عصر خودرو

باید محتاطانه عمل کرد

نگرانی‌های «برنانکی» درباره افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو

عصر بازار: بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا می‌گوید:‌ «در وضعیت موجود باید محتاط عمل کرد. هیچ‌کس نمی‌خواهد نرخ بهره را افزایش دهد و بعد در موقعیتی که اقتصاد ضعیف است و ابزار دیگری در دسترس نیست، آن را به زیر صفر برگرداند.»

نگرانی‌های «برنانکی» درباره افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، زمانی که نظر بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو، را در مورد تاخیرهای جانت یلن (رئیس‌ کنونی این نهاد و معاون پیشین برنانکی) در افزایش نرخ بهره پرسیدند، به بخش مالی یاهو گفت: «هیچ‌کس دوست ندارد که رئیس سابقش درباره او گمانه‌زنی کند.‌» 

    نرخ تورم و رشد اقتصادی آمریکا،‌ به‌ویژه در بخش اشتغال، فاکتورهای اصلی تصمیم فدرال‌رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بوده است. نرخ بیکاری به 5.1 درصد سقوط کرده، اما تورم همچنان به دلیل قیمت‌های ناامیدکننده انرژی پایین باقی مانده است.

    برنانکی می‌گوید: «دلیل تعویق افزایش نرخ بهره، کسادی بازار در عین پایین بودن نرخ بیکاری است. اقتصاد داخلی در حال پیشرفت است، ولی ما با نرخ تورم بسیار پایینی روبرو هستیم که زیر هدف 2 درصدی فدرال رزور است.»

    اوایل سال جاری میلادی، فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش خواهد داد. با این وجود، وحشت بازار جهانی در ماه آگوست که به کاهش 34 درصدی شاخص کامپوزیت شانگهای در سه‌ماهه سوم سال 2015 انجامید، به‌همراه دیگر ناپایداری‌های موجود در اقتصاد جهان روی تصمیم فدرال رزرو تاثیر گذاشت.

    برنانکی گفت:‌ «با وجود اینکه اقتصاد آمریکا همچنان قدرتمند باقی مانده،‌ اقتصاد جهانی به همان اندازه قوی نیست. همچنان بادهای مخالف روی بهبود اقتصاد ما می‌وزد و موجد پرسش‌هایی در مورد پایداری رشد در آمریکا شده است.»

    بدون در نظر گرفتن عملکرد اقتصادی، انتظار نمی‌رود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست آینده خود افزایش دهد.

    برنانکی اعلام کرد که بانک مرکزی در مورد پتانسیل حباب‌های قیمتی و دیگر عدم تعادل‌ها در محیطی با نرخ بهره پایین به شدت هوشیار است. با این وجود، وی در حال حاضر مشکلی نمی‌بیند: «چه در بازارهای درحال ظهور و یا چه در قیمت دارایی‌ها و جاهای دیگر، هیچگونه خروجی از روند عادی در قیمت دارایی‌ها مشاهده نمی‌کنم.»

    با این وجود،‌ پایین‌بودن نرخ بهره از سال 2008، وقتی با دیگر بحران‌های محتمل ترکیب شود، نگرانی‌های فدرال رزرو را افزایش خواهد داد. برنانکی گفت: «اگر با بحران دیگری روبرو شویم، آنگاه دچار مشکل خواهیم شد. با این حال در وضعیت موجود باید محتاط عمل کرد. هیچ‌کس نمی‌خواهد نرخ بهره را افزایش دهد و بعد در موقعیتی که اقتصاد ضعیف است و ابزار دیگری در دسترس نیست، آن را به زیر صفر برگرداند.»

    با وجود اینکه برنانکی وقوع بحران اقتصادی را محتمل می داند، ولی شانس رخ دادن آن را به دلیل اقتصاد در حال رشد و تورم پایین در آمریکا، چندان بالا نمی‌داند:‌ «همیشه یک سری شوک‌های پیش بینی نشده وجود دارد، بنابراین شما باید نسبت به پیش‌بینی‌هایتان دقت کنید، اقتصاددادنان معمولا در مورد پیش بینی بحران‌های اقتصادی خوب عمل نمی‌کنند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها