عصر خودرو

جنب پل حافظ

روز پالایشی بورس تهران

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد ۱۸۴واحدی شاخص کل بود. بخش عمده این رشد مرهون افزایش قیمت سهام زیرمجموعه گروه پالایشی بود.

روز پالایشی بورس تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پالایشگاهی به ویژه نمادهای پالایشگاه تبریز،تهران و اصفهان مواجه شدند.با افزایش داد و ستد در این نمادها دیگر نمادهای پالایشی نیز رشد قیمت را تجربه کردند. در پایان معاملات دیروز، پالایشگاه نفت بندرعباس با 5/ 11 میلیون سهم، پالایشگاه تهران با بیش از 4/ 21 میلیون سهم، پالایشگاه لاوان با حدود 2 میلیون سهم و پالایشگاه اصفهان با 5/ 15میلیون سهم داد‌و‌ستد مواجه شدند.پالایشگاه شیراز هم با نوسان قابل ملاحظه قیمت مواجه شد و در نهایت رشد قیمت حدود 6 درصدی را تجربه کرد. دیروز در کنار پالایشگاه‌ها کشتیرانی ایران و فولاد مبارکه نیز در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر اصلی بازار سهام قرار داشتند.دیروز در رابطه با رشد پالایشگاه‌ها مدیرمالی پالایشگاه شیراز علت اقبال سرمایه‌گذاران به سهام پالایشگاه‌ها را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر رویداد مستندی که برای این گروه مهم و موثر باشد، مطرح نیست.ناصر تنگستانی به «بورس پرس» گفت: به نظر می‌رسد علت توجه سرمایه‌گذاران به سهام پالایشگاه ناشی از انتشار صورت‌های مالی سال گذشته و تعدیل سود سال جاری باشد.

     

    دیروز همچنین اعلام شد، تعداد 777 میلیون سهم معادل 20‏ درصد سهام شرکت پالایش نفت تبریز به ارزش 55 میلیارد تومان در سال‌‌های گذشته به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده است. بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، پیش‌بینی سود (EPS) شرکت پالایش نفت تبریز برای عملکرد سال مالی ١٣٩٥ نیز مبلغ ٣٤٨ ریال به ازای هر سهم است که پیش‌بینی می‌شود مجمع به تقسیم سود حداقل ٣٥ ریال حدود 10‏ درصد سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام رای دهد که در این صورت و با فرض تقسیم 10 درصد ‏سود پیش‌‌بینی شده، در مجموع مبلغ 2 میلیارد و 641میلیون تومان از این شرکت دریافت و بین مشمولان سهام عدالت توزیع می‌شود.دیروز در گروه غذایی بزرگ‌ترین‌ سهامدار مهرام اطلاعیه فروش سهام را منتشر کرد.عمده ترین سهامدار «غمهرا» قصد دارد بیش از 4 میلیون و 858 سهم معادل 8/ 13درصد را به قیمت پایه هر سهم 3400 تومان، به‌صورت نقد عرضه کند تا در صورت فروش، از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

    در گروه پتروشیمی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان به دلیل تعدیل سود از محل فروش سهام پتروشیمی مارون متوقف شد. این شرکت به زودی با تغییر اساسنامه راه را برای تقسیم سود باز خواهد کرد. در گروه سیمانی یک کارشناس صنعت سیمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعرفه سیمان ایران به عراق از 40 درصد به 45 درصد افزایش یافته است، گفت: این تصمیم در حالی گرفته شده است که عربستان با پرداخت تعرفه‌ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می‌رساند. علی محمد بد با گله از افزایش 5درصدی تعرفه صادرات سیمان ایران به عراق، اظهار کرد: هم‌اکنون تعرفه صادرات سیمان به عراق 45 درصد است اما تعرفه صادرات سیمان عربستان به عراق حدود 17درصد اعلام شده است و این موضوع اصلا قابل پذیرش نیست.مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با بیان اینکه در یک مقطعی تولیدکنندگان داخلی به دلیل مازاد تولید، سیمان‌های خود را با قیمت ارزان به بازار عراق صادر می‌کردند، افزود: این موضوع باعث شد تا کارخانه‌های عراقی با احساس خطر از دولت خود درخواست کنند تا تعرفه بالاتری را برای سیمان ایران لحاظ کنند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان صادراتی ایرانی با قیمت معقول به عراق صادر می‌شود، گفت: با این وجود طرف عراقی تعرفه سیمان ایران را از 40 درصد به 45 درصد افزایش داده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که عربستان با پرداخت تعرفه‌ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می‌رساند.

    این کارشناس سیمان تصریح کرد: امروز ایران نقش مهمی در امنیت عراق دارد و نباید با چنین برخوردهایی از طرف عراقی‌ها روبه‌رو شود. به همین منظور از وزیر جدید صنعت درخواست می‌شود تا با تعامل با طرف عراقی اقدام لازم را برای معقول کردن تعرفه سیمان صادراتی ایران به عراق انجام دهد.در گروه ساختمانی دو شرکت بورسی دیگر به لیست شرکت‌های پیمانکاری سطح کلان وزارت نفت اضافه شدند. به گفته معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری برای شرکت‎های مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، کیسون، توسعه صنعت ایران افق، شرکت مهندسی و خدمات پارس پتروزاگرس، گلوبال پتروتک کیش و حفاری شمال (هلدینگ انرژی گستر سینا)، مجوز فعالیت به‌عنوان شرکت ایرانی اکتشاف و تولید (E&P) در ساختار قراردادهای نفتی صادر شده و به این ترتیب، تعداد شرکت‎های ایرانی دارای مجوز فعالیت در این حوزه به 17‌شرکت رسیده است.

    حبیب اله بیطرف خاطر نشان کرد پیش از این 11 شرکت مشتمل بر شرکت‎های پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرح‎های صنعتی ایران) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش به‌عنوان شرکت‎های صاحب‎صلاحیت برای فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید معرفی شده بودند.در گروه خودرویی در حالی که هنوز زمان بازگشایی سایپا اعلام نشده است دیروز معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: تصمیم ما جمع‌آوری خط تولید پراید قبل از مهلت مقرر است، بنابراین برای تمدید مهلت تولید این خودرو مذاکره‌ای نخواهیم کرد.رضا تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو از ابتدای دی ماه 1397 استانداردهای اجباری تولید خودرو از 55 به 83 استاندارد ارتقا می‌یابد.

    وی با بیان اینکه استانداردهای جدید شامل مواردی همچون سیستم ترمز اضطراری، هشدار تغییر مسیر خودرو، حفاظت از عابر پیاده در تصادفات، محدودکننده سرعت و تجهیزات ضد سرقت است، خاطرنشان کرد: براساس اظهارات مسوولان سازمان استاندارد چند مدل خودرو از جمله پراید و پژو 405 برای پاس کردن این استانداردها نیاز به تغییر پلت‌فرم دارند در غیر این صورت تولید آنها باید متوقف شود.معاون بازاریابی و فروش سایپا ادامه داد: در این زمینه سایپا تصمیم گرفته خود را با سیاست‌های جدید دولت وفق دهد، بنابراین تصمیمی برای مذاکره برای تمدید مهلت از رده خارج کردن پراید وجود ندارد به‌طوری که تولید پراید قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه 1397 متوقف خواهد شد.

    معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: تصمیم ما برای توقف تولید پراید قبل از به اتمام رسیدن مهلت مقرر، در حالی است که در تجربه‌های پیشین مانند اجباری شدن استاندارد کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو4 خودروسازان به دلیل مشکلاتی چون تحریم درخواست تمدید مهلت برای اجرایی شدن استانداردهای جدید را داشتند و مهلت‌های تعیین شده چندین بار تمدید شد.در بازار دیروز گروه‌های فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. در پایان معاملات دیروز، حق‌تقدم بین‌المللی توسعه ساختمان با معامله 44 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت رایان سایپا با معامله 3/ 14 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش داد‌و‌ستد‌ها (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 143میلیارد تومان و در فرابورس به 78میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها