عصر خودرو

اویل پرایس تحلیل کرد؛

آیا اوپک بیش از حد روی تحریم‌های ونزوئلا حساب باز کرده است؟

عصر بازار- اوپک، هفته گذشته گزارش ماهیانه خود از بازار نفت را منتشر کرد که نشان می دهد قیمت نفت تگزاس غرب این ظرفیت را دارد که پس از افزایش قیمت گذرا، به کمتر از ۵۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد.

آیا اوپک بیش از حد روی تحریم‌های ونزوئلا حساب باز کرده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، سازمان کشورهای صادرکننده سوخت، اوپک، هفته گذشته گزارش ماهیانه خود از بازار نفت را منتشر کرد که در آن اخبار کافی برای این که قیمت نفت تگزاس غرب را- پس از افزایش قیمتی گذرا که یک هفته به طول انجامیده بود- به کمتر از 50 دلار به ازای هر بشکه برساند، وجود داشت.

    در این گزارش آمده بود که تولید اوپک در ماه جولای به افزایش یافته و به سطح جدیدی رسیده است و اعضا بیشتر و بالاتر از سقف تولید توافق شده برای کاهش تولید نفت در نوامبر گذشته، تولید کرده بودند. البته درون این گروه پتانسیل بالایی از وقوع آشفتگی دیده می‌شود که می‌تواند بسته به شرایط قیمت‌ها را بالا یا پایین بفرستد.

    کل تولید اوپک در ماه جولای که بیشترین تولید ماهیانه این سازمان در امسال هم محسوب می‌شود، بیش از 32.9 میلیون بشکه در روز شد که نسبت به ماه جون 172600 بشکه در روز بیشتر شده بود.
    در این میان اما، ونزوئلا به افول خود در ماه جولای هم ادامه داد. این کشور با کاهش 15000 بشکه‌ای دیگری در تولید روزانه خود مواجه شد و با بدتر شدن شرایط اقتصادی این کشور و وارد کردن فشارهای بیشتر به شرکت نفت این کشور، به روند افت پیاپی تولید این کشور از سال 2016 ادامه داد. تولید متوسط این کشور در حال حاضر حدود 2 میلیون بشکه در روز است که نسبت به تولید 2.4 میلیون بشکه در روز سال 2015 این کشور کاهش چشمگیری داشته است.

    احتمالاتی وجود دارد که اختلالات مهمی در اقتصاد ونزوئلا، شاید در نتیجه تحریم‌های سخت‌تر آمریکا یا  افزایش آتش دشمنی‌ بین دولت مادورو و رقیبانش، به وجود بیاید و قیمت‌های نفت سر به فلک بکشد. درحالی‌که بازار نفت به شکل شگفت‌انگیزی در مواجه با اختلالات ژئوپولیتیکی و افزایش تنش‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد، یک اتفاق فاجعه آمیز در اقتصاد تولید کننده بزرگی مثل ونزوئلا که خانه بزرگترین ذخایر نفتی جهان است، خیلی بزرگتر از آن است که بازارها بتوانند آن را تحمل کنند.

    آن‌چه از گزارشات اوپک می‌توان برداشت کرد این است که با تمام تلاش‌هایی که این سازمان برای کاهش هماهنگ تولیدات خود داشته است میزان تاثیراتی که توانسته است بر بازار نفت بگذارد کاملا ناامید کننده بوده است. طبق اعلام سازمان اطلاعات انرژی، ذخایر نفت انبار شده جهان در ربع اول 2017 به شدت کاهش یافت اما همچنان بالاتر از میانگین 5 ساله خود باقی مانده است.

    درحالی‌که مقامات سعودی از تحت کنترل در آوردن تولید اوپک صحبت‌ می‌کنند و اشاره می‌کنند که کاهش عمیق‌تر میزان تولید هم از گزینه‌های روی میز این سازمان است، احتمال آن وجوددارد که پایبندی به این توافق در ماه آگوست حتی کمتر هم بشود و شاید اعضایی مثل لیبی و نیجریه تولید خود را افزایش دهند تا تولید از دست رفته ونزوئلا را جبران کنند. نتیجه نهایی چیزی خواهد بود که ماه‌هاست شاهد ان هستیم؛ تلاش‌های اوپک برای کاهش تولیدات در نتیجه اولویت‌ها و شرایط متفاوت دولت‌های عضو ناکام می‌ماند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو