عصر خودرو

برداشت ۲.۵ میلیون بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- مجری طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی گفت: میزان تولید تجمعی نفت از لایه نفتی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به ۲.۵ میلیون بشکه رسید.

برداشت ۲.۵ میلیون بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه به نقل از فردین اسعدی افزود: پنجمین محموله این میدان با حجم حدود 500 هزار بشکه در هفته جاری بارگیری می شود.

    وی اضافه کرد: قرار است پس از انجام آزمایش‎های تولید و روزآمدکردن مدل‎های مخزنی، به کمک تطبیق تاریخچه تولید و با رعایت اصول مهندسی مخزن، برداشت روزانه از چاه‎های هفتگانه لایه نفتی به‎گونه ای تنظیم شود که علاوه بر ممانعت از افت شدید تولید، عمر مفید مخزن در ناحیه در حال تخلیه افزایش یابد و برداشت از چاه‎ها حداکثری و در عین حال صیانتی باشد.

    اسعدی ادامه داد: پروژه حفاری چاه‎های تزریقی هم از ابتدای سال آینده با هدف تثبیت فشار مخزن در دستور کار قرار می‎گیرد.

    وی مجموع نفت درجای مخزن نفتی پارس جنوبی را بدون در نظر گرفتن روش های ازدیاد برداشت بیش از 6 میلیارد بشکه تخمین زد و اضافه کرد: به کمک روش های جدید ازدیاد برداشت، تخلیه سازند داریان بالایی تا 25 درصد محتمل است.

    مجری طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بیان کرد: برآورد دقیق درباره حجم ذخایر درجای سایر لایه‎های دارای پتانسیل تولید (پنج لایه نازک دیگر) منوط به حفر چاه‎های اکتشافی و توصیفی متعدد و دستیابی به اطلاعات سنگ و سیال لایه‎های مدنظر است.

    فاز اول طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی که تولید آزمایشی آن، 29 اسفند ماه سال گذشته و همزمان با روز ملی شدن نفت آغاز شد و27 فروردین ماه سال جاری با برداشت روزانه 20 هزار بشکه توسط رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.
    مذاکرات فاز دوم طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی هم اکنون با شرکت مرسک دانمارک در حال انجام است.

    میدان گازی پارس جنوبی مشترک بین ایران و قطر است که طرح توسعه بخش ایرانی آن با 24 فاز در شهرستان عسلویه در جنوب استان بوشهر در دست اجراست و هم اکنون با بهره برداری از 18 فاز آن روزانه 550 میلیون مترمکعب گاز و مقادیر زیادی میعانات گازی و دیگر محصولات از جمله گوگرد، اتان و غیره از آن تولید می شود.

    برچسب ها