عصر خودرو

گذار از دوران تثبیت به دوران تحول اقتصادی با حضور کرباسیان در وزارت اقتصاد

عصر بازار- حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا در یادداشتی اختصاصی که برای خبرگزاری ایلنا نگاشته است ضمن حمایت از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد دولت دوازدهم به تشریح دلایل خود پرداخت.

گذار از دوران تثبیت به دوران تحول اقتصادی با حضور کرباسیان در وزارت اقتصاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، متن کامل یادداشت مدیرعامل بورس کالا به شرح زیر است:

    دولت یازدهم در حالی زمام امور کشور را در دست گرفت که وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی ناپایدار و نامناسب قرار داشت. تیم اقتصادی دولت در طی چهار سال با اعمال سیاست های اصولی موفق شد تا با ارائه کارنامه ای قابل قبول ضمن ایجاد ثبات در شاخص های اقتصادی با اقداماتی همچون مهار نرخ تورم، بازگشتن به شرایط رونق اقتصادی و تجربه رشد اقتصادی دو رقمی با بازگرداندن آرامش روانی به اقتصاد کشور زمینه ترغیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری را فراهم نماید.

    در این میان اقدامات وزیر کاردان امور اقتصادی و دارایی جناب آقای دکتر طیب نیا را نمی توان نادیده گرفت که با تلاش و به کارگیری کارشناسان خبره نقش مهمی در شکل گیری این تحولات اقتصادی ایفا نمود. شرایط چهار سال گذشته را می توان شرایط تثبیت شرایط اقتصادی نامید که اقتصاد را از وضعیت بحرانی به شرایط ثبات و امنیت رساند. اما به نظر می رسد با پایان ماموریت دولت یازدهم تیم اقتصادی دولت بایستی دوران تثبیت را پشت سر گذارده و آغاز دوران تحول را شاهد باشیم.

    حضور و تجربه موفق آقای دکتر کرباسیان در چهار وزارتخانه مهم اقتصادی از نکاتی است که حاصل آن جامع نگری و توجه به ابعاد مختلف تصمیمات اقتصادی دولت خواهد بود، امری که همواره از دغدغه های فعالان اقتصاد بوده است. نگاه تحول گرایانه و غیر سیاسی (که در سازمان گمرک نمود داشته است)، عملگرایی و رویکرد عملیاتی در کنار مطالعات و تألیفات ایشان، ارائه اهداف اولویت دار در حوزه بازار سرمایه از جمله افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و توجه به بین المللی شدن بورس ها، و تأکید بر شفافیت در برنامه های ارائه شده برای وزارت اقتصاد از مواردی است که امیدواری به گذار موفق از مرحله تثبیت به مرحله تحول را در دل فعالان اقتصادی ایجاد می نماید.

    تجربه گرانقدر آقای دکتر شریعتمداری در حوزه معاونت اجرایی رییس جمهور در کنار سابقه ایشان در وزارت بازرگانی در دولت های گذشته، توجه ایشان به تجارت شفاف و سالم در کنار حمایت صحیح و اصولی از فعالان بخش صنعت و معدن، و توجه به حقوق و دغدغه های صنایع پایین دستی از مواردی است که حضور ایشان را در صنعت، معدن و تجارت  نوید بخش تحولات مثبت و سازنده در این وزارتخانه می نماید.

    سابقه و فعالیت مثبت و تحول گرای آقای مهندس حجتی در حوزه جهاد کشاورزی نیز از مواردی است که خرسندی فعالان این بخش از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را در پی داشته است. خودکفایی کشور در حوزه تولید گندم که معمولاً در دوره های حضور ایشان در این وزارتخانه مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته است از مواردی است که فارغ از فضای رسانه ای و سیاسی کشور، مورد تأیید و تحسین کلیه کشاورزان محترم و مورد رضایت ارکان اصلی نظام بوده است. توجه ویژه ایشان به توسعه تجارت شفاف و سالم بخش کشاورزی در حوزه بورس های کالایی از مواردی است که عمق نگاه راهبردی ایشان به بخش بازرگانی در حوزه کشاورزی، که رویکرد اصولی اکثر کشورهای موفق در این حوزه در دنیا بوده است، را نشان می دهد.

    بورس کالای ایران به عنوان بستری مهم برای ارتقای شفافیت و ایجاد معاملات منصفانه و رقابتی در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اهداف دولت تدبیر و امید، قطعاً می تواند نقشی حیاتی در تحقق برنامه های ارائه شده برای وزارتخانه های مهم اقتصادی کشور به ویژه سه وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، و جهاد کشاورزی داشته باشد. تلفیق دو حوزه بازار مالی و بازار تجارت کالایی (شامل تجارت حوزه پتروشیمی، صنعت، معدن و کشاورزی) در این بورس، اهمیت مضاعف توجه به این بورس را نشان می دهد.

    امیدوارم با اعتماد نمایندگان در روز سه شنبه و استقرار آقایان دکتر کرباسیان، دکتر شریعتمداری و مهندس حجتی در سه وزارتخانه کلیدی اقتصاد و تجارت کشور، حرکت اقتصاد و تجارت در مسیر صحیحی که در زمان اساتید بزرگوار جناب آقای دکتر طیب نیا، جناب اقای مهندس نعمت زاده و جناب آقای مهندس حجتی آغاز شده است، با استمرار سیاستهای اصولی گذشته و تغییرات لازم به اقتضای شرایط جدید اقتصاد کشور، توسط گزینه های پیشنهادی رییس جمهور محترم، زمینه رشد و سرآمدی اقتصاد کشور عزیزمان در حوزه های مذکور را فراهم سازد.

    برچسب ها