عصر خودرو

مشاور رییس سازمان بورس:

معامله گری رقابتی در لیگ ستارگان

عصر بازار- مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: نخستین قانونی که شرکت کنندگان باید به آن پایبند باشند آن است که هیچ تیمی اجازه ندارد بیش از ۲۵ درصد از پرتفوی خود را به یک صنعت اختصاص دهد. همچنین خرید از بازار پایه ممنوع بوده و شرکت کنندگان اجازه خرید حق تقدم، اوراق خزانه، اوراق با درآمد ثابت و ... را هم ندارند. از سوی دیگر، یکی از قوانین لیگ، حضور به موقع در محل تالار معاملات است.

معامله گری رقابتی در لیگ ستارگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از سنا، لیگ ستارگان یک مسابقه دانشجویی برای آشنایی دانشگاهیان و دانشجویان با معامله گری است و هم اکنون تیم دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی شریف، خوارزمی، الزهرا و تهران به ترتیب در رده های اول تا پنجم قرار دارند.

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه این مسابقه در فضای واقعی اتفاق می افتد، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: از ابتدای شروع مسابقات، قوانینی وضع شد تا شرایط معامله گری و آموزه های مالی به درستی در لیگ اتفاق بیفتد.

    یاسر فلاح در توضیح این مطلب ابراز داشت: با توجه به کوتاه بودن مدت زمان مسابقه، اگر قوانینی مترتب نمی شد، احتمال ورود شرکت کنندگان به سمت نوسان گیری وجود داشت، در حالی که هدف از برگزاری این مسابقات، انتقال درست آموزه های سرمایه گذاری است. از همین رو، رقابت ها در چارچوب پاره ای از قوانین و مقررات برگزار شد تا رفتار سرمایه گذاری دانشجویان کنترل شود.

    مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: نخستین قانونی که شرکت کنندگان باید به آن پایبند باشند آن است که هیچ تیمی اجازه ندارد بیش از 25 درصد از پرتفوی خود را به یک صنعت اختصاص دهد.

    یاسر فلاح به قوانین بعدی اشاره کرد و گفت: همچنین خرید از بازار پایه ممنوع بوده و شرکت کنندگان اجازه خرید حق تقدم، اوراق خزانه، اوراق با درآمد ثابت و ... را هم ندارند. از سوی دیگر، یکی از قوانین لیگ، حضور به موقع در محل تالار معاملات است.

    مدیر روابط عمومی و امور بین الملل تاکید کرد: چنانچه تیمی از این قوانین تخطی کند، مشمول جریمه می شود. در اخطار اول مبلغ 200 هزار تومان و در اخطار دوم 500 هزار تومان از ارزش پرتفوی تیم کسر می شود و اگر سود متصله وجود داشته باشد، سود نیز کسر می شود. در اخطار سوم هم تیم متخلف از مسابقات خارج می شود.

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: دلیل وضع این قوانین آن است که ریسک زیادی به دانشجویان و تیمشان وارد نشود و فضای معامله گری، رقابتی و صادقانه باشد.

    یاسر فلاح در پاسخ به این سوال که آیا ارزش پرتفوی اعلامی برای دانشگاه ها، دقیقا عملکرد تیم در خرید و فروش است یا خیر، ابراز داشت: هم اکنون قوانین سخت گیرانه ای بر روند این مسابقات حاکم است و برخی از تیم ها به طور سهوی خطاهایی را مرتکب شده اند که از ارزش پرتفوی آنها کسر شده است. یک تیم هم اکنون دو اخطاره است و 700 هزار تومان از ارزش پرتفوی آن کسر شده است. چهار تیم هم یک اخطاره هستند و با کسر 200 هزار تومانی از ارزش پرتفوی به مسابقات ادامه می دهند.

    مدیر روابط عمومی سازمان بورس با اشاره به اینکه هدف؛ تشویق دانشجویان و فرهنگ سازی است، یادآور شد: هم اکنون تیم ها روند خوبی را در پیش گرفته اند و با توجه به آنکه سرپرست های آنها افراد شناخته شده در بازار سرمایه هستند، انتظار می رود شاهد سودهای منطقی باشیم.

    برچسب ها