عصر خودرو

سلطانی نژاد در ستاد عالی پسته استان کرمان مطرح کرد:

مرجعیت رسمی قیمت پسته در دنیا با عرضه مستمر در بورس کالای ایران

عصر بازار- جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان روز گذشته ۱۹ مرداد ماه ۹۶ در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.

مرجعیت رسمی قیمت پسته در دنیا با عرضه مستمر در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران  ، این جلسه با حضور محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران و نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان از شهرستان های کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان و راور برگزار شد.

    همچنین فرمانداران شهرستان های سیرجان، زرند، رفسنجان و راور به همراه جمعی از فعالان و تجار بازار پسته و نمایندگانی از کشاورزان فعال استان در این جلسه حضور داشتند.

    حل مشکلات پسته کرمان با تجمیع آن در بورس کالا

    در این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مزایای عرضه پسته در بورس کالا را برشمرد و بر جمع آوری محصولات خرد و عرضه عمده آن در این بازار به منظور حل مشکلات آن تاکید کرد.

    محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به حل بسیاری از مشکلات حوزه صادرات با ایجاد بورس پسته، گفت: عزم و اراده جدی برای ساماندهی وضعیت پسته شکل گرفته است.

    وی با بیان اینکه باید به نوعی خرید و فروش صورت گیرد تا معاملات شفاف بوده و از حالت معمولی در بازار به معاملات فراتر تبدیل شوند، گفت: از سال های قبل باید اقدامی صورت می گرفت که محصولات کشاورزی برای کمک به تولیدکننده و فروشنده در مکانی قرار گیرند تا عملیات بازرگانی آنها در اقتصاد نشان داده شود. در این راستا و با تلاش های انجام شده در استان، بورس پسته در این استان راه اندازی شد و امسال اولین سالی است که این محصول در بازار بورس عرضه می شود و باید برنامه ریزی مناسبی در این حوزه انجام شود.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه در حال حاضر عزم و اراده لازم برای ساماندهی وضعیت پسته در استان کرمان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد:  ساختار جدید در حوزه صادرات پسته به دنبال حل مشکلات موجود در این حوزه است، این در حالی است که تاکنون نبود کیفیت و استاندارد مشخص برای محصولات کشاورزی از مشکلات موجود در صادرات این محصولات بوده است که در این زمینه اگر به کیفیت پسته صادراتی توجه نکنیم، با مشکلات موجود همچنان روبرو خواهیم بود.

    پورابراهیمی عنوان کرد: متأسفانه اکنون افاغنه دلال پسته شده اند و مشخص نیست که به چه شکل این محصولات به فروش می رسند. با این وجود، بسیاری از این مشکلات در ساختاری با عنوان بورس قابل رفع است و معنای بورس این است که معاملات به صورت شفاف اجرا می شوند. به هر اندازه که معاملات در زمینه پسته در بورس انجام شود و به صورت استاندارد درآید، نفع آن به تولید کننده، فروشنده و صادر کننده می رسد.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به تجمیع منابع مالی به عنوان یکی از کارکردهای بورس اشاره داشت و بیان کرد: یکی از ضعف های حوزه صادرات این است که محصولات کشاورزی را به صورت خرد عرضه می کنیم که با راه اندازی بازار بورس این مشکل برطرف می شود.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری استاندار، نمایندگان و مدیران اقتصادی کار ساماندهی پسته در دست انجام است.

    پورابراهیمی ادامه داد: ظرفیت بسیار مهمی برای ایجاد تحول در ساختار تولید، تجارت و صادرات پسته وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر اجرای کار مطالعاتی به منظور چگونگی و استراتژی فعالیت در حوزه صادرات پسته را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: تشکیل صندوق کالایی در بورس طی دو هفته آینده زیر نظر کارگزاری بانک کشاورزی ایجاد شود.

    پورابراهیمی در خصوص تسهیل فرآیند تامین مالی به کمک عرضه در بورس کالا عنوان کرد: باید شرط استفاده از تمام تأمین مالی هایی که قرار است انجام شود، شامل منابع داخلی از بانک کشاورزی و یا صندوق توسعه ملی، ورود و عرضه در بازار بورس قرار گیرد.

    وی پیرامون مشوق های عرضه در بورس خاطرنشان کرد: امسال در قانون بودجه، مشوق‌های مالیاتی را بر مبنای خرید از بورس قرار می‌دهیم و در کنار آن تسهیل ضمانت های گواهی سپرده کالایی را هم باید داشته باشیم.

    تبدیل ایران به مرجعیت قیمت گذاری پسته در دنیا به کمک بورس کالا

    طی جلسه دیروز ستاد عالی پسته استان کرمان، حامد سلطانی نژاد جایگاه بورس کالا در عرضه محصولات کشاورزی را تشریح کرد و پیرامون مزایای عرضه پسته در این بازار سخن گفت و عنوان کرد: بورس کالا بعد از 10 سال از آغاز فعالیت خود، جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است و در حوزه صادرات محصولات مختلف به خوبی اقدام می کند. ضمن اینکه بورس کالا می خواهد می خواهد فعالان کنونی را با قالب جدیدتری آشنا کند تا از همه از منافع بازارها بهره مند شوند.

    وی خاطرنشان کرد: بورس کالای ایران در کنار سه بورس اوراق بهادار، انرژی و فرابورس فعالیت خوبی دارد و ارزش معاملات این بورس در سال گذشته 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

    مدیر عامل بورس کالای ایران ضمن تاکید بر اینکه بورس کالا به دنبال حذف هیچکس نیست، اظهار کرد: با ورود پسته به بازار بورس، این محصول نیز می تواند از مزایای متعددی از جمله قیمت عادلانه بهره مند شده و بازار مستمری برای آن ایجاد شود. این بورس همچنین قیمت کالاهای صادراتی را نیز تنظیم کرده و از وارد شدن ضرر به تولیدکنندگان جلوگیری می کند.

    وی افزود: در این راستا،  بورس کالای ایران به دنبال آن است که ضمن تعیین قیمتی عادلانه در حوزه عرضه و تقاضا، در این زمینه بازار بلندمدتی را نیز ایجاد کند. علاوه بر ایجاد بازارهای بلندمدت، مدیریت ریسک معاملات دو طرفه نیز از مزایای این بازار بوده و در این زمینه فرایند مدیریت ریسک مناسبی در آن تدوین شده است.

    وی با بیان اینکه در بورس کالا، محصولات به دو روش عرضه فیزیکی و عرضه در قالب گواهی سپرده ارایه می شوند، افزود: عرضه در قالب گواهی سپرده، معافیت معاملاتی ایجاد کرده است.

    وی با بیان اینکه در بورس پسته دو نوع عرضه از جمله عرضه فیزیکی و عرضه در قالب گواهی سپرده انجام می گیرد، گفت: مزیت عرضه محصول در قالب گواهی سپرده کالایی آن است که ضمن جلوگیری از گردش بی رویه محصول در بازار و کاهش ریسک، می تواند به عنوان ضمانت برای تامین مالی از بانک ها به تولیدکننده کمک کند.

    وی تاکید کرد: معاملات بلند مدت در قالب ابزارهای مالی هدف بلند مدت ما است و باید در بازارهای جهانی قیمت بلند مدت پسته خود را تعیین کنیم و به مرجع قیمت گذاری بازار پسته در دنیا تبدیل شویم. اما در دست گرفتن قیمت گذاری محصولات در بازارهای خارجی نیاز به بازاری منسجم، آینده نگر و استفاده کننده از ابزارهای مالی به شکل مطلوب، دارد.

    این گزارش می افزاید، طی این مراسم سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کرمان و سایر نمایندگاه مجلس و فعالان بازار پسته نیز به اظهارنظر پرداختند و در خصوص مزایای عرضه این محصول در بورس کالا بحث و تبادل نظر کردند.

    در این جلسه مقرر شد تا ظرف هفته آینده نشست مشترک نمایندگان استان و بانک کشاورزی با مدیریت صندوق توسعه ملی با موضوع تأمین مالی صادرات در بخش کشاورزی با محوریت محصول پسته و با موضوع نرخ های خرید پسته، مبلغ خط اعتباری برای خرید در فصل برداشت و نحوه تخصیص اعتبارات مذکور برگزار شود.

    همچنین مقرر شد تا اعتبارات خرید پسته از سوی بانک کشاورزی به خریداران از تابلوی بورس اختصاص یابد؛ علاوه بر این قرار است تا بانک کشاورزی در خصوص تودیع تضامین مربوط به پذیرش انبارها و استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، تسهیلات لازم را انجام دهد.

    از دیگر نتایج این نشست راه اندازی صندوق کالایی پسته جهت فعالیت بر روی گواهی سپرده پسته بود که مقرر شد تا در دستور کار مجموعه بانک کشاورزی با محوریت کارگزاری بانک کشاورزی قرار گیرد و بورس کالا در این خصوص همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهد.

    در این جلسه همچنین قرار شد تا بورس کالای ایران زمینه عرضه پسته در رینگ صادراتی را فراهم کند که در این راستا و همزمان به منظور توسعه عرضه پسته در بورس و فعالیت در گواهی سپرده کالایی، استاندارد گونه های مختلف پسته (توسط مسئولان استانی) به بورس کالا اعلام و استانداردهای مذکور جهت عرضه و معامله پسته در بورس کالا نهایی شود.

    برچسب ها