عصر خودرو

اهمیت راهبردی LNG در سبد انرژی مصرفی اروپا؛

بن بست اروپا برای گاز

عصر بازار- با وجود نگرانی هایی در مورد مازاد عرضه گاز طبیعی، کاهش تقاضای فصلی و فشارهایی برای کاهش قیمت ها، اروپا همچنان در بلندمدت، یکی از بازیگران مهم در بازار جهانی ال ان جی خواهد بود.

بن بست اروپا برای گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصرنفت ،اما پرسش اصلی این است که اروپا چگونه خواهد توانست مازاد عرضه گاز را به دلیل اهداف تعیین شده برای کاهش تولید کربن، توسعه انرژی های تجدیدپذیر، اطمینان از رقابتی باقی ماندن، قیمت گذاری، بهبود امنیت عرضه انرژی و تلاش برای متنوع نمودن منابع عرضه، جذب نماید.
    مونیکا ژیگری، از تحلیل گران بازار انرژی در کمیسیون اروپا می گوید: با وجود کاهش تولید گاز طبیعی در قاره اروپا در سال گذشته، ما شاهد رشد 11 درصدی واردات این منبع انرژی در اتحادیه اروپا بوده ایم. محموله های ال ان جی پهلو گرفته در پایانه های اروپایی نیز رشدی 6 درصدی را در سال 2015 میلادی نشان می دهد. بدین ترتیب سهم ال ان جی از گاز طبیعی مصرفی اروپایی ها به 13 درصد رسیده است.

    قطری ها سال هاست که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به قاره سبز با دارا بودن 56 درصد سهم بازار هستند. کشورهای الجزایر و نیجریه نیز با فاصله ای زیاد، در رتبه های بعدی قرار دارند. با وجودی که لغو ممنوعیت صادرات گاز طبیعی ایالات متحده، تاکنون تاثیر اندکی بر رقابت تولیدکنندگان در بازار ال ان جی اروپا بر جای گذاشته است، اما این شرایط جدید به منزله فشار به تولیدکنندگان برای کاهش قیمت ها ارزیابی می شود.
    ژیگری معتقد است گاز طبیعی زیادی در بازار وجود دارد و در آسیا ما شاهد تشکیل بازاری متعادل هستیم.
    اطلاعات منتشر شده توسط موسسه اولوایت انرژی نشان می دهد ظرفیت واردات ال ان جی چند کشور اروپایی به ویژه انگلستان، فرانسه، لهستان، یونان و کرواسی در افق سال2025 میلادی با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد. در نمودار (1)، ظرفیت کنونی و برنامه ریزی شده ال ان جی 16 کشور اروپایی (میلیون تن در سال) نشان داده شده است.

    نمودار (1). ظرفیت کنونی و برنامه ریزی شده ال ان جی 16 کشور اروپایی (میلیون تن در سال)

    کستانزا جاکازیو از تحلیل گران ارشد بازار گاز طبیعی در آژانس بین المللی انرژی می گوید: ما انتظار داریم در سال های فرارو، تقاضای گاز طبیعی در اروپا بدون تغییر تثبیت شود. اما در بلندمدت با خارج شدن نیروگاه های هسته ای و کنار گذاشته شدن زغال سنگ، ما شاهد افزایش تقاضای این منبع خواهیم بود.

    اما به نظر می رسد متعادل شدن بازار جهانی گاز طبیعی، در گروی رشد بازار چین و سایر کشورهای در حال توسعه آسیایی خواهد بود.
    وی می گوید: ژاپن و کره جنوبی نقش اندکی در افزایش تقاضای گاز طبیعی در دوره 5 ساله فرارو خواهند داشت. بدین ترتیب ظرفیت جدید تولید ال ان جی باید در سایر کشورها مصرف گردد.‏‎ ‎

    کارمن لوپز کونتریراس، تحلیلگر ارشد گروه برق و گاز شرکت رپسول می گوید: کاهش تولید برق در بخش هایی از اروپا (به عنوان مثال در نگلستان و هلند) و توسعه انرژی های تجدیدپذیر، بر تقاضای گاز طبیعی تاثیرگذار خواهد بود.

    وی می افزاید: ده ها طرح جدید تولید ال ان جی در حال توسعه است، اما رشد تقاضای گاز طبیعی در قاره اروپا، کمتر از انتظارات خواهد بود. تقاضای خریداران سنتی بازار نظیر ژاپن و کره جنوبی هم از رشدی اندک برخوردار خواهد بود.

    ما می دانیم که استفاده از زغال سنگ ارزان، یکی از عوامل ثبات تقاضای گاز طبیعی به شمار می رود. در دوره کنونی، ما شاهد پایین ترین قیمت مبادلاتی گاز طبیعی هستیم و این شرایط، به منزله مشوق رشد تقاضا در سراسر دنیا شناخته می شود. تولیدکنندگان گاز طبیعی با چشم انداز عدم اطمینان و نوسانات تقاضا روبرو هستند و در این وضعیت، آنان باید با شرایط قیمت گذاری و انعطاف پذیری در بازار دست و پنجه نرم نمایند.
    به نظر می رسد تولیدکنندگان گاز طبیعی بازار باید برای فروش مازاد تولید کنونی به سوی بازارهای جدید به ویژه در کشورهای در حال توسعه رهنمون شوند.

    ایالت متحده یکی از بازیگران جدید عرضه ال ان جی در سال های آینده خواهد بود. اما اکثر محموله های ال ان جی روانه بازار چین و سایر کشورهای در حال توسعه آسیایی و در رتبه های بعدی شمال آفریقا، آمریکای لاتین و شرق و جنوب آسیا خواهد شد.

    برچسب ها