عصر خودرو

سکه سومین افت متوالی را ثبت کرد؛

دلار از حبس خارج شد

عصر بازار- در چهارمین روز هفته، دلار برای اولین بار در یک هفته گذشته از محدوده ۳ هزار و ۸۱۰ تومان فاصله گرفت و سکه تمام بهار آزادی سومین افت متوالی را به ثبت رساند.

دلار از حبس خارج شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز 6 تومان افزایش را ثبت کرد و با رسیدن به قیمت 3 هزار و 816تومان توانست بالاترین قیمت از 15 مرداد را تجربه کند. این رشد که پس از 3 روز نوسان تک تومانی به ثبت رسیده بود، تا حدی منجر به تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی شد. پیش از این دلار از تاریخ 17 تا 23 مرداد در دامنه 3 هزار و 807 تا 3 هزار و 810 تومان زندانی بود. به گفته فعالان، در حالی که کاهش دامنه نوسانات به تغییرات تک تومانی انتظارات سفته بازی را از بازار خارج کرده بود، افزایش روز سه‌شنبه تا حدی افزایشی‌ها را بار دیگر به معاملات بازگرداند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افزایش دامنه نوسان نقش داشت، افزایش نرخ حواله درهم و رشد تحرکات بازیگران فردایی دلار بود. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند میزان عرضه ارز کمی پایین تر از روزهای قبل بوده است. این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شد که بسیاری از بازیگران ارزی نیز دلیل رشد قیمت را به افزایش تقاضای زائران حج نسبت می‌دادند. در همین ارتباط، رحیم زارع نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت:این افزایش نرخ ارز، متاثر از موضوع سفر حجاج ایرانی در این روزها بوده و به‌طور طبیعی در رشد تقاضا برای ارز تاثیرگذار خواهد بود و گاهی انتشار اخبار غیر‌موثق وضعیت این بازار را با مشکل مواجه می‌کند.»

    این در حالی است که عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، با آغاز سومین ماه تابستان تقاضا در بازار شدت و افزایش بیشتری می‌یابد که در نتیجه آن قیمت با قدرت بیشتری راه صعودی را طی خواهد کرد. البته دیدگاه تعداد زیادی از معامله‌گران نیز با عقیده این دسته منطبق نیست. حتی برخی اعتقاد دارند، با افزایش قدرت بازیگران بازارساز در بازار قیمت توانایی جهش زیادی را نخواهد داشت. به گفته فعالان، در وضعیت کنونی مدیریت دامنه نوسانات دلار تا حد زیادی تحت‌تاثیر عرضه صرافی‌های بانکی بوده است. در این میان، در روزهایی که دامنه نوسانات دلار کاهش زیادی پیدا کرد، نوسان‌گیران ارزی بیشتر از یک تاکتیک که معمولا در روزهای کم‌نوسان به‌کار گرفته می‌شد، استفاده کردند. زمانی که نوسانات قیمت دلار پایین می‌آمد، نوسان‌گیران از سفته‌بازی دل کنده و بیشتر سعی می‌کردند با خرید و فروش‌های روزانه کسب سود کنند. در این راه آنها ممکن بود دلار را با قیمت 3 هزار و 809 تومان خریداری کنند و به سرعت زمانی که قیمت به نقطه 3 هزار و 810 تومان رسید، آن را بفروشند؛ بنابراین آنها از این خرید و فروش در هر دلار تنها یک تومان سود کسب می‌کردند.

    روز سه‌شنبه برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با 4 هزار تومان افت به بهای یک میلیون و 214 هزار تومان رسید. این سومین افت متوالی فلز گرانبهای داخلی بود. سکه روز یکشنبه با 2 هزار تومان کاهش از سقف 5 ماهه پایین آمد، روز دوشنبه با 7 هزار تومان افت بیشترین کاهش یک ماهه را تجربه کرد و از کانال یک میلیون و 220 هزار تومان خارج شد.روز سه‌شنبه این فلز گرانبها به روند کاهشی خود ادامه داد و قدرت فروشندگان موجب می‌شد که نیروهای افزایشی بازار جسارت چندانی برای خرید نداشته باشند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که قدرت کاهشی‌های معامله‌گران طلا را بالا می‌برد، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر محدوده هزار و 280 دلار تاساعت 3 بعدازظهر بود. به این ترتیب، روز سه‌شنبه معامله‌گران سکه در بازار داخلی بیش از روند دلار به تغییرات بهای اونس جهانی واکنش نشان دادند. به این ترتیب می‌توان گفت که در 10 روز گذشته بهای سکه بیشتر از اونس جهانی تاثیر گرفته است. سکه هفته گذشته تحت‌تاثیر رشد بهای اونس جهانی در مسیر افزایشی قرار داشت، اما در هفته جاری به‌واسطه افت اونس این روند معکوس شده است.

    برچسب ها