عصر خودرو

مهم‌ترین علت بازدهی سهام مس در بورس

عصر بازار: مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس گفت: به نتیجه رسیدن برجام در مجلس و تصویب آن در شورای نگهبان مهم‌ترین علت بازدهی مثبت ۱۳ درصدی سهام شرکت مس در بورس بود.

مهم‌ترین علت بازدهی سهام مس در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رحمتی در خصوص افزایش ارزش سهام شرکت مس در مهرماه در بورس اظهار کرد: پارامترهای مختلفی روی افزایش قیمت سهام تأثیر گذاشته‌اند که در این بین مهم‌ترین پارامتر تأثیرگذار به نتیجه رسیدن برجام در مجلس و تصویب آن در شورای نگهبان بود. همچنین توقف و کاهش تولید مس در دو معدن مس در افریقا و یک معدن مس در شیلی که متعلق به شرکت گلنکور بوده و در راستای کاهش عرضه مس در بازار ارزیابی می‌شود نیز یکی از دلایل مهم برگشت قیمت‌های جهانی مس از کمتر از 4900 دلار به بیش از 5300 دلار در تن می‌باشد که تأثیرگذار در افزایش قیمت سهام مس بوده است.

    وی گفت: تحت این شرایط و به سبب خوش‌بینی به وجود آمده سهام شرکت مس در بورس اوراق بهادر با افزایش روبه‌رو شد و نماد مس از اول مهرماه روند مثبتی را شروع کرد، به طوری که قیمت آن از حدود 120 تومان به 135 تومان افزایش یافت و در مهرماه حدود 13 درصد بازدهی مثبت را نصیب سهامداران کرد.

    وی با بیان اینکه شرکت مس در آخرین رده‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار در بین 50 شرکت فعال بورس و یا به عبارتی در بین حدود 400 شرکت پذیرفته‌شده در بورس ایران جایگاه دوازدهم را داراست، درباره‌ی آینده سرمایه‌گذاری در مس اظهار کرد: بنا به اعتقاد بنده، با توجه به پتانسیل‌های صنعت مس در جهان و ایران، این صنعت بهشت سرمایه‌گذاران می تواند تلقی گردد و در عین اینکه مس برترین فیلد و زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، لازم است که سرمایه‌گذاران بورس از برخوردهای احساسی با شرایط بازار (شرایط سیاسی و روحی روانی) اجتناب بکنند.

    مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس افزود: در 24 تیرماه، که توافق هسته‌ای انجام شد، بعضی از مردم و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار برخورد احساسی داشتند و به رشد و بهبود بورس خیلی امیدوار بودند. وی همچنین عنوان کرد که در آن تاریخ به لحاظ فاندامنتال یا بنیادی در فضای اقتصاد بین‌الملل و اقتصاد کشور دگرگونی خاصی به وجود نیامده بود و در همان زمان هم مشاهده کردیم که نمی‌توان به وضعیت سهام و بورس در کوتاه مدت خوش‌بین بود و اگر هم افزایشی رخ بدهد حداکثر برای چند روز است و نیاز به گذشت زمان و برداشته شدن قدم‌های عملی در فضای داخلی و بین‌المللی می‌باشد که با تصویب برجام روند مثبت واقعی در بهبود فضای اقتصادی کشور آغاز گردیده و انتظار می‌رود در میان‌مدت نتایج عملی آن در بورس مشاهده گردد.

    رحمتی با بیان اینکه دو پارامتر پایداری اقتصاد جهانی و سیاسی بر فضای بورس و سودآوری شرکت‌ها خیلی تأثیرگذارند، افزود: وقتی پارامترها با هم و در کنار هم بررسی می‌شوند، متأسفانه به لحاظ فاندامنتال فضای خوبی مشاهده نمی‌شود. وضعیت اقتصادی دنیا بسیار ناپایدار است و همان‌گونه که آقای بن برنانکی، رئیس فدرال رزرو آمریکا، در سال 2010 و در شرایطی که همه در انتظار بهبود شرایط اقتصادی بودند اعلام کرد، شرایط اقتصاد جهانی نامطمئن و غیرمعمول است، امروزه نیز کماکان فضای اقتصاد بین‌الملل با خطرات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات غیر آهنی دنیا به کمتر از هفت درصد یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات بهبود رشد اقتصاد جهانی در کنار شرایط ناپایدار اقتصادی در اتحادیه اروپا، ژاپن و اکثر اقتصادهای نوظهور مانند روسیه و برزیل می‌باشد.

    وی همچنین اوضاع این روزها را بسیار شبیه به وضعیتی دانست که بعد از بحران اقتصاد جهانی در 2008 داشتیم و افزود: نگرانی‌ام درباره فضای غیرمعمول و ناپایدار این روزها از این منظر است که اگر به شاخص‌های بورس دنیا در شش ماه گذشته رجوع کنید و آن‌ها را مقایسه کنید خواهید دید که همه آن‌ها روند کاهشی داشتند به طوری که سهام شانگهای کامپوزیت در چین در عرض 2.5 ماه در حدود 43 درصد از ارزش خود را از دست داد. بازار بورس هنگ‌کنگ، بورس کره جنوبی، نایکی ژاپن و هر سه بازار بزرگ بورس آمریکا هم روند نزولی و کاهشی را طی شش ماهه گذشته تجربه کردند .

    رحمتی با ابراز امیدواری از بهبود اوضاع اقتصادی و خارج شدن از بحران اقتصادی بیان کرد: در شرایط فعلی، بررسی پارامترها و نشانه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی لزوم هوشیاری سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌ها را چند برابر می‌کند، چرا که باید منتظر هرگونه رویدادی باشند و حتی وقوع بحرانی عمیق‌تر از 2008 نیز دور از ذهن نیست. با این حال به لحاظ فاندامنتال صنعت مس کماکان از بالاترین مزیت برای سرمایه‌گذاری در بین فلزات اساسی شامل آهن و فولاد و غیر آهنی برخوردار می‌باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها