عصر خودرو

جنب پل حافظ

سقف‌شکنی شاخص سهام با حمایت کالایی‌ها

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر تقویت چشمگیر قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به ویژه فلزات پایه شاهد رشد نسبی شاخص کل بود.

سقف‌شکنی شاخص سهام با حمایت کالایی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با افزایش تقاضا و حجم معاملات در گروه‌های مربوطه، نماگر بازار سهام در هفته گذشته رشد 4/ 0 درصدی را به ثبت رساند. رشدی که البته بیشتر مرهون معاملات روز چهارشنبه بود.شاخص کل بورس در این روز با رشد 265 واحدی (معادل 33/ 0 درصد) در سطح 81 هزار و 579 واحدی قرا گرفت و با عبور از سقف 16‌ماهه خود در بالاترین ارتفاع از 16 بهمن 92 ایستاد.فعالان تالار شیشه‌ای هفته گذشته همچنین شاهد رفع ابهام در مورد کابینه دولت دوازدهم بودند.

     

    همان‌طور که اشاره شد، در هفته منتهی به 18 مرداد‌ماه، معامله‌گران شرایط مناسبی را در صحنه بازارهای جهانی و همچنین بورس کالا (به ویژه فولاد) شاهد بودند. این امر به‌خصوص در معاملات روز چهارشنبه به طرز چشمگیری خودنمایی کرد.با رشد بهای شمش فولاد و همچنین فلزات رنگین نظیرمس، سرب و روی، نمادهای وابسته نیز با رشد قیمت مواجه شدند. هفته گذشته بهای مس به 6هزار و 461دلار در هر تن رسید. بهای دو فلز روی و سرب به ترتیب به 2هزار و 932دلار و 2هزار و 362دلار در هر تن گزارش شد.این قیمت‌ها عموما از ارزیابی اولیه شرکت‌ها از قیمت این فلزات بسیار بالاتر بوده‌اند، از این رو برخی فعالان تالار شیشه‌ای در انتظار گزارش‌های مناسبی در 6 ماهه شرکت‌های زیر مجموعه گروه فلزات اساسی هستند.

    در تحولات کلان همچنان بحث کمبود نقدینگی در بازار سهام وجود دارد.در کنار نرخ سود بانکی بالا، نگرانی از بازار سیاه اوراق خزانه «سخاب» موجب نگرانی در بورس تهران شده است. با نرخ‌های حدود 40درصدی در تنزیل اوراق مزبور روند ملموسی از حرکت نقدینگی از بازار سهام به سمت این بازار در جریان است که خود مشکلات بزرگ‌تری از گذشته در بورس به‌وجود آورده است.در تحولات اقتصادی دیگر رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون که تورم تک رقمی شده است، نرخ سود باید کاهش یابد. ولی‌الله سیف با بیان اینکه نظام بانکی و تسهیلات نظام بانکی و نرخ این تسهیلات نقش مهمی در رقابت پذیر بودن محصولات داخلی دارد، تصریح کرد: تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر به ایجاد تعادل در متغیرهای اقتصادی به خصوص نرخ سود اقدام شود.سیف ضمن اشاره به اینکه وجود موسسات غیرمجاز اجازه اجرای سیاست کاهش سود بانکی را نمی‌داد، افزود: در این چهار سال بزرگ‌ترین‌ چالش ما در بانک مرکزی معضل موسسات غیرمجاز بود که همواره تزلزل‌هایی را در اثربخشی سیاست‌های پولی ایجاد می‌کرد.وی افزود: با صدای بلند به مردم این موضوع بیان می‌شود که سرمایه‌های خود را به نهادی که نمی‌شناسید و نمی‌دانید چه کار می‌کند و مجوز ندارد، نسپارید.وی گفت: برای جلوگیری از پیدایش و جوانه زدن دوباره این موسسات باید به مردم هشدارهای لازم را داد. مردم باید توجه کنند بازدهی مورد انتظار با ریسک قابل قبول ملاک است، اگر جایی بالاتر از این نرخ را وعده می‌دهد بدانیم مشکلی وجود دارد و خطر از بین رفتن سرمایه هایمان بالا است.رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و... از تصمیمات اصلی بانک مرکزی در این سال‌ها بوده است، افزود: برخی می‌گفتند به بهانه کنترل تورم به رکود دامن زده شده، درحالی که سیاست‌ها بادقت اجرا شده و رشد اقتصادی 5/ 12 درصدی در سال گذشته تجربه شده است.

    در بازار چه خبر بود؟

    بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه شاهد شرایط مثبتی بود که در آن افزایش بهای فولاد در بورس فلزات و معاملات پرحجم شمش فولاد خوزستان موجب شد تا علاوه بر رشد قیمت نمادهای فولادی، شاخص کل نیز با افزایش نسبی مواجه شود.روز چهارشنبه شاخص کل توانست با رشد 265واحدی (معادل 33/ 0 درصد) به رقم 81هزار و 579واحد برسد. نمادهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، کشتیرانی، ملی مس و پالایشگاه تبریز بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند.در بازار روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و حق‌تقدم خرید سهام آن، قراردادهای اختیار خریدوفروش سهام تاپیکو، اختیار فروش تبعی سهام تاپیکو، پالایش نفت تبریز، ‌ایران‌خودرو دیزل، تاپیکو، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی ممسنی، فولاد افزا سپاهان، پتروشیمی جهرم از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و اوراق صکوک اجاره واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد «صایتل» متوقف شدند.روز چهارشنبه همچنین 72/ 16 درصد از سهام شرکت موتوژن از طرف بانک تجارت به‌صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 6677 ریال روی میز فروش بورس تهران گذاشته شد که از سوی گروه توسعه اقتصاد ملل زیر مجموعه موسسه ملل خریداری شد. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بلوک 08/ 7 درصدی سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی مارون را به قیمت پایه هر سهم 33000 ریال روانه میز فروش فرابورس ایران کرد که درنهایت به ارزش بیش از 934 میلیارد تومان معامله شد. احتمالا این بلوک به ساتا منتقل شده است تا بخشی از بدهی پارسان به ساتا را تسویه کند. در بازار روز چهارشنبه اولین عرضه سال در فرابورس انجام شد و هر خریدار تنها 42هزار تومان سهم مبین وان کیش را در اختیار گرفت.در گروه حمل و نقل موسسه کوثر همچنان به فروش سهام سهامدار حقیقی «حریل» ادامه داد و با صف فروش این شرکت در صدد دریافت اقساط عقب مانده برآمد. انتظار می‌رود مابقی این سهام نیز در روزهای آینده فروخته شود.

    در گروه غذایی یک مقام مسوول با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید روغن نباتی را تایید کرده است، گفت: ستاد تنظیم بازار نرخ نهایی را اعلام خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش محمودی گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به تازگی قیمت جدید روغن نباتی را تایید کرده و بعد از آن، ستاد تنظیم بازار هم باید نرخ‌های جدید را تایید کند. بر این اساس در صورت تایید نهایی، این نرخ‌ها قابلیت اجرایی دارد. دبیر انجمن روغن نباتی افزود: بر‌اساس پیشنهادی که از سوی انجمن به سازمان حمایت اعلام شده؛ برای تعیین نرخ جدید در نظر گرفتن حاشیه سود، نرخ تورم، حقوق، دستمزد و دیگر موارد ضروری است که حتما سازمان حمایت نیز همین موارد را لحاظ می‌کند.در گروه پتروشیمی رئیس انجمن صنعت پتروشیمی با اعلام عادی شدن صادرات به ترکیه، اظهار کرد: در حالی صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه عادی شده‌ است که صادرات به چین از مسیر مستقیم بانکی نبوده است، بلکه از طریق واسطه‌هایی در امارات متحده عربی انجام می‌شود. راه‌های دیگر مورد استفاده هم مانند دوران تحریم‌ هستند.وی ادامه داد: بانک‌های بزرگ چینی از نظر قوانین بین‌المللی هیچ محدودیتی ندارند؛ اما حاضر به همکاری با ایران نیستند. به نظر می‌رسد این رویه ناشی از فشارهایی غیررسمی آمریکا و عربستان است اما متاسفانه مسوولان به این مهم توجه لازم ندارند. این مقام مسوول افزود: در این رابطه پیشنهاد انجمن صنفی پتروشیمی این است که جلسه‌ای بین بانک‌های مرکزی ایران و چین برگزار و ارتباط برقرار شود تا با افتتاح مستقیم اعتبارات اسنادی، مراودات مالی صورت گیرد.

    در گروه بانکی با برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک تجارت، پنجمین عضو هیات‌مدیره این بانک 57/ 4 هزار میلیارد تومانی معرفی شد. در این مجمع که با حضور 76 درصدی سهامداران و نمایندگان دولت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و نماینده سازمان بورس برگزار شد، علیرضا حاجعلی با دریافت تایید صلاحیت از سوی بانک مرکزی، به‌عنوان عضو پنجم هیات مدیره این بانک 57/ 4 هزار میلیارد تومانی انتخاب شد.وی دارای سوابقی چون معاون اعتباری، رئیس اداره تشکیلات و روش‌ها، رئیس اداره کارگزینی و مدیر امور سرمایه‌های انسانی بانک تجارت است. در گروه لیزینگی برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی لیزینگ رایان سایپا از یک محل اعلام شد. لیزینگ رایان سایپا که زیر مجموعه سایپا بوده و 1/ 49 درصد از سهم آن به این شرکت خودروسازی تعلق دارد، در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه 200 درصدی، سرمایه فعلی را به یک هزار و 356 میلیارد تومان برساند. تامین مالی «ولساپا» که با سرمایه اسمی 452 میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس درج شده،از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی با هدف افزایش میزان حجم تسهیلات اعطایی و سود آوری انجام خواهد شد. روز چهارشنبه نماد ایران خودرو دیزل پس از برگزاری مجمع عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و تعدیل منفی و افزایش33 درصدی زیان نسبت به گزارش قبلی سال 96 به فضای معاملات سهام بازگشت. در گروه تصفیه نفت نماد پالایشگاه شیراز پس از برگزاری مجمع عادی سالانه صاحبان سهام، تقسیم سود نقدی 75 ریالی، اعلام 193 درصد تعدیل مثبت برای سال مالی 95 و ارائه اطلاعات پیش بینی تعدیل شده سال 96 که با تعدیل مثبت مجدد 75 درصدی همراه بوده است، بازگشایی شد. همچنین نماد پالایشگاه تبریز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم سود نقدی 11 ریالی، پوشش 282 درصدی سود سال 95 و اعلام تعدیل مثبت پیش‌بینی سود 96 ریالی که با رشد حدود 169 درصدی نسبت به گزارش قبلی مواجه است، مورد بازگشایی قرار گرفت.در گروه ساختمانی نوسازی و ساختمان تهران 352 ریال پیش بینی زیان هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 این پیش بینی یک درصد تعدیل منفی در خود داشت که در 9ماه 85درصد زیان را پوشش داده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 227میلیارد تومان و در فرابورس به 80میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها