عصر خودرو

سکه عقبگرد کرد;

نشانه‌های متضاد در بازار ارز

عصر بازار- روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی پس از ۵ افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت، هم زمان دلار در بازار ارز توان چندانی برای عبور از محدوده ۳هزار و ۸۱۰ تومان از خود نشان نداد.

نشانه‌های متضاد در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با رشد جزئی یک تومانی به بهای 3 هزار و 809 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا و احتیاط معامله‌گران از عواملی بودند که به کاهش دامنه نوسانات کمک کردند. با وجود روز کم نوسان یکشنبه، دیدگاه‌ها و نشانه‌های متضادی در بازار ارز در مورد روزهای انتهایی مردادماه وجود داشت. عده‌ای از معامله‌گران عنوان کردند، قیمت دلار در یک هفته گذشته از محدوده 3 هزار و 800 تومان پایین نرفته است. آنها این موضوع را نشانه‌ای بر نبود تمایلات کاهشی در بازار تفسیر و اذعان کردند، بازار با ورود مقداری تقاضا در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. این عده معمولا به سایر معامله‌گران در بازار توصیه می‌کردند ارز خود را به فروش نرسانند و در انتظار روزهای افزایشی باشند. به‌عنوان مثال، در ابتدای روز گذشته، دلار به محدوده 3 هزار و 810 تومان پا گذاشت، ولی زمانی که قیمت آن یک محدوده پایین‌تر رفت، افرادی که دیدگاه افزایشی داشتند، افت آن مقطع زمانی را بیشتر ناشی از افزایش فشار فروشندگان در آستانه تسویه معاملات دانستند و عنوان کردند این کاهش قیمت جدی نخواهد بود. در ادامه این روز دلار افت بیشتری را ثبت نکرد، ولی به محدوده بالاتر نیز بازنگشت.

     

    در این میان، روز یکشنبه گروه دیگری در بازار اعتقاد داشتند، قیمت دلار در روزهای انتهایی مردادماه تغییر چندانی نخواهد داشت. به گفته آنها در یک هفته گذشته، شاخص ارزی در محدوده 3 هزار و 807 تا 3 هزار و 815 تومان نوسان کرده است. آنها کاهش دامنه نوسانات را نشانه‌ای از نبود تمایلات افزایشی و کاهشی در بازار دانسته و سعی کرده‌اند در روزهای اخیر همزمان بیشتر خریدار و فروشنده باشند. در واقع، آنها سعی کرده‌اند، از نوسانات بسیار محدود کسب سود کنند و هرگز دلار خریداری شده را نگهداری نکنند. به این ترتیب، آنها با میزان مشخصی سرمایه وارد بازار می‌شوند و سعی می‌کنند با نوسان‌گیری‌های محدود روزانه کسب سود کنند. این دسته اعتقاد دارند، در شرایط فعلی نه خالی‌فروشی مناسب است و نه سفته‌بازی، بلکه بهتر است به کسب سود از نوسانات جزئی دلخوش کرد. آنها به بیشتر معامله‌گران توصیه می‌کنند تا مشخص شدن روند بازار از خرید و فروش‌های سنگین پرهیز کنند.

     

    ماندگاری در محدوده 3800

    روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 812 تومان آغاز کرد که افزایشی 3تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز این ارز در مقاطعی به نقطه 3 هزار و 814 تومان رسید، ولی از اواسط روز در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نهایت با قیمت 3 هزار و 809 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت تنها یک تومان بالاتر از روز شنبه بود، ولی نتوانست این ارز را از محدوده 3هزار و 800تومان خارج کند.شاخص بازار ارز از چهارشنبه گذشته در محدوده 3هزار و 800تومان قرار گرفت و در روزهای گذشته نتوانست قیمت بسته شده خود را به بالای محدوده 3 هزار و 810 تومان برساند. به گفته فعالان، کاهش تقاضا در بازار ارز و عرضه متناسب بازارساز از مهم‌ترین عواملی بود که منجر به کاهش دامنه نوسانات شد. روز یکشنبه در مقاطع زیادی نرخ بازار و قیمت صرافی‌های بانکی تقریبا یکسان شد. یکی از بازیگران باتجربه بازار در واکنش به این اتفاق عنوان کرد که قیمت دلار روز یکشنبه در عمل تقریبا یکسان بود. دراین شرایط، روز یکشنبه در آخرین خبرها، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی ارز گفت: «می‌توان انتظار داشت که با شروع کابینه دوازدهم این کار مهم در اقتصاد ایران عملیاتی شود.» وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز با اشاره به اینکه شرایط خاصی بر اقتصاد حاکم است، تصریح کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز یک امر پذیرفته شده است؛ البته باید همه جوانب را رعایت کرد؛ زیرا عوامل متعددی از جمله قیمت نفت در آن دخیل هستند.

    کاهش یورو

    روز یکشنبه، قیمت دلار در حالی یک تومان بالاتر رفت که بهای یورو بیشتر گرایش به کاهش قیمت داشت. ارز اروپایی که در اولین روز هفته با 10 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 560 تومان رسیده بود، روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 تومان افت به بهای 4 هزار و 555 تومان رسید. افت روز یکشنبه در شرایطی به ثبت رسید که عده زیادی از معامله‌گران معتقدند قیمت این ارز در بازار داخلی دارای حباب است. در همین ارتباط، رئیس کانون صرافان در گفت‌وگو با «ایرنا» عنوان کرد که «ایجاد حباب قیمتی در بازار یورو و دیگر ارزها مانند دلار کانادا از اواخر آذرماه پارسال آغاز شد؛ در حالی که پیش از این شاهد حباب در این بخش نبودیم.» وی افزود: تا پیش از آذرماه سال گذشته، عده‌ای از صرافان با اظهارنامه، ارزهای متفرقه را با مهارت و خبرگی که از بازار و نیاز آن داشتند، به‌صورت قانونی وارد می‌کردند و شاهد حبابی در قیمت نبودیم.بنا به گفته‌های حاضران در بازار، در گذشته برخی صرافی‌ها از خارج کشور یورو را وارد بازار داخلی می‌کردند؛ ولی پس از بخشنامه‌های ناظر بر پولشویی این امکان محدودتر شد تا حجم این ارز در بازار داخلی پایین‌تر بیاید. با کاهش حجم این ارز قیمت مسیر راحت‌تری را در بازار داخلی برای صعود طی کرد، به‌طوری‌که در دو ماه گذشته بیش از 200 تومان رشد را به ثبت رساند. در این میان، افزایش ارزش آن در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که به رشد قیمت آن کمک کرد.

     

    بازگشت پس از 5 افزایش

    در روزی که دلار نوسان چندانی نداشت، سکه تمام بهار آزادی نیز با تغییرات محدود در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان باقی ماند. روز یکشنبه، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت یک میلیون و 225 هزار تومان قرار گرفت. این اولین افت سکه پس از 5 افزایش متوالی بود و موجب شد این فلز گرانبها از سقف 5 ماهه عدول کند. سکه تمام بهار آزادی از دوشنبه هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت و این راه را تا ابتدای هفته جاری ادامه داده است. در سومین روز هفته گذشته، سکه با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. سکه که به آرامی روند افزایشی را آغاز کرده بود، روز سه‌شنبه با سرعت بیشتری بالا رفت و با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 221 هزار تومان و در آخرین روز هفته با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 223 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته جاری با 4 هزار تومان افزایش تا قیمت یک میلیون و 227 هزار تومان بالا رفته بود که بیشترین سطح قیمت از اواخر فروردین‌ماه محسوب می‌شد. رکوردزنی روز اول هفته در شرایطی به ثبت رسید که عده زیادی از بازیگران بازار اعتقاد داشتند قیمت دارای حباب است و ارزش ذاتی سکه بسیار پایین‌تر از بهای بازاری است.عامل اصلی رشد سکه در اولین روز هفته نزدیک شدن اونس به مرز هزار و 300 دلار در روز جمعه بود. با این حال، معامله‌گران کاهش روز یکشنبه را نیز ناشی از دیدگاه بازیگران سکه نسبت به روند احتمالی طلای جهانی در روز دوشنبه عنوان کردند. آنها معتقدند ممکن است اونس روز دوشنبه دچار کمی تعدیل قیمت شود؛ بنابراین در معاملات روز یکشنبه با احتیاط بیشتری رفتار کردند. در دومین روز هفته، نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. روز یکشنبه نیم سکه با 5 هزار تومان افت به بهای 634 هزار تومان و ربع سکه با 4 هزار تومان کاهش به قیمت 372 هزار تومان رسید. در این شرایط، عده زیادی از معامله‌گران روند آینده بهای انواع سکه در بازار داخلی را به نوسانات اونس جهانی نسبت داده‌اند.

    برچسب ها