عصر خودرو

قیمت در سررسیدهای بازار فیوچرز تناسبی با رشد اونس ندارد؛

بی‌تفاوتی آتی به تحرکات جهانی طلا

عصر بازار- حجم معاملات در بازار آتی سکه در حالی طی هفته گذشته کاهش ۲۰ هزارتایی را به ثبت رساند که به دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و تعطیلی ابتدای هفته شاهد ۵ روز معاملاتی بودیم.

بی‌تفاوتی آتی به تحرکات جهانی طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب هفته گذشته حجم معاملات در بازار آتی سکه به 30 هزار و 923 معامله رسید و این در حالی است که هفته قبل از آن حجم معاملات در رقمی نزدیک به 52 هزار معامله به پایان رسیده بود. به این ترتیب هفته گذشته نیز بازار آتی سکه طلا با توجه به روندهای نسبتا متناقض در بازارهای ارز و طلای جهانی روند رو به رشدی را پشت‌سر گذاشت.

    نمودار حرکتی 5 سررسید موجود اما چند نکته را با خود به همراه داشت. نخست آنکه قیمت در همه سررسیدها با افزایش اندکی روبه‌رو‌ بود به‌طوری‌که در همه سررسیدها بین 4 تا 15 هزار تومان رشد قیمت را شاهد بودیم. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم آنکه بهای طلا در حدود 20 دلار در هفته گذشته رشد داشت اما قیمت‌های بازار آتی سکه چندان صعود متناسبی را نداشت. قیمت دلار نیز در هفته گذشته روند کاهشی را تا روز چهارشنبه پشت‌سر گذاشت اما هنوز در کانال 3 هزار و 800 تومان به‌سر می‌برد. مساله دیگر در این بازار تداوم بستن قراردادهای نزدیک و شیفت به سمت قرارداد آخر (اردیبهشت 97) بود که نشان می‌دهد بازار هنوز در فاز احتیاط به‌سر می‌برد. به این ترتیب باید گفت بازار در انتظار به‌سر برده ولی در صورت رشد بیشتر قیمت طلا می‌توان به رشد در این بازار نیز امیدوار بود. در این بین در بازار دلار نیز شاهد سطح قیمتی 3800 تومان برای این ارز هستیم و به‌نظر می‌رسد این سطح قیمتی فعلا حفظ شود و این در حالی است که طی هفته گذشته دلار افت تدریجی را که از دو هفته قبل در آن قرار داشت ادامه داده است، از سویی به‌نظر می‌رسد پیش از این عواملی همچون رشد تقاضای آربیتراژی، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی با عبور دلار از سقف 3800 تومانی نوسانات صعودی نرخ دلار را تشدید کرده بود و روز پنج‌شنبه هفته گذشته نرخ دلار تا سقف بهمن 95 (3832 تومان) افزایش یافت.

    روزهای پر‌افت‌و‌خیز طلای جهانی

    هر‌چند طلای جهانی از جمعه هفته گذشته پا در مسیر نزولی گذاشته بود و به هزار و 256 دلار در روز 8 اوت رسید اما در ادامه با تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن و کره‌شمالی حرکت معامله‌گران به سمت کالاهای کم‌ریسک از جمله طلا رقم خورد، به‌طوری‌که قیمت طلا روز گذشته به هزارو 288 دلار رسید. در این میان سوال این است که تنش‌های کره‌شمالی و واشنگتن از چه زمانی شروع شده و اساسا چه موضوعی به تنش‌های میان این دو کشور دامن زده است، چرا‌که فراز و فرودهای این تنش‌ها مستقیما روی بازارهای جهانی و مخصوصا تلاطم‌های طلای جهانی تاثیر‌گذار است. این در حالی است که طلای جهانی طی هفته گذشته با فراز و فرودهایی روبه‌رو‌ شده است، به‌طوری‌که افت و افزایش‌های ملموسی در این بازار به‌وقوع پیوسته و خط آرامی را طی نکرده است.

    در این میان ارزش طلای جهانی تا 8 اوت (سه‌شنبه 17 مرداد) تا رقم 1256 دلار کاهش داشت و پس از آن سیر صعودی را در پیش گرفت، در این میان علت افزایشی‌شدن طلای جهانی در این روزها را مستقیما باید در جدال‌های میان ترامپ و کره‌شمالی جست‌وجو کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند طلا طی ماه گذشته 67 دلار افزایش داشته است، از سویی بورس‌های جهانی نیز از روز سه‌شنبه مسیر نزولی خود را تشدید کرده‌اند به‌طوری‌که اغلب بازارهای معتبر سهام دنیا دچار کاهش‌های قابل‌توجه شده‌اند. از جمله ارزش سهام در بازار داوجونز، S&P500، نزدک، فوتسی 100، داکس آلمان و... همگی با افت روبه‌رو‌ شده‌اند که این موضوع باعث‌شده نقدینگی از بازارهای سهام به سمت بازار طلا سوق یابد. کارشناسان می‌گویند سابقه اختلافات میان کره‌شمالی و واشنگتن را باید در زورآزمایی‌های لفظی میان رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا جست‌وجو کرد که این زورآزمایی‌ها پس از گذر از این مرحله به آزمایش‌های موشکی و مانورهای نظامی رسیده است که تعیین‌کننده جهت‌گیری‌های بازارهای مهم سرمایه‌گذاری است.

    بامداد چهارشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به کره‌شمالی هشدار داد که اگر دوباره ایالات‌متحده را تهدید کند، با آتش و خشمی روبه‌رو خواهد شد که جهان تاکنون ندیده است. تنها چند ساعت بعد کره‌شمالی اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به گوام، از قلمروهای آمریکا در اقیانوس آرام است. بازارها حتی پیش از تهدید دوباره کره‌شمالی، به محض انتشار خبر گفته‌های تند ترامپ واکنش نشان دادند، واکنشی که حاکی از بازگشت دوباره ریسک‌گریزی به ذهن معامله‌گران بود. در نتیجه تهدیدهای تازه ژئوپلیتیک، بازارهای سهام شاهد افت شاخص‌ها شده و سرمایه‌های امن از جمله طلا و ین ژاپن، گران‌تر شدند. در بازارهای جهانی نیز شاخص قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر همچنان در رقم‌های گذشته قرار دارد و این نشان می‌دهد هنوز بهای طلا از سمت شاخص دلار تحت‌تاثیر قرار نگرفته است. کارشناسان معتقدند انتشار آمارهای مرتبط با اقتصاد آمریکا تعیین‌کننده مسیر آتی حرکت بهای دلار است و در صورتی که ارزش دلار در هفته‌های پیش‌رو تحت‌تاثیر احتمال تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو درخصوص نرخ بهره تقویت شود، می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر بهای جهانی طلا وارد سازد.

    برچسب ها