عصر خودرو

بازار جهانی به نقطه جوش نزدیک شد؛

«آتش وخشم » روندهای بین‌المللی

عصر بازار- کره شمالی، یار فلز زرد شده است. اونس طلا که دو هفته پیش، روند سه هفته‌ای رشد را ترک کرد و با حدود یک درصد افت به بهای ۱۲۵۸ دلار رسیده بود، هفته گذشته با کمک دور تازه تنش‌های میان پیونگ یانگ و واشنگتن، خود را به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک کرد.

«آتش وخشم » روندهای بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که بورس‌های جهانی بدترین هفته خود از نوامبر 2016 یعنی حدود 9 ماه قبل را تجربه کردند. سایه جنگ هسته‌ای باعث خروج یک تریلیون دلار سرمایه از بازارهای سهام شده است. اونس که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1257 و 1261 دلار ایستاده بود، چهارشنبه تا بهای 1278 دلار جهش کرد. اما خیز 17 دلاری چهارشنبه پایان کار نبود و اونس، پنج‌شنبه با 8 دلار رشد دیگر به قیمت 1286 دلار رسید. جمعه با همان قیمت آغاز و با نوسان‌های افزایشی پی گرفته شد؛ گرچه رسیدن قیمت‌ها به اوج حدودا 8 هفته‌ای، برخی از معامله‌گران را ترغیب به سودگیری می‌کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز جمعه برای اونس طلا ثبت شد، 1287 دلار بود. با این همه، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

    دو روز جهش

    خیز روز چهارشنبه که اونس را به اوج 7 هفته‌ای برد عمدتا ناشی از عصبی بودن معامله‌گران از دور تازه تهدیدهای متقابل کره شمالی و آمریکا بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه به کره شمالی هشدار داد که اگر یک بار دیگر ایالات‌متحده را تهدید کند، «با آتش و خشمی روبه‌رو خواهد شد که دنیا هرگز ندیده است.» چند ساعت بعد، کره شمالی اعلام کرد که در حال «برنامه‌ریزی دقیق» برای حمله به جزیره گوام، از قلمروهای آمریکاست. این تحولات ریسک‌گریزی را به شدت در بازارهای جهانی افزایش داد تا همزمان با افت شدید شاخص‌های بورس، پناهگاه‌های سرمایه از جمله طلا، ین ژاپن و فرانک سوئیس با افزایش تقاضا مواجه شوند. در همین روز، در فرانسه، یک عملیات تروریستی دیگر به شکل حمله با خودرو به سربازان انجام شد تا عصبی بودن معامله‌گران کامل شود. شاخص دلار در این روز تحت‌تاثیر تنش‌ها به عدد 54/ 93 واحد افت کرد.ریسک گریزی معامله‌گران روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد تا اونس به اوج دو ماهه نزدیک شود. کیتکو در گزارش جمع بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «افزایشی‌های بازار طلا اکنون به فکر عبور از مرز روانی مهم 1300 دلار هستند. نقره هم راه طلا را پی گرفته و به اوج دو ماهه رسیده است.» بازارهای جهانی سهام که چهارشنبه به شدت افت کرده بودند، پنج‌شنبه نیز افت بیشتر شاخص‌ها را تجربه کردند. پنج‌شنبه کره شمالی آمریکا را بار دیگر تهدید به حمله به گوام کرد و گفت که طرح این حمله، تا یک هفته دیگر آماده خواهد بود. شاخص دلار در این روز با افت بیشتر به عدد 40/ 93 واحد رسید. در چهارمین روز هفته میلادی، نفت خام بدون توجه به مسائل شبه جزیره کره و تحت فشار عوامل داخلی بازار انرژی، افتی اندک را تجربه کرد.

     

    ادامه تنش‌ها

    جمعه نیز اخبار تازه‌ای از تنش‌ها منتشر شد که باعث ادامه محبوبیت طلا، ین و فرانک شد. بازارها روز گذشته را با توجه به سخنان روز قبل ترامپ آغاز کردند که وی ضمن دفاع از تهدید قبلی خود علیه پیونگ‌یانگ گفت، شاید به کار بردن اصطلاح خشم و آتش به اندازه کافی محکم و مقتدرانه نبوده و کره‌شمالی اگر به آمریکا و منافعش آسیبی برساند، باید سراپا اضطراب شود. مهم‌تر اینکه یک روزنامه دولتی چین روز جمعه اعلام کرد که اگر کره شمالی آغازگر جنگی با آمریکا باشد، چین باید بی‌طرف بماند. به این ترتیب، بازارهای بورس دوباره افت و پناه‌گاه‌های سرمایه باز رشد کردند. روز جمعه، شاخص کوسپی کره جنوبی 8/ 1 درصد دیگر افت کرد و به کف 5/ 11 ماهه رفت. وون کره جنوبی هم مقابل دلار 5/ 0 درصد دیگر ارزان شد. بورس‌های استرالیا 3/ 1 درصد افت کردند و بورس‌های چین و هنگ‌کنگ به ترتیب 6/ 1 درصد و 9/ 1 درصد عقب نشستند. شاخص‌های اصلی لندن، فرانکفورت و پاریس نیز بین 5/ 0 تا 1/ 1 درصد افت کردند. همزمان با افت بیش از یک درصدی نیکی ژاپن، ین مقابل دلار به اوج دو ماهه رفت و بیشترین رشد هفتگی ر ا از ماه مه ثبت کرد. فرانک سوئیس هم که سه هفته پیش، بدترین هفته خود از آغاز سال 2015 را تجربه کرده بود، هفته گذشته بهترین هفته را از ژوئن 2016 به خود دید. شاخص CBOE Volatility Index که مهم‌ترین شاخص کوتاه‌مدت سنجش نوسان در بازارهای آمریکا است به بیشترین میزان از 8 نوامبر 2016، زمان انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری، رسیده است.

    بیم و امید

    اونس عصر روز گذشته شاهد، افزایش فروش‌ها برای سودگیری شد؛‌ اما با توجه به روند هفته گذشته، عبور این کالای گرانبها از مرز 1300 دلار دور از ذهن نیست. مایک مک گلون، استراتژیست ارشد واحد اطلاعات اقتصادی بلومبرگ بر این باور است که طلا به‌زودی به سطح قیمتی 1300 دلار در هر اونس دست خواهد یافت. اگر تنش‌های شبه جزیره کره ادامه داشته باشد، نفع بردن طلا از افزایش تقاضا و همچنین افت شاخص‌های بورس، حتمی خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، مک گلون می‌گوید: «به‌نظر من غیر از دلار آمریکا، 2 عامل مهم دیگر نیز بر قیمت جهانی طلا موثر خواهد بود که یکی نرخ تورم و دیگری نوسان در بازارهای بین‌المللی است. طلا معمولا با افزایش نوسانات در بازارهای بین‌المللی با رشد زیادی روبه‌رو می‌شود. افزایش نرخ تورم نیز موجب افزایش تقاضای جهانی برای طلا و سایر فلزات گرانبها می‌شود. تورم و نوسان دو عامل مثبت برای قیمت طلا به‌شمار می‌رود.» او می‌افزاید: «اگر نرخ تورم پایین باشد، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد و این هم عامل مثبت دیگری برای قیمت جهانی طلا خواهد بود. بدون افزایش نرخ تورم در اقتصاد آمریکا، بعید است که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد.»با این همه، تحلیلگر ارشد موسسه گلدمن ساکس بر این باور است که علت اصلی عدم افزایش چشمگیر قیمت طلا و نفت در سال 2017 میلادی تحولات مربوط به طرف عرضه است. جف کوری، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» معتقد است: «قیمت جهانی نفت و طلا نتوانسته است از ابتدای امسال تاکنون مطابق با انتظارات اولیه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود که به‌نظر من علت اصلی این مساله تحولات طرف عرضه بوده است.» موسسه گلدمن ساکس در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال و 6 ماه نخست 2018 میلادی به‌طور میانگین به 1250 دلار خواهد رسید.

    برچسب ها