عصر خودرو

هر ایرانی چند کارت بانکی دارد؟

عصر بازار- براساس آخرین آمار بانک مرکزی در مجموع ۴۱۲ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۱۶۱ کارت توسط بانک‌ها صادر شده که در نتیجه سهم هر ایرانی بیش از پنج کارت است.

هر ایرانی چند کارت بانکی دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بر اساس آمار بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه سال جاری 271 میلیون و 333 هزار و 921 کارت برداشت، یک میلیون و 470 هزار و 96 کارت اعتباری و 139 میلیون و 847 هزار و 144 کارت خرید/هدیه توسط بانک‌ها صادر شده است، بنابراین در مجموع 412 میلیون و 651 هزار و 161 کارت تا این تاریخ در کشور صادر و توزیع شده است.

    اگر تعداد کارت‌های صادر شده را بر 79 میلیون جمعیت کشور تقسیم کنیم سهم هر ایرانی حدود 5.22 کارت می‌شود، یعنی به طور میانگین بیش از پنج کارت بانکی به نام هر ایرانی ثبت شده است.

    همچنین براساس آمار شاپرک در خرداد ماه 1396، تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در سوییچ شاپرک مجموعا 79 میلیون و 683 هزار و 91 عدد بوده است که بیشترین تعداد آن با حدود 75 میلیون عدد و سهم تعدادی 94.35 درصدی مربوط به کارت برداشت و کمترین تعداد آن با حدود 103 هزار عدد و سهم 0.13 درصدی مربوط به کارت اعتباری بوده است. این اطلاعات در جدول زیر ارائه شده است.

    همانگونه که در جدول فوق ملاحظه می‌شود، تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در خرداد ماه 96 نسبت به اردیبهشت ماه رشد نرخ رشد معادل 0.23 درصدی داشته و نرخ رشد در کارت‌های هدیه و بن کارت منفی و در دو دسته دیگر از کارت‌ها مثبت بوده است. طبق جدول فوق در این ماه نسبت به ماه گذشته، کارت‌های هدیه و بن کارت رشد منفی تعدادی معادل منفی 19.51 درصدی، کارت های برداشت رشد تعدادی معادل1/66 درصدی و کارت‌های اعتباری رشد تعدادی معادل 24.64 درصدی را تجربه کرده‌اند.

    همچنین با این فرض که تعداد کارت‌های بانکی صادره از فروردین ماه تا خردادماه تفاوت محسوسی نداشته باشد، با مقایسه این دو آمار متوجه می‌شویم که حدود 333 میلیون کارت در خردادماه سال 96 هیچگونه تراکنشی نداشته‌اند و سرانه کارت‌های بانکی تراکنش‌دار به ازای هر فرد حدود یک کارت است.

    این آمار نشان می‌دهد که تعداد کارت‌های بانکی بطور نسبی در کشور بالا است و حدود 80 درصد کارت‌های بانکی طی یک‌ماه هیچگونه تراکنشی نداشته‌اند که به طور طبیعی ضرورتی به این میزان تنوع و تعداد کارت‌های بانکی وجود ندارد و باید کارت های بانکی مختلف در شبکه بانکی کشور در قالب یک کارت تجمیع شوند که البته انجام این مهم مشروط به تقویت زیرساخت‌ها است.

    برچسب ها