عصر خودرو

در گفت‌وگوی «مهدی حسینی» با فایننشال‌تایمز مطرح شد

برنامه ایران برای جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نفتی

عصر بازار: ایران، هفته گذشته جزئیات بیشتری از قراردادهای نفتی خود منتشر کرد که در آن از اصلاحات جدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های نفتی خود خبر داده است.

برنامه ایران برای جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ایران، هفته گذشته با اعلام جزئیات بیشتر از قراردادهای جدید نفتی خود اعلام کرده که قصد دارد با اعمال برخی اصلاحات، جذب سرمایه‌های خارجی را در پروژه‌های نفتی خود افزایش دهد. به‌عنوان مثال، این کشور قصد دارد دستمزد بیشتری به اپراتورهای نفتی بپردازد که این رقم بالاتر از مبالغی است که تاکنون گفته می‌شد. ایران همچنین نسبت به انعقاد قراردادهای بیع متقابل نفتی 20 ساله اقدام خواهد کرد. آنچه که امروز ازسوی ایران مطرح شده، یک قرار داد بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و شکی نیست که یک گام موثر در بهبود قراردادهای بیع متقابل نفتی محسوب می‌شود.

    به‌گزارش اویل‌پرایس، «مهدی حسینی»، رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی که در تنظیم قراردادهای جدید نفتی ایران نقش داشته در گفت‌وگو با «فایننشال تایمز» گفت: شرکت‌های نفتی ایرانی نیز باید 20 درصد از سهام پروژه‌های نفتی مشترک را در اختیار داشته باشند. وی که به جزئیات آماری بیشتری اشاره نکرده، افزود: ما به‌طور طبیعی به سهم حداقل 25 تا 30 درصدی کمپانی‌های نفتی ایرانی در این همکاری‌های مشترک فکر می‌کنیم و قصد نداریم به سهم حداقلی یعنی 5 درصدی برای کمپانی‌های نفتی داخلی بسنده کنیم؛ چرا که رویکرد ما بلندمدت است.

    این قراردادهای جدید نفتی، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 100 میلیارد دلار، برای ایران حیاتی است چراکه ایران برای توسعه صنایع نفت و گاز خود به این مبلغ نیاز مبرمی دارد. کمپانی‌های نفتی خارجی تاکید کرده بودند، مادامی که شرایط قراردادی ایران تلطیف نشود، از سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی امتناع می‌کنند. به‌نظر می‌رسد شرایط جدید قراردادهای نفتی ایران و سرمایه‌گذاران خارجی، به‌طور رسمی در ماه نوامبر اعلام شود. فهرست کمپانی‌های نفتی که برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران ابراز تمایل کرده‌اند، شامل شرکت‌های نفتی اروپایی «رویال دوچ شل» و «توتال» می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها