی، تمام قد برای ارتقا و توانمندی شرکت های دانش بنیان در حوزه بازار سرمایه عمل خواهند کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به نوپا بودن فعالیت این قبیل شرکت ها در اقتصاد قطعا سود آوری و تقویت فعالیت آنها امری زمان بر بوده و نمی توان انتظار داشت فعالیت این شرکت ها ظرف 6 ماه تا یکسال با اتفاقات بزرگ روبرو شود اما قطعا آینده مطلوبی در انتظار آنها خواهد بود.


    طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، تدبیر دولت برای حمایت از کشاورزان

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با معرفی گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک به "سنا"، گفت: برای تامین گندم باید برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود داشته باشد، به عبارتی نباید فقط به صرفه اقتصادی گندم نگاه شود. به گفته سید راضی نوری، در حال حاضر به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت های لازم و روند سنتی مبادلات محصولات کشاورزی، هزینه های زیادی در روند تولید و فروش محصولات روی دوش دولت و کشاورز است، اما در بلندمدت باید سیاست قیمت تضمینی و عرضه کالاها در بورس کالا، جایگزین خرید تضمینی شود که البته به همراه اجرای این سیاست، مهیا کردن زیرساخت ها، امری ضرروی است.


    محکومیت های انضباطی شکل موثر گرفتند

    به گفته مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف جزئی کردن قانون و تصریح هر چه بهتر تخلف و مجازات، در دستور العمل جدید شرایط مختلف جرم و مجازات را دسته بندی و تفکیک کرد. بدین ترتیب بابت هر محکومیت یا هر تذکر و اخطار، شخص خاطی از حقوق عضویت در هیأت مدیره و دریافت مجوز محروم نمی شود. محمدرضا معتمد درباره این دو دستور العمل جدید به "سنا" گفت: پیش از این در قانون بازار سرمایه هر شخصی محکومیت انضباطی موثر داشت از عضویت در هیأت مدیره نهادهای مالی محروم می شد و همچنین سازمان بورس با دریافت هرگونه مجوز نهاد مالی از سوی شخص خاطی مخالفت می کرد.


    تامین مالی کم هزینه صنعت، راه توسعه بلند مدت بازار سرمایه

    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با "سنا"، موانع پیش روی کاهش نرخ بهره بانکی را برشمرد و عنوان کرد: هزینه تامین مالی بخش تولید کشور متناسب با بازده منطقی نیست و بنابراین به نظر می رسد برای بهبود این وضعیت اولین اقدام اصلاح بهره بانکی است. حمیدرضا  مهرآور با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل عدم کاهش نرخ بهره بانکی، تعیین نرخ بهره بالای بین بانکی از سوی بانک مرکزی است، ادامه داد: اگر بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهد، یکی از دغدغه های تامین مالی نظام بانکی مرتفع می شود.


    سه عامل مهم رشد پایدار و بلند مدت بازار سرمایه

    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در خصوص عوامل تاثیر گذار بر رشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه ثبات در مسایل سیاسی باعث کاهش ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه می شود، گفت: زمانی که کشور شاهد ثبات سیاسی است بازار سرمایه نیز با کاهش ریسک های سیستماتیک مواجه می شود که این موضوع منجر به بهبود انتظارات از بازار سرمایه خواهد شد. علی اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه مراسم تحلیف، معرفی کابینه و انتخاب وزرای پیشنهادی و اخذ رای اعتماد می تواند باعث ثبات برنامه 4 ساله کشور شود، گفت: ثبات در مسایل داخلی کشور منجر به بهبود شرایط بازار سرمایه می شود.


    عملکرد ماشین حساب قرارداد های اختیارمعامله و مزیت های این محاسبه گر

    نگار نظری، کارشناس مسئول اداره ابزارهای نوین مالی بورس تهران در خصوص تعبیه خود ماشین حساب ارزش گذاری قرارداد های اختیار معامله در تارنمای گفت: به تناسب رشد بازار های مالی و بین المللی شدن آن، طراحی و توسعه ابزارهای نوین متناسب با نیاز های سرمایه گذاران مختلف، نقش قابل توجهی در توسعه بورس ها داشته است. به گونه ای که بازار های مالی پیشرفته تنها به ارائه ابزار های مالی سنتی بسنده نکرده و در تلاش هستند با کمک پیشرفت ­های تکنولوژی که در دهه های اخیر که به صورت نمایی رشد داشته است، ابزارهای مالی جدیدی را ارائه کنند.


    نفرات برگزیده نخستین جشنواره بورس و رسانه معرفی شدند

    23 مرداد 1396 نخستین جشنواره بورس و رسانه با حضور روسای سابق و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیر کل سابق سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران، مدیران بازار سرمایه و خبرنگاران این حوزه در هتل لاله برگزار شد. در این رویداد 130 خبرنگار و نویسنده بازار سرمایه اقدام به ارسال بیش از 500 اثر کردند که پس از داوری، برترین ها معرفی شدند. در پایان این جشنواره از برترین‌های این جشنواره با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه تقدیر شد.


    سرمایه‌گذاری 100 میلیون یورویی کناف آلمان در صنعت ساختمان

    کناف با ورود خود به ایران دانش فنی تولید انواع پنل‌های آکوستیک، سیمانی، گچی و پودری را نیز به همراه آورده است و در فعالیت قریب به 20 ساله خود در این کشور 3 بار افزایش سرمایه داده است. این افزایش سرمایه در اوج تحریم‌ها بود. در حالیکه هم اکنون با وجود توافق برجام هنوز برخی هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری در ایران ترس و واهمه دارند اما کناف در صورت رفع بروکراسی‌های اداری، کارخانه جدید خود را سال آینده در شیراز احداث خواهد کرد که حداقل 200 متخصص ایرانی به صورت مستقیم در آن مشغول به کار خواهد شد. سامان ملک پور، معاون بازرگانی کناف با تاکید بر سرمایه‌گذاری 100 میلیون یورویی این شرکت طی دو دهه فعالیت عنوان کرد: چند برابر شدن سرمایه گذاری کناف در صنعت ساختمان ایران نقش موثری در جهت رونق صنعت ساختمان و بخش تولید در فضای رکود کنونی باشد.

     

    نخستین "بومی نو- فین تک" دانش آموزی در بازار سرمایه

    شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با همکاری موسسه کارآفرینان شایسته فردا (مجری طرح ملی کاشف؛ تحت نظارت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)، در راستای تفاهم نامه همکاری منعقده، رویداد آموزشی فرهنگ سازی "بومی نو- فین تک" را با رویکرد بازار سرمایه ایران به اجرا گذاشته است. رویداد بومی نو- فین تک با هدف فرهنگ سازی بازار سرمایه ویژه دانش آموزان پایه اول متوسطه در قالب مسابقات کسب و کار دانش آموزی آغاز به کار کرد. در این رویداد دانش آموزان ضمن آشنایی با بوم مدل کسب و کار به صورت تیمی با طرح ایده های نوآورانه در حوزه بازار سرمایه به رقابت پردازند.

    برچسب ها