عصر خودرو

سکه از اونس جهانی پیروی کرد؛

اولین کاهش مردادی دلار

عصر بازار- دلار که از ابتدای هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، روز پنج‌شنبه با افزایش قیمت به کار خود پایان داد.

اولین کاهش مردادی دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ششمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 809 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه در کنار بالا رفتن تحرکات معامله‌گران از جمله عواملی بودند که زمینه ساز تغییر جهت قیمت شدند. البته با وجود افزایش روز آخر، دلار در هفته گذشته 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 3 هزار و 800 تومان باقی ماند. این ارز در 2 هفته ابتدایی مردادماه افزایش قیمت را تجربه کرده بود تا اولین بازدهی منفی آن در هفته گذشته به ثبت برسد. درحالی‌که پیش از روز پایان کاری هفته گذشته تعدادی از معامله‌گران در انتظار افت بیشتر دلار در ابتدای هفته جاری به زیر مرز 3 هزار و 800 تومان بودند، رشد روز پنج‌شنبه تصورات بخشی از معامله‌گران را تا حدی تحت‌تاثیر قرار داد.

    عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، افزایش نوزدهمین روز مردادماه می‌تواند آغازی برای بازگشت دلار به مسیر افزایشی باشد. به باور آنها، زمانی که ارزش دلار در کشورهای همسایه بالاتر شود، بازار داخلی نیز ناچار است برای جلوگیری از آربیتراژ ارزی، خود را با آن قیمت‌ها تطبیق دهد. از سوی دیگر، افزایشی‌های بازار باور دارند قیمت دلار در روزهای ابتدایی هفته گذشته دچار اصلاح قیمتی شد تا بخشی از رشد یک درصدی 2 هفته پیش جبران شود. آنها معتقدند پس از این اصلاح، فرصت دوباره برای افزایش قیمت از روز پنج‌شنبه فراهم شد. در کنار این، آنها معتقدند، در سومین ماه تابستان تقاضای مسافرتی افزایش خواهد یافت. به گفته تعدادی از بازیگران ارزی، هنگامی که چنین انتظاری در بازار وجود دارد، ممکن است معامله‌گران از اواخر مردادماه به پیشواز آن بروند و از این طریق حجم تقاضا در بازار رشد بیشتری را تجربه کند. در حالی که عده‌ای از معامله‌گران، رشد روز آخر را پایانی برای روزهای کاهشی دلار دانستند، عده دیگری از بازیگران بازار نظر کاملا متفاوتی داشتند. به گفته این عده، روزهای پنج‌شنبه بازیگران بازارساز و صرافی‌های بانکی به‌طور معمول تا ساعت یک بعدازظهر فعال هستند؛ به باور کاهشی‌ها، این موضوع موجب می‌شود که در ساعات بعدی فرصت کافی در بعضی مواقع برای نوسان‌گیران برای جابه‌جایی قیمت‌ها به‌وجود بیاید. این عده اعتقاد دارند، رشد و کاهش جزئی در روز انتهایی هفته نمی‌تواند چگونگی تمایل معامله‌گران به آینده قیمت را نشان دهد. کاهشی‌ها باور دارند، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی هر ماه تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند؛ آنها با همین استنباط و اعتقاد به نبود نشانه‌های افزایشی در بازار باور دارند روند کاهشی دلار در هفته گذشته ادامه پیدا خواهد کرد و افزایش این ارز در روز پنج‌شنبه نخواهد نتوانست روند افزایشی تازه‌ای را ایجاد کند.  همسو با افزایش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی به روند صعودی خود ادامه داد. در نوزدهمین روز مردادماه، سکه 2هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای یک میلیون و 223 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در رشد روز آخر هفته فلز گرانبهای داخلی موثر بود، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی تا ساعت 3بعدازظهر روز پنج‌شنبه به آستانه محدوده هزار و 280 دلار رسیده بود. به گفته برخی حاضران در بازار، در صورتی که طلای جهانی از مرز هزار و 300 دلار عبور کند، قیمت سکه در ابتدای هفته با افزایش دامنه نوسان مواجه خواهد شد.

    جوسازی معامله‌گران

    پیش از شروع هفته، خبری مبنی‌بر خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای انتشار یافت. منبع این خبر شبکه «آی-24» بود که به نقل از مقامات کاخ سفید مدعی شد، در ماه اکتبر ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. به گفته برخی فعالان ارزی، انتشار این خبر موجب شد برخی از نوسان‌گیران تلاش کنند با جوسازی پیرامون آن نوسانات قیمت را بالا ببرند؛ با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه، دلار همچنان در نزدیکی محدوده روز پنج‌شنبه نوسان کرد و تا حدود ساعت 5 بعدازظهر دیروز به این جوسازی‌ها واکنش نشان نداد؛ عاملی که تا حدی موجب تردید نیروهای افزایشی بازار در خرید ارز شد. در کنار این، عده‌ای اعتقاد داشتند، خالی فروشان ارزی روز چهارشنبه به میزان زیادی در موقعیت فروش قرار گرفتند؛ از آنجاکه معاملات روز چهارشنبه در روز جاری تسویه می‌شود، این انتظار وجود دارد که خالی فروش‌ها در برابر افزایش قیمت مقاومت کنند.

     

    5 افت و یک افزایش

    دلار از همان ابتدای هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا روز چهارشنبه در آن باقی ماند،ولی در آخرین روز هفته قیمت بالا رفت تا روزهای کاهشی این ارز پایان بگیرد. در اولین روز هفته گذشته، فضای بازار ارز تحت‌تاثیر مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حالت نیمه‌تعطیل داشت. شنبه گذشته، تقریبا تمام صرافی‌های راسته خیابان فردوسی بسته بودند و معدود صرافی‌هایی که کرکره‌های خود را بالا کشیدند، متقاضی خاصی نداشتند. محل معاملات دلالان ارزی یعنی میدان روبه‌روی پاساژ افشار نیز حال و هوای خلوتی چون راسته خیابان فردوسی داشت. در این مکان خبری از فریادهای خرید و فروش روزهای پیشین نبود و بیشتر معامله‌گران که تعدادشان نسبت به روزهای عادی کمتر بود، معاملات زیادی انجام نمی‌دادند. در چنین فضایی، دلار در روزی کم معامله 2 تومان افت را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 830 تومان رسید. روز یکشنبه این ارز با 15 تومان افت به بهای 3هزار و 815 تومان رسید. این بیشترین میزان افت دلار از اول خرداد بود و موجب شد که این ارز به کمترین قیمت از 10 مرداد برسد. دیدگاه‌های متفاوتی در مورد افت دلار در روز دوم هفته در بازار وجود داشت. تعدادی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر یکسان‌سازی نرخ ارز دراوایل دولت دوازدهم یکی از خبرهایی بود که بخشی از معامله‌گران پیرامون آن جوسازی کردند و زمینه ساز افت قیمت شدند. این در حالی بود که بخش زیادی از فعالان بازار باور داشتند، کاهش تقاضا برای حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در بازار داخلی کاهشی کرد. روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این ارز نوسانات کمتری را تجربه کرد و تغییر بالای 5 تومان را تجربه نکرد. دلار روز دوشنبه 3 و روز سه‌شنبه 2 تومان افت را به ثبت رساند تا روی مرز 3 هزار و 810 تومان قرار بگیرد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی 3 گام دیگر پایین‌تر رفت تا به بهای 3 هزار و 807 تومان برسد.

    برچسب ها