عصر خودرو

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر خبر داد:

سرمایه گذاران خارجی مترصد ورود به ایران

عصر بازار: مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در جمع رسانه های خبری، آخرین فعالیت ها و عملکرد این شرکت را تشریح کرد.

سرمایه گذاران خارجی مترصد ورود به ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا سلیمانی امیری، در این نشست با اشاره به اینکه شرکت ها و سرمایه گذاران اروپایی مدتی است که در حال بررسی شرایط سرمایه گذاری در ایران هستند، خاطرنشان کرد: منابع انر‍ژی ارزان، نیروی انسانی ماهر، محیط کسب و کار و امنیت مناسب به عنوان ظرفیت های قابل سرمایه گذاری در کشور به شمار می رود که شرکت های اروپایی را به سرمایه گذاری در کشور علاقمند کرده است.

    وی همچنین رکود اقتصادی حاکم بر اروپا را به عنوان دیگر عاملی نام برد که سبب شده است تا شرکت های اروپایی به منظور شناسایی فضای سرمایه گذاری و کسب سود و در آمد به ایران مراجعه کنند.

    سلیمانی امیری تصریح کرد: با توجه به مراجعات مکرر سرمایه گذاران خارجی به کشور باید دقت کنیم که سرمایه گذاری خارجی در کشور در قالب ارایه انواع تکنولوژی های نوپا، سرمایه و منابع نقدینگی به شکل فاینانس، یوزانس و BOT  صورت گیرد.

    وی همچنین بر لزوم سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی و اشتغال زا تاکید کرد و از حوزه های نفت و انرژی، گاز، پتروشیمی، زیر ساخت ها، نیروگاه ها، آب شیرین کن، تبدیل زباله به انرژی و معدن به عنوان حوزه هایی نام برد که سرمایه گذاران خارجی با مراجعه به سرمایه گذاری غدیر خواهان حضور در آن ها هستند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه حدود 8.5 میلیارد یورو هزینه پروژه های شرکت سرمایه گذاری غدیر است، اظهار امیدواری کرد که با مذاکرات انجام شده از سوی شرکت های سرمایه گذاری خارجی با غدیر، 5 میلیارد یورو جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.

    افزایش سرمایه 50 درصدی در غدیر

    وی همچنین افزایش سرمایه 50 درصدی غدیر را مورد اشاره قرار داد که در این افزایش سرمایه، سرمایه این هلدینگ چند رشته ای از سه هزار و 600 میلیارد تومان به 5 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می یابد. در این افزایش سرمایه یک هزار میلیاردتومان از محل مطالبات و آورده نقدی و 800 میلیارد تومان مابقی آن از محل اندوخته و سود و زیان انباشته تامین خواهد شد.

    وی تصریح کرد:‌ در این افزایش سرمایه هر سهم 50 تومان افزایش می یابد که 22 تومان آن از محل سود و زیان انباشته و 28 تومان آن از محل آورده و مطالبات سهام داران خواهد بود.

    سلیمانی امیری، بخشی از منابع مورد نیاز این افزایش سرمایه را مربوط به پروژه فاز سوم اوره و آمونیاک شرکت نفت و گاز پارسیان عنوان کرد و از آلومینیوم جنوب، پروژه های نیروگاهی، معدنی، فلزات آهنی به عنوان دیگر پروژه های غدیر نام برد که این هلدینگ چند رشته ای برای تامین نقدینگی جهت اجرا و تکمیل آنها سرمایه خود را افزایش می دهد.

     

    تامین مالی از طریق ابزارهای جدید

    سلیمانی امیری از راه اندازی صندوق پروژه برای پروژه پتروشیمی کیان و خرید دین برای تامین مالی پروژه های معدنی غدیر خبر داد.

    به گفته وی؛ پتروشیمی کیان یک پروژه یک میلیارد یورویی است که شرکت سرمایه گذاری غدیر در نظر دارد با راه اندازی صندوق پروژه بخشی از هزینه های مالی آن را تامین کند.

     

    ورود غدیر در پهنه های معدنی

    مدیرعامل غدیر که از بخش معدن به عنوان یکی از مزیت های کشور نام می برد، از ورود غدیر به چهار پهنه معدنی کشور با مجوز دولت خبر داد که این پهنه ها در کرمان، شیراز ، آذربایجان غربی و مازندران قرار دارند و شامل سنگ آهن، مس، فلورین، فسفات، ذغال سنگ و کک است.

    وی یاد‌آورشد: به رغم مالکیت غدیر در فولاد آلیاژی، فولاد نی ریز، غدیر ایرانیان، گهر زمین، به این پهنه های معدنی جدید نیز ورود یافتیم که در حال حاضر کار مطالعاتی آنها را آغاز کرده ایم. پس از مشخص شدن میزان و حجم ذخایر این پهنه های معدنی، عملیات اکتشاف و فراوری آنها را آغاز خواهیم کرد.

     

    صنایع جذاب برای سرمایه گذاری

    این کارشناس بازار سرمایه در مورد حوزه های قابل سرمایه گذاری از سوی غدیر عنوان کرد: بیشتر تمایل داریم که در زنجیره های غیر فولادی و در صنایع بالادستی سرمایه گذاری کنیم چرا که در بخش های فولادی تا حد زیادی ظرفیت ایجاد شده است؛ بر این اساس معتقدیم که در بخش های تولید گندله سنگ آهن باید ظرفیت های جدیدی ایجاد شود.

    وی همچنین با اشاره به وجود مزیت های بالا در بخش های نفت و انرژی، گاز، ICT از این بخش ها به عنوان حوزه هایی نام برد که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند، بر این اساس شرکت سرمایه گذاری غدیر در این بخش ها ورود یافته است.

    سلیمانی امیری با بیان اینکه در بخش هایی که مزیت نسبی چندانی نداریم، سرمایه گذاری چندانی را انجام نخواهیم داد، صنعت ساختمان را مورد اشاره قرار داد که به رغم اینکه این صنعت، صنعت خوبی در کشور به شمار می رود، اما برای شرکت سرمایه گذاری غدیر مزیت نسبی چندانی ندارد.

    وی ادامه داد: بر این اساس در بخش ساختمان به نظرمی رسد که در آماده سازی تکنولوژی های ساختمانی موفق تر خواهیم بود.

    وی به یکی از پروژه های در دست شرکت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، بخشی از انتخابات سال 94 به صورت الکترونیک انجام می گیرد که با توجه به ورود شرکت سرمایه گذاری غدیر به حوزه زیرساخت ها و ICT، اجرایی کردن این مسولیت به غدیر سپرده شده است. این پروژه برای نخستین با در این سطح انجام می شود.

    مدیرعامل هلدینگ چند رشته ای غدیر با اشاره به پروژه آلومینیم جنوب، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای این پروژه را حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار ذکر کرد که 85 درصد آن از طریق شرکت NFC ( فاینانسور چینی) تامین منابع شده است.

    به گفته وی؛ 15 درصد از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در پروژه آلومینیم جنوب باید از سوی شرکت سرمایه گذاری غدیر در یک دوره 36 ماهه تامین شود.

    سلیمانی امیری ادامه داد: با توجه به مالکیت 51 درصدی غدیر در این پروژه، تا کنون 400 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است که 200 میلیارد تومان آن سهم غدیر بوده است.

     

    قیمت 8 سنتی برای خوراک مجتمع های پتروشیمی

    وی که از مساله نرخ خوراک پتروشیمی ها، گاز برای سوخت، عوارض مالکانه برای معادن به عنوان فاکتور های نام می برد که به رغم اجرای اصل 44 و خصوصی سازی شرکت ها،‌ هنوز از سوی دولت تعیین می شود، بر این اساس شرکت هایی که در این حوزه ها فعالیت می کنند فعالیت آنها متاثر از نحوه قیمت گذاری خوراک و عوارض مالکانه قرار دارد.

    این خبره بازار سرمایه با اشاره به اهمیت نحوه قیمت گذاری خوراک و بحث عوارض مالکانه برای غدیر به موجب فعالیت های این مجموعه در صنایع پتروشیمی و معدنی، ادامه داد:‌ در خصوص بحث قیمت خوراک در سطح جهان، گزارشی از سوی غدیر تهیه و به وزارت نفت ارایه شد. در این گزارش که از سوی یک موسسه بین المللی مطرح به سفارش غدیر تهیه شده بود، مشخص شد که خوراک و گاز قیمت جهانی ندارد بلکه قیمت های آن منطقه ای است. در این میان قیمت گاز کشورهای منطقه پایین تر از قیمت خوراک گاز ایران است.

    مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر افزود: بر این اساس به وزارت نفت اعلام کردیم که این قیمت ها باید تعدیل شود چرا که در کشورهایی مانند قطر، عربستان، روسیه، آذربایجان قیمت خوراک گاز پایین تر از قیمتی است که شرکت ملی گاز به مجتمع های پتروشیمی می فروشد.

    وی با اشاره به تلاش های غدیر برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها، عنوان کرد: به موجب فرمول تعیین قیمت خوراک به موجب میانگین وزنی که برای صنعت و خانوار محاسبه می شود، قیمت خوراک حدود 8 سنت است.

     

    اثرات کاهش قیمت نفت بر مجتمع های پتروشیمی

    سلیمانی امیری با اشاره به اثرات روانی کاهش قیمت نفت بر قیمت گاز، ابراز داشت: در حالی با کاهش قیمت نفت در سطح جهانی، محصولات پتروشیمی نیز با کاهش فروش مواجه می شوند که در مقابل این ریسک، ریسک افزایش قیمت نرخ خوراک نیز به شرکت های پتروشیمی تحمیل می شود.

    وی در این میان تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد که به موجب آن قرار بود که نیاز کشور با افزایش تولیدات و ایجاد اشتغال به کشورهای خارجی کاهش یابد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر ادامه داد: این درحالیست که با افزایش نرخ خوراک و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، با کاهش سود شرکت ها، مالیات پرداختی آنها به دولت نیز کاهش یافته است. بر این اساس دولت موفق به دریافت مالیات مناسبی از شرکت ها به واسطه کاهش سود آنها نشد.

    وی تصریح کرد: با توجه به برخورداری شرکت های پتروشیمی از صادرات حدود 16 میلیارد یورویی و درآمد زایی آنها برای کشور، به جای حمایت از این بخش، عملا مجموعه اقدامات سبب شد تا سرمایه گذاری در این بخش کاهش یابد.

    سلیمانی امیری از شرایط موجود به عنوان فرصتی مناسبی برای فعال کردن این بخش نام می برد تا با حمایت از این صنعت، شرکت های خارجی را به سرمایه گذاری در این بخش تشویق کنیم.

    بسته خروج از رکود و تاثیر آن بر بازار سرمایه

    وی در اشاره به تاثیرات بسته جدید اقتصادی دولت به منظور خروج از رکود بر بازار سرمایه، عنوان کرد:‌ در حال حاضر بازار سرمایه از دو بخش متاثیر می شود، یک بخش آن به سود واقعی شرکت ها باز می گردد، به گونه ای که اگر شرکت های بورسی موفق به دست یابی به بودجه پیش بینی شده خود شوند و تعدیل مثبت دهند، شاهد رشد شاخص بورس و رشد بازار سرمایه در سال جاری خواهیم بود.

    مدیرعامل غدیر ادامه داد: در این میان اگر امیدی به افزایش سرمایه گذاری و امید به حل مساله نرخ خوراک پتروشیمی ها و عوارض مالکانه برای معادن باشد، بازار سرمایه روند رو به رشدی را در پیش خواهد گرفت.

    با این حال وی پیش بینی کرد که در بخش روانی، با توجه به مساله رفع تحریم ها و بسته خروج از رکود شرکت های بورسی در سه ماهه چهارم امسال می توانند قراردادهای جدیدی را منعقد کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها