عصر خودرو

کاهش مستمر درآمدهای مالیاتی

عصر بازار- بر مبنای اطلاعاتی که بانک مرکزی منتشر کرده است در سه ماهه نخست سال جاری ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش یافته است. البته با توجه به اینکه مالیات مصوب سه ماهه نخست سال جاری ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، در نتیجه در حدود ۳۸ درصد از درآمد مالیاتی مصوب محقق نشده است.

کاهش مستمر درآمدهای مالیاتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ایران درباره وضعیت بودجه عمومی دولت در سه ماهه نخست سال جاری درآمدهای مالیاتی معادل 18 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است که مصوب سه ماهه نخست سال جاری معادل 29 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.

    گفتنی است در سه ماهه نخست سال گذشته درآمد مالیاتی معادل 18 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که بدین ترتیب 1.6 درصد از درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شده است. همچنین اطلاعات مربوط به مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری مالیات های مستقیم معادل 9350 میلیارد تومان بوده است در حالی که مصوبه سه ماهه نخست سال جاری معادل 14 هزار و 490 میلیارد تومان برآورد شده بود.

    اگر میزان مالیات اخذ شده سه ماهه نخست سال گذشته را در نظر بگیریم که معادل 9350 میلیارد تومان بود چیزی در حدود 7.4 درصد با کاهش درآمد وصول شده نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم. در بخش مالیات‌های مستقیم مالیات اشخاص حقوقی معادل 4870 میلیارد تومان بوده است این در حالی که مصوب سه ماهه معادل 9350 میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین بررسی اطلاعات نخست سال گذشته نشان می‌دهد از فروردین تا خرداد سال 1395 معادل 7930 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده بود که به این ترتیب 17.8 درصد از درآمد مالیاتی دولت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

    بررسی وضعیت مالیات بر درآمد نیز نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری 3900 میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شده است که با توجه به درآمد مالیاتی 3590 میلیاردی سه ماهه نخست سال گذشته می‌توانیم از افزایش 8.7 درصدی مالیات بر درآمد سخن بگوییم. البته لازم به ذکر است که مصوب سه ماهه نخست سال جاری برای درآمدها معادل 4390 میلیارد تومان بوده است. مالیات بر ثروت نیز معادل 580 میلیارد تومان اخذ شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.6- درصد کاهش یافته است. گفتنی است مالیات بر مصوب سه ماهه نخست سال جاری معادل 750 میلیارد تومان بوده است.

    اطلاعات بودجه‌ای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست سال جاری معادل 8830 میلیارد تومان مالیات‌های غیرمستقیم اخذ شده است که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 5.3 درصد افزایش یافته است.

    گفتنی است مالیات مصوب سه ماهه سال جاری در بخش مالیات‌های غیرمستقیم معادل 15 هزار میلیارد تومان بوده است و به این ترتیب در حدود نیمی از مالیات مصوب محقق شده است. در بخش مالیات های غیرمستقیم مالیات بر واردات در حدود 1800 میلیارد تومان بوده است که با توجه به درآمد 1100 میلیاردی سه ماهه نخست سال گذشته 61.8 درصد رشد داشته است. البته لازم به ذکر است که مالیات مصوب واردات در سه ماهه نخست سال جاری معادل 4400 میلیارد تومان بوده است.

    مالیات بر کالا و خدمات نیز در سه ماهه اول سال 1396 معادل 7000 میلیارد تومان اخذ شده است که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 3.3 درصد کاهش یافته است. مالیات مصوب این گروه معادل 10 هزار میلیارد تومان برای سه ماهه نخست سال جاری بوده است.

    مالیات بر ارزش افزوده نیز معادل 4890 میلیارد تومان دریافت شده که با توجه به مالیات 5100 میلیارد تومانی سه ماهه نخست سال گذشته با کاهش چهار درصدی روبرو بوده است. البته مالیات مصوب این گروه در سه ماهه نخست سال جاری نیز 7000 میلیارد تومان بوده است.

    برچسب ها