عصر خودرو

کسری بودجه عربستان به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- به دنبال افزایش درآمدهای نفتی، کسری بودجه سه ماهه دوم عربستان کاهش یافته و به ۴۶.۵ میلیارد ریال سعودی، معادل ۱۲.۴ میلیارد دلار رسیده است. اما میزان درآمدهای غیرنفتی این کشور افتی ۱۷ درصدی داشته است.

کسری بودجه عربستان به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، به دنبال افزایش درآمدهای نفتی، کسری بودجه سه ماهه دوم عربستان کاهش یافته و به 46.5 میلیارد ریال سعودی، معادل 12.4 میلیارد دلار رسیده است. اما میزان درآمدهای غیرنفتی این کشور افتی 17 درصدی داشته است.

    وزارت دارایی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، میزان کل درآمد های این کشور در سه ماهه دوم سال با 6 درصد افزایش به 163.9 میلیارد ریال سعودی رسیده که ناشی از رشد 28 درصدی میزان درآمدهای نفتی بوده است. این افزایش درآمدها، به کاهش کسری بودجه این کشور از 58.4 میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته به 46.5 میلیارد دلار کمک کرده است. این در حالی است که میزان درآمدهای این کشور از منابع غیرنفتی 17 درصد کاهش یافته است. میزان هزینه ها نیز 1.3 درصد کاهش داشته و به 210.4 میلیارد ریال سعودی رسیده است.

    مونیکا مالک، تحلیلگر ارشد بانک ابوظبی کامرشال گفت: «بخش عمده ای از این کاهش کسری بودجه که در نیمه نخست سال 2017 رخ داده ناشی از افزایش درآمدهای نفتی در مقایسه با سال 2016 بوده است.»

    این اولین سالی است که حکومت عربستان با هدف شفاف تر کردن حساب های دولتی، آمارهای بودجه ای خود را به صورت سه ماهه منتشر می کند. این اقدام بخشی از طرح «چشم انداز 2030» محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

    دولت عربستان در ماه دسامبر سال گذشته گفته بود که قصد دارد امسال مجموعا 890 میلیارد ریال سعودی هزینه نماید، و کسری بودجه اش به 198 میلیارد ریال برسد. کسری بودجه عربستان در سه ماهه نخست سال 26.2 میلیارد ریال بوده است.

    به رغم تلاش های دولت عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای این کشور در سه ماهه دوم سال به 62 درصد افزایش یافته، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی 51 درصد بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو