عصر خودرو

بررسی آخرین وضعیت بازار پلیمرها؛

تحریک مجدد تقاضا در بازار پتروشیمی

عصر بازار- رشد نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد پس از افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا به تحریک تقاضا منجر شد اگرچه التهاب در بازار برخی گریدهای جذاب هنوز هم چهره متلاطمی از این بازار را ترسیم می‌کند

تحریک مجدد تقاضا در بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا در روز گذشته از تداوم شرایط پیشین حکایت دارد یعنی هنوز گریدهای جذاب با برتری تقاضا بر عرضه‌ها رو به رو بوده و التهاب معاملاتی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که سایر گروه‌های کالایی وضعیتی نسبتا آرام داشته و بررسی وضعیت کلی در این بازار نشان می‌دهد که حجم خرید از عرضه‌های موجود به آرامی در مسیر افزایش قرار گرفته که سیگنال مثبتی برای بدنه غالب در این بازار به شمار می‌رود. بسته شدن بسیاری از کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، افزایش محدود قیمت‌های پایه در هفته‌جاری، رشد نسبی بهای پلیمرها در بازار آزاد و جذب خریداران بیشتر به بورس کالا مواردی است که در این رویکرد معاملاتی مؤثر بوده است.

    نگاهی به بازار داخلی نشان می‌دهد که بهای پلیمرها در پایان هفته گذشته و آغاز هفته جاری به سمت افت نرخ متمایل شده ولی افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا موجب شد تا جریان غالب قیمتی تغییر کرده و بازار پتروشیمی‌ها افزایشی شود. همین نکته یعنی افزایش نرخ در بازار آزاد به تحریک تقاضا در بورس کالا نیز منجر شد. التهاب در بازار برخی از گریدهای جذاب همچون پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری گویی تمایلی به فروکش ندارد تا جایی که حتی نوسان قیمت‌ها نیز درمانی برای تقاضای هیجانی در این خرده بازار نبوده است. روزهای گرم سال و زمان افزایش مصرف نوشیدنی‌های سرد و شیرین اغلب زمانی است برای التهاب در این بازار ولی توجه چندانی به افزایش تقاضا نشده که وضعیت نامطلوب فعلی را باز هم تداوم می‌بخشد که البته این بار هفته هاست التهاب قیمتی دست از سر این بازار بر‌نمی‌دارد. نقدی جدی به این شرایط وارد است، زیرا شاهد کم توجهی بدنه مدیریتی و نظارتی در این بازار، بوده و به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار آزاد و همچنین هجوم خریداران در بورس کالا منتهی شده است. اگرچه بارها به این موارد  اشاره شده، ولی تعادل به این بازار بازنگشته که خود پرسش‌های بزرگی را مطرح می‌سازد.

    آمارهای معاملاتی در هفته گذشته نشان می‌دهد که 4928 تن از انواع پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در هفته گذشته عرضه شده که تمامی آن مورد معامله قرار گرفت اگرچه ثبت تقاضایی نزدیک به 95 هزار تن خود نشان دهند التهابی جدی در این بازار است. به عبارت ساده تر در هفته گذشته برای خرید این گروه کالایی؛ در برابر هر یک‌تن عرضه 19 تن تقاضا به ثبت رسیده که چهره غالب التهاب در این بازار را نشان می‌دهد. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد ولی در کمال ناباوری در هفته جاری تا روز معاملاتی پیشین حجم عرضه‌های کل چیزی نزدیک به 5082 تن بوده یعنی به نسبت التهاب در بازار، عرضه تغییر چندانی نداشته است. افزایش عرضه 3 درصدی چیزی نیست که این بازار به آن نیاز دارد زیرا هنوز هم صف آرایی خریداران در بورس کالا نه همچون گذشته ولی باز هم پابرجاست که نشان می‌دهد تغییر چندانی در این بازار به وقع نپیوسته است. واقعیت‌های بازار پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری نشان می‌دهد که توجه به معاملات آن ضرورتی جدی است و این بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد. نگاهی به جدول معاملات خود گویای این نکته است که تمامی عرضه‌ها با تقاضایی بسیار بالا برخوردار بوده و با این اوضاع معاملاتی شاید بازار به این زودی روی آرامش به خود نبیند. با توجه به این وضعیت نامتعادل پیگیری این شرایط معاملاتی و رهگیری حجم عرضه‌ها خود به بررسی‌های رسانه‌ای بیشتری نیاز داشته که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

    برچسب ها