عصر خودرو

در پی برنامه برای افزایش تولید نفت؛

مثلثی که توافق اوپک را نقض می‌کند

عصر بازار- اوپک می گوید عراق، امارات متحده عربی و قزاقستان که بزرگترین گروه کشورهای عضو اوپک هستند، تعهد کاهش تولید را اجرایی نکرده اند.

مثلثی که توافق اوپک را نقض می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، با این حال در نشستی که در ابوظبی برگزار شد، آنها بر توافق خود تاکید کرده و متعهد به پیاده سازی توافق اوپک شده‌اند.  این سه کشور در بیانیه ای حمایت های کامل خود را از توافق ماه می در راستای کاهش تولید و رسیدن به توافق کامل اوپک اعلام کرده اند. این کشورها این تعهد را در بیانیه ای مشترک مطرح کرده اند؛ ضمن اینکه  مالزی هم در این نشست حضور داشت و تعهد مشابهی برای اجرای کامل توافق اوپک داد.

    در همین حال نشست دیگری هم برای هماهنگی بین کویت و روسیه در راستای بررسی وعده های کاهش تولید نفت برگزارشد.24 تولیدکننده اعم از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک سال گذشته برای کاهش تولید نفت توافق کردند تا از عرضه بیش از اندازه نفت به بازار خودداری کنند. قیمت نفت 8 درصد در سال جاری کاهش یافته است و نگرانی ها برای کاهش قیمت های بیشتر در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

    خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی ماه گذشته قول داد که فشارها بر روی کشورهایی که از این توافق عدول کرده اند، افزایش می یابد. البته عراق و امارات متحده عربی در نشست اخیر ابوظبی گفته اند که پیش بینی ها از میزان تولید، براساس اطلاعات بازار به گونه‌ای است که افزایش تولید موجب شکست توافق اوپک خواهد شد. البته درباره جزییات این بحث ها به دلیل محرمانه بودن آنها خبری منتشر نشده است.

    براساس اعلام سازمان بین المللی انرژی، عراقی ها کاهش تولید را پذیرفته اند و در ماه ژوئن 29 درصد به توافق اوپک بازگشته اند. در حالی که امارات متحده عربی 60 درصد براساس توافق اوپک عمل کرده است. البته عراق شکایت کرده که برآورده های اوپک درباره افزایش تولیدش بیش از تعهد اوپک، واقعی نیست. از سویی قزاقستان هم که برای کاهش تولید نفت طبق توافق اوپک تعهد داده بود، با توسعه میدان نفتی کاشگان این توافق را زیرپا گذاشته است.

    اریک نورلند کارشناس اقتصاد انرژی گروه سرمایه گذاری CME می گوید:« اجرای کامل توافق کاهش تولید نفت، شاید در ماه مارس به نتیجه نرسد؛ اما سئوال اینجاست که اگر این افزایش ها ادامه یابد، چگونه سرعت تخریب ها افزایش می یابد ؟»

    فشار دیپلماتیک اوپک اعلام کرده که شش کشور بزرگ تولید کننده نفت بر طبق تعهد کاهش تولید عمل کرده اند.این موضوع به خصوص در ملاقات دیپلماتیک بین این کشورها مورد تاکید قرار گرفته است.

    سلیم الجاهد سخنگوی وزارت نفت عراق گفته است که جابر العبیبی وزیر نفت عراق به دعوت خالد الفالح وزیر انرژی عربستان روز سه شنبه به این کشور سفر خواهد کرد. این دو مقام نفتی قرار است درباره همکاری با اوپک در راستای تعهد کاهش تولید نفت با هم مذاکره کنند. توافقنامه ای که در ابتدای امسال بین کشورهای اوپک و غیراوپک برای کاهش 1٫8 میلیون بشکه نفت در روز به امضا رسید، در ابتدا بیشترین تاثیر را در بازار نفت داشت. روسیه و کویت دو کشور از 5 کشوری هستند که بر میزان تولید اعضای اوپک نظارت دارند. در عین حال که عربستان سعودی ریاست اوپک را در این مذاکرات بر عهده دارد. عراق، امارات متحده عربی، قزاقستان و مالزی در جلسه کمیته فنی اوپک که در 21 آگوست در وین برگزار خواهد شد، دعوت شده اند. جلسه ای که قرار است به صورت خصوصی برگزار شود و در پنل های آن نتایج این توافق تا این مدت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها