عصر خودرو

شرکت ملی نفت ایران در هفته‎ای که گذشت

عصر بازار- شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در هفته‎ای که گذشت، حجم بیشتری از خبرهای شرکت ملی نفت ایران را به خود اختصاص داد؛ از راه‎اندازی خط لوله جدید انتقال نفت در مسجدسلیمان گرفته تا مهار آتش‎سوزی یک خط لوله در منطقه کریت کمپ اهواز.

شرکت ملی نفت ایران در هفته‎ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شانا، 17 مردادماه، خط لوله 10 اینچ زیرزمینی انتقال مایعات گازی در منطقه کریت کمپ اهواز به دلیل فرسودگی، دچار نشت و حریق شد که خوشبختانه با واکنش سریع نیروهای عملیاتی، آتش مهار شده و عملیات ایمن‎سازی در دستور کار قرار گرفت.

    این حادثه که 9 مصدوم داشت، یکبار دیگر ضرورت بازسازی و نوسازی تاسیسات صنعت نفت به ویژه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را یادآوری کرد.

    اما نفت خیزی‎ها در این هفته از راه‎اندازی یک خط لوله انتقال نفت هم خبر دادند؛ خط لوله‎ای با قطر 10 اینچ و به طول 10 هزار متر که در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرایی شد و قرار است نفت تولیدی از مجتمع صنعتی قلعه‎نار را به تلمبه‎خانه شهید زنگنه منتقل کند.

    18 مردادماه هم از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خبر رسید که با تلاش کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‎های این شرکت، عملیات مانده‎یابی در چاه شماره 448 میدان نفتی مارون انجام و از هزینه‎های میلیاردی تعمیر چاه با دکل ممانعت شده است.

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در هفته گذشته، میزبان مدیران و کارشناسانی از راه آهن جنوب کشور هم بود.

    همچنین شرکت ملی حفاری ایران هفته گذشته با اعلام گزارش عملکرد خلاصه‎ای از چهار دهه فعالیت خود خبر ساز شد و از حفر و تکمیل چهار هزار و300 حلقه چاه نفت و گاز با متراژی بیش از 9 میلیون متر در این مدت خبر داد.

    کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران با انجام عملیات تعمیرات اساسی در سکوی سروش، صرفه‎جویی قابل توجهی برای این شرکت به ارمغان آوردند و با نصب و راه‌اندازی توربین SGT500 زیمنس در سکوی سروش، از خروج بیش از 2,5 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کردند. این عملیات با صرف چهار هزار نفر-ساعت کار با تیمی مشتمل بر 15 نفر اجرایی شد.

    در عسلویه و در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با مدیران و کارکنان این سازمان دیدار و از تلاش‎های کارکنان صنعت نفت در این منطقه قدردانی کرد.

    این سازمان از 2 برابر شدن میزان صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در چهار سال فعالیت دولت یازدهم خبر داده و اعلام کرده است، میزان صادرات این محصولات در این مدت از 17 میلیون تن به 34,2 میلیون تن رسیده است.

    اما اخبار شرکت ملی نفت ایران در هفته‎ای که گذشت، محدود به مناطق نفت خیز جنوب کشور نبود. اخیراً از شرکت نفت خزر خبرهای خوبی مبنی بر ساماندهی فعالیت‎ها با محوریت توسعه و تولید به گوش می‎رسد؛ خبرهایی که این هفته هم ادامه داشت و اعلام شد مذاکره با شرکت‎های توانمند بین‎المللی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه در حوزه‎های مطالعات، اکتشاف، توسعه و تولید در خزر با هدف اجرایی شدن فرایندهای توسعه و تولید به عنوان مهمترین مسئولیت راهبردی این شرکت ادامه دارد.

    وزیر نفت اخیرا در گفتگویی، از نبود تقاضا برای سرمایه‎گذاری در خزر خبر داده بود و به نظر می‎رسد تلاش برای جذب سرمایه، ازسرگیری فعالیت‎های اکتشافی و آغاز فرآیند توسعه در این منطقه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

    مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از تدوین نقشه زمین‎شناسی و گسل‌های کف بستر در سراسر خلیج فارس خبر داد؛ نقشه‎ای که می‎تواند موارد استفاده متعددی به ویژه در حوزه زمین‎شناسی دریایی داشته باشد.

    برچسب ها