عصر خودرو

رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا

عصر بازار- قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در میانه روز جمعه یازدهم آگوست به ٥١ دلار و ٥١ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ٥٧ سنت کاهش را نشان می‌دهد.

رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، هفته گذشته، قیمت نفت هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت. در روزهای ابتدایی هفته، کاهش شدید ذخایر آمریکا، تعداد دکل‌های فعال این کشور و صادرات نفت عربستان سبب افزایش قیمت‌ها تا سطح ٥٣ دلار شد، اما در روزهای پایانی هفته، ادامه نگرانی‌ها درباره ادامه مازاد عرضه در بازار (به دلیل رشد تولید لیبی، نیجریه و در پی آن رشد تولید اوپک) و گزارش‌ها درباره افزایش چشمگیر تولید نفت آمریکا موجب شد قیمت‌ها نسبت به پایان هفته گذشته بین 50 سنت تا بیش از یک دلار کاهش یابد.

    ٣ شاخص اصلی قیمت نفت

     شاخص نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز  ٤٨ دلار و ١٩ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، یک دلار و ١٣ سنت کاهش یافته است.همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) ـ شامل میانگین ١٤ قیمت نفت ـ در روز پنجشنبه دهم آگوست به 50 دلار و 70 سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، ٩٧ سنت افزایش یافته است.

    بررسی سطح پایبندی به کاهش تولید

    کمیته فنی مشترک کشورهای عضو و غیراوپک، نشستی فوق‌العاده‌ با حضور برخی کشورهای مشارکت‌کننده در طرح توافق جهانی کاهش تولید، تشکیل داد. به گزارش دبیرخانه اوپک به نقل از شانا، هدف از این نشست، بررسی پایبندی به سطح کاهش تولید بود و در این راستا نشست‌هایی با کشورهای امارات، عراق، قزاقستان و مالزی برگزار شد. همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد در یک نشست مشترک با وزیر نفت عراق، درباره تلاش‌ برای تثبیت بازار نفت، گفت‌وگو کرده است.

    رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا

    براساس جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا، متوسط تولید روزانه نفت این کشور در سال جاری میلادی حدود 9 میلیون و 350 هزار بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته این نهاد حدود 20 هزار بشکه رشد نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، تولید نفت آمریکا در سال 2018 میلادی به 9 میلیون و 910 هزار بشکه افزایش خواهد یافت که در صورت تحقق، بالا‌ترین میزان تولید نفت در تاریخ این کشور خواهد بود.

    هند در پی جایگزینی نفت ایران

    پالایشگاه‌های هندی در پی اختلاف دولت این کشور با ایران بر سر توسعه میدان «فرزاد ب»، برای جبران کاهش خرید نفت از ایران به خرید نفت‌خام ترش از عراق و روسیه روی آورده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، واردات نفت هند از ایران در ماه جولای با ١٦درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 414 هزار و 900 بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ٢١ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، این رقم در ماه جاری میلادی به 310 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که پایین‌ترین رقم از فوریه سال 2016 تاکنون است. این در حالی است که فروش نفت روسیه به هند در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر شده و به 148 هزار بشکه در روز رسیده است. 

    گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به یازدهم آگوست به دو دلار و ٨۰ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، هفت سنت کاهش نشان می‌دهد.

    افزایش ٢برابری صادرات میعانات و محصولات پتروشیمی پارس‌جنوبی

    صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی پارس‌جنوبی طی چهار سال گذشته از 17 میلیون تن به بیش از ٣٤ میلیون تن افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نقل از انرژی امروز، با تکمیل و افتتاح فازهای اولویت‎دار پارس‌جنوبی طی سه سال گذشته، میزان برداشت گاز از این میدان با رشد دو برابری از 270 به حدود 600 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است که این میزان به اندازه برداشت کشور همسایه قطر از این میدان است. بر اساس این گزارش، 14 واحد پتروشیمی در این منطقه در حال ساخت است که تا پایان سال جاری دو واحد پتروشیمی «مرجان» و «بوشهر» به بهره‎برداری خواهند رسید.

    برچسب ها