عصر خودرو

گزارش روز؛

بازار در سایه توقف شرکت ها

عصر بازار: دو شرکت ایران خودرو و سایپا اقدام به انتشار آخرین اطلاعات مربوط به نیمه اول سال کردند تا مشخص شود این دو خودروساز بزرگ بورسی همچنان با شرایط سختی مواجه اند.

بازار در سایه توقف شرکت ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کارگزاری آبان، شرکت ایران خودرو در حالی افزایش سرمایه 27 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را مدنظر قرار داده ( از 1.2 به 1.53 هزار میلیارد تومان) که طی 6 ماه اول سال 23 ریال معادل 40 درصد از پیش بینی سود 57 ریالی را پوشش داده است.

    شرکت سایپای 1.7 هزار میلیارد تومانی هم، اطلاعات میاندوره ای 6 ماه اول سال را با ادامه زیاندهی اعلام کرد. سایپا در حالی اولین سود هرسهم سال جاری را 5 ریال پیش بینی کرده بود که همچنان به روند زیاندهی سال جاری خود (بعد از اعلام زیان 70 ریالی هرسهم در سه ماه اول سال) ادامه داد و در پایان نیمه اول سال جاری برای هر سهم 126 ریال زیان شناسایی کرده است.

    گزارشات بسیار ضعیف دو غول خودرو سازی کشورسبب افزایش فشار عرضه ها و در نتیجه افت مجدد اکثر گروه ها و نمادهای بازار سرمایه شد که توقف تعداد زیادی از نمادها مزید بر علت بود و به بازار کم حجم، کم فروغ و منفی بعد از تعطیلات دامن زد. شرکت پارس خودرو با زیان 418 ریالی(به دلیل هزینه های مالی کمر شکن) مواجه شد همچنین معاملات مثبت تک نماد خچرخش در گروه خودرویی چشم نوازی می  کرد. در گروه حمل و نقل تک نماد حتوکا صف خرید بود و بقیه گروه کم حجم و متعادل دنبال شدند.

    گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری علیرغم ادامه حمایت های سهامداران عمده اکثرا منفی دنبال شدند تا جایی که پوشش مناسب و احتمال اعلام تعدیل مثبت بانک انصار، از افت بیشتر آن جلوگیری نکرد و در نهایت با صف فروش به کار خود پایان داد. در این بین معاملات متعادل و مثبت نمادهای وامید، کوثر، وبانک و اتکای قابل تامل بود. دادگاه عالی انگلیس تلاش‌های دولت این کشور را برای رد شکایت "بانک ملت" ایران را نپذیرفت و رای داد شکایت 4 میلیارد دلاری این بانک علیه وزارت دارایی انگلیس باید به جریان بیافتد.

    نمادهای مارون، زاگرس، شاراک و شسینا از معدود نمادهای مثبت گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بودند و بقیه اکثرا افت قیمتی را تجربه کردند که در این بین گروه پالایشگاهی از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بودند. نفت سپاهان تعدیل منفی 35 درصدی اعلام کرد همچنین تعدیل منفی 14 درصدی پتروشیمی کرمانشاه عمدتا به دلیل کاهش فروش اوره، معاملات متعادل و منفی را برای آن در پی داشت.

    در گروه های فلزی و معدنی، نماد فخوز همچنان با صف خرید همراه بود که گزارش و پوشش مناسب شرکت مزید بر علت شد. نماد فسرب با افزاش تقاضا مواجه شد و صف خرید شد اما بقیه هم گروهی ها اکثرا معاملات منفی را تجربه کردند. جابجایی بلوک حدود 10 میلیون سهمی نماد کگل در محدوده 2 درصد مثبت قابل تامل بود. شرکت های کالسیمین و فرآوری ‌مواد معدنی ‌ایران ‌به دلیل افزایش بهای تمام شده با تعدیلات منفی سنگین به ترتیب 45 و 54 درصدی مواجه شدند. نماد وتوکا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه آماده بازگشایی شد اما به دلیل منطبق نشدن درخواست های خریداران و فروشندگان به فردا موکول شد.

    در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای بکام، بسویچ، بکاب و فاما متعادل و مثبت و بقیه اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین رشد قیمتی حدود 10 درصدی نماد تپمپی چشم نوازی می کرد. نماد معاملاتی شرکت آبسال با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. همچنین شرکت حفاری مپنا برنده مناقصه اجاره یک دستگاه دکل دریایی در خلیج فارس به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره ایران شد.

    در گروه های ساختمانی و سیمانی، نمادهای سخوز و سهرمز به دلیل گزارشات مناسب، متعادل و مثبت دنبال شدند و بقیه منفی بودند که در این بین گروه ساختمانی از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بود. همچنین شرکت سیمان غرب به دلیل مشکلات فروش با تعدیل منفی 28 درصدی مواجه شد.

    گزارش مثبت و پوشش مناسب شرکت خدمات انفورماتیک سبب افزایش تقاضا و رشد قیمتی آن و هم گرو هی ها شد. در گروه دارویی نماد کی بی سی با افزایش تقاضا، صف خرید شد و در گروه کانی های غیر فلزی، کهمدا تک نماد مثبت و صف خرید گروه بود.

    همچنین گروه قندی مجددا با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند تا مهر تاییدی بر شرایط بحرانی بازار سرمایه باشند دراین بین نماد قشیر علیرغم اعلام تعدیل منفی سنگین با معاملات پرحجم و مثبت چشم نوازی می کرد.

    نمادهای فولاژ، چفیبر، شیران، سدور، چکارن، کسرام ، خپارس ، کاما، ساراب، سبهان، خموتور، خریخت، شسپا، فرآورد، پسهند، سصوفی، خکاوه، خودرو، سبجنو، ختراک، کچینی، خشرق، فالسیمین، غشان، فایرا،  غپاک، سقائن، سپنتا، شرانل، وگردش، هرمز، قاسم، با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.

    در پایان دادوستدهای امروز علیرغم توقف تعداد زیادی از نمادها، شاخص کل متاثر از نمادهای پارسان و شبندر با افت (382.21) واحدی به ارتفاع 62,792.80 واحدی رسید. بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای کگل و مارون داشتند. گزارشات ضعیف و تعدیلات منفی پیش رو به دلیل رکود سنگین بازارهای داخلی و خارجی و افت قیمت های جهانی در کنار کمبود نقدینگی روز سخت دیگری را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد و افت اکثر نمادها و گروه ها علیرغم توقف تعدادی از آنها رقم خورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها