عصر خودرو

گروه ارتباطات و اطلاعات؛ پیش‌قراول عرضه‌های اولیه امسال

عصر بازار- هفته جاری نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۶ رقم خورد که این عرضه به مربوط به یک شرکت ۱۰۰ میلیارد ریالی از گروه ارتباطات و اطلاعات بود.

گروه ارتباطات و اطلاعات؛ پیش‌قراول عرضه‌های اولیه امسال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از هفته جاری نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال 96 رقم خورد که این عرضه به مربوط به یک شرکت 100 میلیارد ریالی از گروه ارتباطات و اطلاعات بود.

    به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، با عرضه 10 درصد از سهام شرکت مبین وان کیش (معادل 10 میلیون سهم این شرکت) در نماد «اوان» به روش ثبت سفارش، عرضه‌های اولیه در سال جاری استارت خورد.

    در این عرضه رکورد تعداد نفرات شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه شکسته شد به گونه‌ای که بیش از 82 هزار نفر در این عرضه حضور داشتند. در جریان عرضه اولیه مبین وان کیش هر سهم این شرکت 3470 ریال قیمت خورد.

    در هفته منتهی به 20 مردادماه همچنین عرضه عمده 08/7 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی مارون در نماد «مارون4» در بازار دوم فرابورس ایران صورت گرفت.

    در همین حال دادوستد یک هزار و 24 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 587 میلیارد ریال در 183 هزار دفعه معاملاتی در بازارهای فرابورس ایران، منجر به افزایش 4 و 51 درصدی حجم و تعداد دفعات مبادلات و کاهش 35 درصدی ارزش معاملات شد. نباید فراموش کرد که این ارقام مربوط به 4 روز معاملاتی در هفته جاری است در حالی که هفته گذشته 5 روز کاری را پشت سر گذاشتیم.

    بازارهای دوم و پایه در این هفته عملکرد سبزی را به ثبت رساندند و در مقابل سایر بازارها با کاهش حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شدند. بدین ترتیب با جابه‌جایی 484 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 118 میلیارد ریال، حجم و ارزش مبادلات در بازار دوم نسبت به هفته گذشته به ترتیب 35 و 2 درصد افزایش یافت.

    در بازار اول نیز سهامداران 88 میلیون سهم را دست به دست کردند که ارزش 147 میلیارد ریالی را رقم زد. حجم و ارزش مبادلات در بازار اول در مقایسه با هفته پیش بالغ بر 50 درصد کاهش یافت که این کاهش تحت تاثیر تعطیلی یکی از روزهای کاری این هفته نیز بود.

    مبادله‌گران همچنین 437 میلیون سهم به ارزش 951 میلیارد ریال را در تابلوهای معاملاتی بازار پایه جابه‌جا کردند که حجم و ارزش مبادلات این هفته رشد کم‌تر از 10 درصدی را نشان می‌دهد.

    کاهش مبادلات اوراق بدهی و «تسه»

    تغییر مالکیت 15 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 370 میلیارد ریال نیز نتیجه نقل‌وانتقال‌های صورت‌گرفته در بازار ابزارهای نوین مالی بود که حجم و ارزش مبادلات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن با کاهش روبه‌رو شد و در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مبادلات مثبتی را به ثبت رساندند.

    بدین ترتیب 2 میلیون ورقه بدهی به ارزش یک هزار و 944 میلیارد ریال و 3 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 233 میلیارد ریال بین خریداران و فروشندگان دست به دست شد. در تابلو صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز 12 میلیون ورقه به ارزش 193 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که حجم این مبادلات 11 درصد و ارزش آن‌ها 17 درصد رشد به همراه داشت.

    هفته جاری گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن 21 درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام، جایگاه نخست را در میان صنایع فرابورسی به خود اختصاص داد و جایگاه بعدی به لحاظ ارزش معاملاتی به گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات اختصاص یافت. عنوان گروه‌هایی از جمله انبوه‌سازی، املاک و مستغلات؛ اطلاعات و ارتباطات؛ محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و گروه سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در فهرست 10 صنعت برتر فرابورسی دید.

    در نهایت شاخص کل فرابورس ایران که در نخستین روزهای مبادلاتی این هفته روندی افزایشی را به ثبت رساند در روزهای پایانی با کاهش مواجه شد و در ارتفاع 924 واحدی مبادلات این هفته را خاتمه بخشید و به استقبال آخرین هفته مبادلاتی مردادماه رفت.

    برچسب ها