عصر خودرو

براساس مصوبه شورای رقابت و به منظور تنظیم بازار؛

کلیه تولید کنندگان ورق گرم فولادی موظف به عرضه در بورس کالا شدند

عصر بازار- براساس مصوبه شورای رقابت، واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

کلیه تولید کنندگان ورق گرم فولادی موظف به عرضه در بورس کالا شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، در سیصدمین جلسه شورای رقابت که در تاریخ دوم مردادماه جاری برگزار شد، موضوع دستورالعمل پیشنهادی تنظیم بازار ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از 5 میلیمتر مورد بررسی قرار گرفت که براساس تصمیمات شورای رقابت و بند 2 مصوبه این شورا، واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

    تعریف محصولات گرم فولادی، اسامی واحدهای تولیدی تاثیرگذار، الزام به عرضه در بورس کالا، وجود یک استثناء در مصوبه، دستورالعمل نحوه تعیین قیمت، رصد میزان عرضه ها از سوی مرکز ملی رقابت، اطلاع رسانی واحدهای تولیدی از معاملات مچینگ و اعلام برنامه هفتگی عرضه از مواردی است که مصوبه شورای ملی رقابت آمده است.

    به گزارش سایت اطلاع رسانی شورای رقابت، تصمیمات این شورا در سیصدمین جلسه به شرح ذیل است:

    از آنجا که کلیه آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که بیش از 50 درصد ظرفیت تولید اینگونه ورق ها و بیش از 90 درصد تولید و عرضه آن ها در اختیار فولاد مبارکه است و وضع 20 درصد حقوق گمرکی بر واردات آن بر تمرکز این بازار افزوده و بعلاوه این شرکت قیمت پایه عرضه در بورس را با احتساب این 20 درصد و سایر هزینه های واردات تعیین می کند که در عمل منجر به بروز درجه تمرکز بسیار بالایی در بازار ورق های فولادی با ضخامت پایین شده است، شورای رقابت به موجب بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی برای تنظیم این بازار با اکثریت آرا مقررمی نماید:

    دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از 5 میلی متر

    ماده 1: تعاریف مورد استفاده در این دستورالعمل عبارتند از:

    الف) قانون: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی

    ب) محصولات گرم فولادی: ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از 5 میلی متر

    ج) واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار محصولات فولادی کشور: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز،  فولاد گیلان.

    ماده 2: واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

    تبصره: فروش به صنایع راهبردی (استراتژیک) و نظامی به منظور مصرف در همان مجموعه از شمول این دستورالعمل مستثنی است.

    ماده 3: در راستای اجرای بند 5 ماده 58 قانون، دستورالعمل تنظیم نحوه تعیین قیمت پایه محصولات گرم فولادی در بورس کالا به شرح  زیر تعیین می‌شود:

    نرخ ارز سنا (سامانه نظارت ارز) ×  قیمت جهانی= قیمت پایه

    تبصره 1: قیمت جهانی محصولات موردنظر بر اساس متوسط قیمت FOB پانزده روز گذشته گزارش شده در منطقه سی آی اس و دریای سیاه مجله متال بولتن (میانگین این دو) تعیین خواهد شد.

    تبصره 2: برای افزایش قیمت در بورس محدودیتی (سقف قیمتی) اِعمال نمی‌شود.

    ماده 4: شرکت‌های تأثیرگذار موظفند حداقل 25 درصد از میزان عرضه هر کالا را در تالار اصلی بورس کالا عرضه کنند.

    تبصره- چنانچه میزان عرضه محصولات گرم فولادی واحدهای تولیدی تاثیرگذار به نحوی باشد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی با انحراف نامتعارف مواجه گردد. مرکز ملی رقابت موظف است با رصد مداوم بازار میزان عرضه را برای اتخاذ تصمیم لازم به شورای رقابت گزارش کند.

    ماده 5: واحدهای تولیدی تأثیرگذار موظفند با رعایت ماده 4 این دستورالعمل شرایط مشتریانی که با آنها قرارداد بلندمدت (در بازار مچینگ) دارند را به شورای رقابت گزارش و در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کنند.  این شرکت ها موظفند گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه یکبار به شورای رقابت ارسال نمایند.

    ماده 6: واحدهای تولیدی تاثیرگذار مکلفند یک هفته قبل از شروع هر فصل برنامه عرضه هفتگی خود را به شورای رقابت، بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه نموده و از طریق پایگاه اطلاع رسانی خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه باید به تفکیک کالا اعلام شود. واحدهای تولیدی تاثیرگذار و بورس کالای ایران مکلفند هرگونه انحراف از عرضه را حداکثر ظرف یک هفته به شورای رقابت اعلام کنند.

    برچسب ها